Állásfoglalás a vasút megcsonkításával kapcsolatos kormányzati tervekről
Belpolitika
Új lap - 1
A Magyar Közlekedési Klub tiltakozó állásfoglalást bocsátott útjára a vasúti
közlekedés újabb tervezett leépítésével és a közlekedési tarifák május elsején
bekövetkező emelésével szemben. Az állásfoglaláshoz, mintegy 30 zöld- és más
civilszervezet mellett, a Munkáspárt is csatlakozott. A párt nevében április
19-én Thürmer Gyula írta alá a nyilatkozatot.
Megdöbbenéssel értesültünk arról a tényről, hogy a Gazdasági és Közlekedési
Minisztériumban, illetve a MÁV ZRt. Vezérigazgatóságán olyan
menetrend-tervezetek készülnek, amelyek 2008-tól a már szüneteltetett 14 mellett
további 70 vasútvonalon, a magyar vasúti hálózat felén, a vasúti mellékvonalak
teljes egészén, valamint néhány vasúti törzsvonalon is szüneteltetnék a
személyszállítást.
Ez a vasútvonalak többségén a közlekedés végleges megszűnésével jár, újabb
lökést adva a Magyarországon már jelenleg is elviselhetetlen mértékű közúti
tehergépjármű-forgalomnak és egyéni autóhasználatnak.
A vasúti közlekedés megszűntetését az un. közösségi közlekedési reform keretében
"a szükségtelen párhuzamosságok felszámolása" szlogen tetszetős jelmezébe
csomagolják. A reform keretében eddig valós ésszerűsítésekre nem került sor,
kizárólag vasúti vonalakat szüntettek meg.
A helyközi közlekedési tarifák május 1-jén bekövetkező "egy szintre emelése" nem
jelenti egységes tarifarendszer bevezetését, hanem csupán a vasúti közlekedés
brutális megdrágítása történik, melynek révén lehetetlenné válik a még működő
ráhordó jellegű busz-vonat kapcsolatok további fenntartása, működtetése is. Az
egységesnek reklámozott tarifa egyszerű árdrágítás. Így május 1-jétől számos
település esetében előfordulhat, hogy a vasúti tarifa drágább lesz az autóbusz
közlekedésénél.
A reformnak álcázott vasútfelszámolás igazi oka nem a vasút veszteségessége,
vagy kihasználatlansága, hanem az, hogy a pénzügyi kormányzat nem kíván
forrásokat fordítani - a nemzetközi tranzitútvonalak kivételével - a vasúti
pályák rekonstrukciójára, illetve Budapesten kívül kötöttpályás elővárosi
közlekedési rendszerek kialakításának finanszírozására. Ugyanakkor a Kormány
számolatlanul önti a pénzt a közúti közlekedés, az autópálya építések
támogatására, amely gyakorlat a hatalmassá duzzadt költségvetési hiány egyik fő
előidézője.
Elképesztőnek tartjuk, hogy a kormányzat 2004 óta lehetetlenné tette, hogy az
érintett régiók lakossága, civil szervezetei, önkormányzatai, választott
képviselői a régiók közösségi közlekedését érintő döntések meghozatalába
érdemben beleszólhassanak, az érdekeiket sértő döntések ellen jogorvoslattal
éljenek.
Követeljük, hogy a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium azonnal fejezze be a
vasúti közlekedés szétverésére irányuló ötleteléseket, és kezdeményezzen
vasútvonalanként érdemi döntés-előkészítési, és egyeztetési folyamatot minden
érintett érdekcsoport bevonásával. Vizsgálják meg az érintett régió teljes
közlekedését, annak átszervezési lehetőségeit, különös tekintettel a
személygépkocsi forgalom ésszerű korlátozására, csillapítására. Közismert, hogy
az egyéni közlekedésből kizárólag magas szolgáltatási színvonalú kötöttpályás
közlekedéssel lehet visszahódítani utasokat. Ezért elkerülhetetlen, hogy a
vidéki városok körzetében lévő, valamint egyes észak-déli irányú összeköttetést
biztosító vasúti mellékvonalak rekonstrukciója megtörténjen. Az ehhez szükséges
források megteremtése kormányzati feladat
A vasúti személyszállítással kapcsolatos közlekedéspolitikának a jelenlegi - a
megszűntetésre indokokat kereső egyoldalú szemlélet helyett - a Nyugat-Európában
elfogadott szemléleten kellene alapulnia, amely mindenütt, ahol ez ésszerű és
lehetséges, a vasutat a közösségi közlekedés gerincvonalának tekinti, és erre
fűzi fel az egyéb közlekedési módokat.
Az eddigi "eredmények" tükrében azért is azonnali változtatás szükséges, mert a
reformnak álcázott vasútfelszámolás ellentétes az Európai Unió
közlekedéspolitikai elveivel, veszélyezteti a Magyar Köztársaság által aláírt
környezetvédelmi, klímavédelmi egyezményekben foglalt vállalások betartását.