A BKV és a fővárosi vezetés ismét nagyot „alkotott”. Az alig néhány hónapja
forgalomba helyezett Combinók a korán jött melegben leszerepeltek Budapest
legzsúfoltabb villamos vonalán, a Nagykörúton.
Demszky mániája lassan Budapest átkává válik.
A sárga pénznyelő hernyó eddigi pályafutását érdemes felidéznünk. A tender, amit
a Siemens cég nyert, az övéknél előnyösebb ajánlatok mellett, már az, több mint
furcsa volt. Aprócska gond volt csupán, hogy a világ 15 nagyvárosából 400
villamost vontak vissza konstrukciós hiba miatt. Sebaj, megvettük mind a 40-et,
darabját 1 milliárd forintos áron, bár már több mint egy évtizedes konstrukció
volt.
Már a próbaüzemnél bebizonyosodott, hogy tényleg bevásároltunk vele. Az
üzembeállítás alatt az volt a hír, ha eltelt egy nap úgy, hogy a villamos nem
romlott el. Mindennaposak voltak a meghibásodások, a BKV és a főváros vezetése
nem győzött mit kitalálni a hibák kimagyarázására. Már akkor köztudott volt,
hogy költségcsökkentés címén légkondi nélküli sárgaságokat vásároltuk meg, és
már akkor tudni lehetett, hogy ebből komoly gondok lesznek. Lettek is.
Érdemes felidézni a korabeli BKV-s nyilatkozatot ezzel kapcsolatban. Az egyik
nagyon okos ember így nyilatkozott: „a klímaberendezés használatát a
magyarországi időjárás nem teszi szükségessé”.
Aki egyszer is utazott ezen a villamoson, az tudja, hogy olyan, mintha egy
terráriumban utazna.
A hatalmas, zárt ablakok átengedik a napfényt, az elhúzható rész olyan magasan
van, és olyan kicsi, hogy szinte semmi levegőt nem enged be. Az ülőhely fapados,
és kevés.
Így csak az nyilatkozik, aki életében nem utazott tömegközlekedésen. Igaz, a
légkondicionált, sokmilliós autócsodákból nehéz átérezni az átlag budapesti
gondját, aki nap, mint nap káromkodva várja a járatokat, és hering módjára
utazik 30-34 fokban.
Idén májusban a magyarországi időjárás mégis szükségessé tette a
klímaberendezések beszerzését.
Pénzszórásból, vagy dilettantizmusból egyből háromféle hűtési technikával
próbálkoznak. Az egyik kísérleti villamoson duplájára növelt nyitható
ablakfelület lesz, a másik kettőn két különböző szellőztető rendszert
tesztelnek.
Felmerül a kérdés, ha már Demszkynek ez kellett, miért nem a klímás változatot
vásárolták?
Ha egyből azt veszik, kevesebb pénzünkbe kerül, mint a tesztelgetés.
A BKV állami támogatása 12 milliárd forintról 32 milliárd forintra nőtt, és így
is 11 milliárdos hiánnyal zárták a tavalyi évet! A beruházások túlnyomó részét a
sárga hernyó beszerzése, javítása és a soha el nem készülő 4-es Metró
felemésztette.
A Munkáspárt megkérdezné Demszky Gábort, a „Combino atyját”, a BKV előző, és
mostani vezérigazgatóját, hogy ki a felelős azért, hogy több milliárd forint
elköltése után még mindig nem működik megfelelően a körúti villamos?
Megkérdeznénk, hogy az utólagos szerelések mennyivel kerülnek többe nekünk
adófizetőknek, és ki ezekért a felelős?
Megkérdeznénk, hogy a tavaly ezek miatt leállított fejlesztések mikor és milyen
pénzből fognak megvalósulni?
Végezetül szeretnénk választ kapni arra a kérdésünkre, hogy a 7-es busz vonalára
tervezett megalomániás ötlet, a 25 méteres buszhernyó mennyibe fog nekünk
kerülni, és egyáltalán mi szükség van rá?