A Munkáspárt állásfoglalása a BKV létszámleépítéséről
Belpolitika
Új lap - 1
Közel 1500 dolgozótól akar megválni a BKV ZRT új vezetése. Felére
csökkentenék az igazgatóságok számát, a fizikai munkások 10%-át (1000 fő), a
szellemi munkások 20%-át (500 fő) elbocsátanák.
A tervezett leépítések indoklásaként - Antal Attila, a BKV tavaly kinevezett
vezérigazgatója - szerkezeti, és szervezeti átalakításokra hivatkozik, valamint
költségcsökkentésre, ami az elbocsátott dolgozóknak fizetendő végkielégítéseket
tekintve semmiképp nem állja meg a helyét.
A hiányt ezen kívül drasztikus áremelésekkel akarják betömni, amit velünk, az
utazókkal akarnak megfizettetni.
Az új vezetés hozzáállását jelzi, hogy az érdekképviseletek előzetes
megkérdezése nélkül hozta meg a döntését, ami a szakszervezetek megkerülését,
semmibe vételét jelentik.
Látnunk kell, hogy a BKV tudatos leamortizálása évek óta tart. A hiányt
elsősorban nem a bliccelők okozzák, hanem a főváros vezetése, akik folyamatosan,
évről-évre alulfinanszírozzák a céget, ami miatt az állandó hitelfelvételre
szorul, és veszteségeket halmoz fel. Érdemes lenne választ kapni arra, hogy
miért kerül egy bérlet 7350 forintba, és miért nem lehet csökkenteni az árát,
ezzel ösztönözve az embereket, hogy megvásárolják.
Mindemellett folyik a BKV-vagyon esztelen széthordása. Erre jó példa a
Gépjárműjavító és Szolgáltató KFT Gyömrői úti telephelyének most zajló eladása.
A vevő, aki nagy valószínűséggel cégen belüli személy lesz, a vétellel
monopolhelyzetbe kerül, hiszen itt szerelik a BKV járműveit.
De a korábbi kiszervezések is csak az eladósodás felgyorsítására voltak jók,
hiszen az egyszeri bevétel után, az eladott szolgáltatásokért fizetni kellett.
A BKV vezetése által említett szerkezeti, és szervezeti átalakítások a kormány
neoliberális politikájának része, valójában a 2012-es piacnyitást készítik elő,
hiszen az EU kötelezővé teszi a vállalkozások beengedését a nem kötött pályás
járatok üzemeltetésébe.
A piacnyitással nem csak a budapesti, hanem a vidéki tömegközlekedés egy része
is magánkézbe kerülhet. A Volánra is hasonló sors vár, a Gazdasági és
Közlekedési Minisztérium (GKM) a szárnyai alá veszi, majd némi pofásítás után
piac-készre formázza.
Ezekhez fog asszisztálni a GKM égisze alatt létrehozott Regionális Közlekedési
Irodák (RKI) rendszere, melynek személyközlekedési igazgatója, a BKV előző
vezérigazgatója, Aba Botond lett. Aba úr - pestiesen szólva - felfelé bukott,
már nem a főváros, hanem az ország közlekedését fogja irányítani.
Az ő feladata lesz, egy regionális tagoltságban működő, többszereplős,
magáncégeket is működtetni tudó, országos közlekedési rendszer létrehozása.
A Munkáspárt a jelen helyzetben úgy látja, hogy, sem a fővárosnak, sem a
kormánynak nincs szándéka, hogy a BKV problémáit megoldja. Az átalakítások igazi
vesztesei ismét a dolgozók tömegei lesznek.
Egyetlen lehetőségként a közlekedési dolgozókat tömörítő összes szakszervezet
közös nyomásgyakorlását látjuk, melyhez a Munkáspárt is csatlakozna, hiszen csak
együtt, összefogva tudjuk megvédeni a munkahelyeinket.