Cikkek
 

A piros vonat a dolgozó ember szájzára

Vélemény

Mikor először megláttam és felülhettem rá, nagyon örültem és büszke is voltam, hogy fejlődik az ország, tartunk valamerre. Aztán, minél többet utaztam vele, annál jobban elkeseredtem.

Először azért, mert nem jár, csak olyankor, amikor már majdnem elkések, ha azzal megyek. Tehát, amikor már a tanulók és dolgozni járók zöme elment egy korábbi, régi, koszos, füstös, zakatoló vonattal.

Második csalódásom az volt, hogy ezt a vonatot azért állították csak csatasorba, hogy a melósnak be legyen fogva a szája. Egyrészt azért, mert így lehet hivatkozni a viteldíjak drágulására. Habár a tömegek, akik a nagy bevételt csorgatják a MÁV kasszájába, nem utazhatnak ezeken a vonatokon, mert akkor elkésnek a melóhelyről.

Ezek a vonatok a hivatali dolgozók, köztisztviselők munkaidejéhez van igazítva. A másik, amivel csendre intik a melóst, az a mérhetetlen csendes üzemmód, ahogy ez a vonat halad. Annyira csendes, hogy a vonat egyik végében csörög egy telefon, vagy valaki beszélget, hallja mindenki. Tehát ez annyira csendes, hogy elmaradnak a reggeli beszélgetések, „vitafórumok“, amik a másikon megszokottak. Itt nem meri senki se szidni a rendszert, vagy a politikusokat.

Nincsenek kártyapartik, és nincs az az oldott hangulat, mint a másikon. Ilyenkor, mikor ezzel utazok, az jut eszembe, hogy olyan vagyok, mint egy droid, robot, aki éjszakai pihenőhelyéről igyekszik csendre intve a napi feladatvégzés helyére. A hatalmas kapitalista kizsákmányoló termelőgépezetbe már itt bekapcsolódik az ember, mint egy futószalagon dolgozó robot.

A vonaton van mozgáskorlátozottak kerekesszékének beemelésére alkalmas eszköz. Ami nagyon jó dolog. Ezen emberek nincsenek kirekesztve a tömegközlekedésből. Legalábbis ezen a vonaton. Azt, hogy hogyan jutnak ide, nem tudom. A vasútállomások zöme nem közelíthető meg kerekesszékkel. Ha a kiindulási pontot veszem alapul, a Déli pályaudvart, akkor nem tudom, hogy lehet odajutni. Metróval nem, az biztos. Mivel a metrókat nem lehet megközelíteni kerekesszékkel. De ez így van a buszok zömével. Na de tegyük fel, hogy valaki kijut kerekesszékével a Délibe.

Dokkol a vonatra. Viszont, ha valahova megérkezik, hogyan tovább? A vasútállomásokon olyan a gyalogos közlekedési lehetőség, hogy minap egy erejében teljes fiatalember is akkorát esett előttem, hogy azt hittem, a feje tört be. És miért? Azért, mert a járdából hiányzott egy kevés, valaki nem fejezte be a most épülő állomás térburkoló kövezését. Hozzáteszem, csak minket, magyarokat lehet lenyűgözni ezzel a vonattal, mivel csóróként keveset járunk Nyugatra, így nem tudhatunk arról se, hogy ilyen vonat ott már 20 éve jár.

K.I.