Cikkek
 

Nevessünk együtt Kádárral
Nu, pogogyi!

Kádár János

Nu, pogogyi! - a Farkas és a Nyúl sakkoznak a szovjet rajzfilmben
Nu, pogogyi! - a Farkas és a Nyúl sakkoznak a szovjet rajzfilmben

Közismert, hogy Kádár János péntek délutánonként moziba járt. No, nem a szó szoros értelmében vett pesti mozik egyikébe, hanem az akkori Filmfőigazgatóság vetítőtermébe, a Báthory utcába.

Neki is kikapcsolódás volt, de talán a felesége még jobban szerette. A pénteki mozis délutánt Aczél Györggyel, az akkori magyar kulturális élet meghatározó egyéniségével és feleségével töltötték.

Aczél az az érdekes szereplője volt a kádári kornak, akinek konkrét rangja a politikai vezetésen belül gyakran változott, de a helye szinte sohasem. Formálta, befolyásolta a magyar kulturális életet, s bizonyos mértékig Kádár János tájékozódását és ízlését is.

Kádár János gyakran járt Moszkvában. A Lenin-hegyi villában, ahol általában lakott, volt vetítőterem is. Hasonlóak voltak a szovjet vezetők dácsáin is, ahova külön kérésre kivitték mindazt, amit a vezetők látni akartak, a legújabb szovjet filmektől kezdve az amerikai westernekig. Akkoriban a külföldi utak is hosszabbak voltak. A kongresszusok, évfordulós ünnepségek sokszor egy hétig is eltartottak, úgyhogy esténként volt idő mozizni. A magyar vezetők között voltak híres filmkedvelők.

Komócsin Zoltánról, a KISZ alapító vezetőjéről, az MSZMP legfelsőbb vezetésének későbbi tagjáról, aki külügyi titkárként gyakran járt Moszkvában, az a történet járta, hogy képes volt estétől reggelig ülni a vetítőben, és sorba végignézni az az évi szovjet filmtermést. Abból pedig volt bőven.

Lázár György, aki 1975 és 1987 között Magyarország miniszterelnöke volt, szintén nagyon szerette a filmeket. Marjai József miniszterelnök-helyettes vetítés közben gyakran elaludt, majd felébredve, hangosan kérdezgette, hogy ki a gyilkos. Lázár rászólt: Jóska, aludj inkább tovább!

Kádár János a hosszú moszkvai estéken vacsora után gyakran beült a vetítőterem kényelmes, süppedős díványára és elkezdődött a vetítés. A delegáció és a kíséret is vele tarthatott, de arról nem nyitottak vitát, hogy milyen film lesz. A szovjet házigazdák mindig ajánlottak valamilyen komolyabb filmet is.

Kádár nem nagyon szerette ezeket, de nem a komolyságuk, hanem a hosszúságuk miatt. Egy rövid filmet mindig abba lehet hagyni, a hosszút meg végig kell nézni. Meg aztán fordítani sem kell - kommentálta a döntését. Hűséges kísérője, Nádja azért rábeszélte néha egy-egy sikerfilmre.

A Sztálinról szóló filmet, ráadásul grúz filmet, vagy az Andrej Rubljovról szóló filmet udvariasan végigkínlódta, de újabb filmkalandra csak hónapok múlva lehetett rábírni.

Kádár igazából a rajzfilmeket szerette. A sporthíradó is lekötötte, a szovjet társadalom butaságait leleplező szatirikus filmek is elmentek, de az igazi kikapcsolódás a Nu, pogogyi! -sorozat volt.

A Farkas és Nyúl története lekötötte és szórakoztatta. A Farkas mindig ki akart tolni a Nyúllal, de végül mindig a Farkas járt pórul. A film alkotója Vjacseszlav Kotonocskin volt, aki olyan Farkast alkotott, akivel a szívünk mélyén rokonszenveztünk is. A Nyúlnak szurkoltunk, de túl eminensnek is éreztük. Kádár jót kacagott a Farkason, akinek a szájába robbanó végű cigarettát adott a Nyúl. Várta, hogy mit lép a Nyúl a fennhéjázó Farkas sakkhúzására.

Ilyenkor elfelejtette a másnapi tárgyalásokat Brezsnyevvel vagy Gorbacsovval, nem volt vele sem 1956, sem Nagy Imre nyomasztó emléke.

A Farkas volt vele és a Nyúl. Ő pedig nevetett, ahogy talán sohasem máskor, és úgy örült a Nyúl győzelmének, ahogyan csak a gyerekek és az igaz emberek tudnak örülni.