Cikkek
 

Megint vasfüggöny

Vélemény

2007. január elsejétől kitolódik a schengeni határ. Itt rögtön leírok egy gondolatsort, ami nem igazán illeszkedik a cikkhez, de nem hagy nyugodni. Ha a fegyveres testületi hiearchiát figyelembe vesszük, akkor a dobogó csúcsán a katonaság van, mint honvédelem (persze, megtépázva, szétszedve, félve az egységben az erő elvétől), majdnem vele egyenlő szinten van a határőrség, mint határvédelem, és a dobogó alján van (ezzel nem degradálva) a rendőrség, mint polgárvédelem.

Most Schengennek köszönhetően a határőrséget "integrálják" a rendőrség kötélékébe. Amivel talán nem is lenne baj, de miért kell ezért rendőrkék ruhába bújni a határőröknek? És miért járnak zöldcsíkos fehér (határőr) autókkal innentől a rendőrök? A kormány pénzhiányra hivatkozik. Pedig Brüsszel pénzt ad a schengeni átállásra. De ezt a pénzt talán nem vízágyúra kellett volna költeni. Na, meg zűrzavar is van, ezredesi rangtól lefelé, mindkét testületnél (zavarosban könnyű halászni). Jut erről eszembe, mert ez is biztos valakiknek sok pénzt hoz a bankszámlájára.

Na, de visszatérek az alapgondolathoz. Belekerülünk a multinacionális nagytőke holdudvarába. Habár a schengeni határon belül leszünk, azért marad az országban is vasfüggöny. A rendszerváltás előtt azért volt a vasfüggöny, hogy ne vegyüljön a Nyugat és Kelet, se, gazdaságilag se ideológiailag.

Addig a mostani vasfüggöny, amit sokan észre se vesznek, azért van, hogy mint a nagytőke korbácsa kordában tartson bennünket. Megemlítek egy-egy példát:

Kronológiailag talán legelőszőr a média az, ami vasfüggönyként telepedett ránk. Elárasztottak bennünket az amerikai filmekkel, butítva ez által gyermekeinket és mindenkit. A valóságsók és a valós szituációkat feldolgozó műsorok is azért születtek, hogy eltereljék gondolatainkat a nyomorúsággá sorvadt egzisztenciánkról. Mivel a mondás is azt tartja "legszebb öröm a káröröm". Amíg más baján derülünk, vagy sírunk, nem vesszük észre a sajátunkat. De ott van a reklám, mézes madzagként mutat be termékeket, szolgáltatásokat. Amit szerintem az ország lakosságának fele nem is engedhet meg magának. Kivéve a banki hitelkonstrukciókat, ezeket egyre többen vesszük igénybe. De ez a nagytőke dönti el azt is, hogy ki kerülhet a hírekbe. Ezért nem hallathatunk magunkról csak nagyritkán. Ez messze nem demokrácia, ez a félelem, félelem a néptől, a tömegektől.

De vasfüggöny az is, hogy saját hazánk saját földjén, nem mehetünk be akárhova. Na, itt nem állambiztonsági épületekre gondoltam. Pedig ott is csak olyan dolgok vannak nyilvántartva, amihez főként nekünk lenne közünk, és nem csak a törvényhozó és titoktartási minisztereknek. Olyan területekre gondoltam, amit megvesz egy multi. A Hankook, ami ugye kétes ingatlan ügyleteken keresztül került dél-koreai kézbe. A kapuban marcona biztonsági őrök állják utunkat, ha be akarunk menni. Emlékszem a múlt rendszerben, nem volt kitiltva egy potenciális munkavállaló egyetlen gyár területéről se.

Na, kérdem én, mit titkolnak egy kerékgumigyárban? Megmondom, a munkaügyi szabálytalanságokat, törvénysértéseket.
De itt van a nagyon közkedvelt amerikai üdítő ital, nevét szándékosan nem említem. Nem csinálok ingyen reklámot. Szóval, az előbb említett cég a saját területén fúrt egy jó mély kutat. Onnan szivattyúzza az üdítő alapanyagának 99%-át képező vizet. Kíváncsi lennék, ezért mennyit fizet környezetkárosítás, vagy vízdíj gyanánt? Vagy csak annyit, mint majd nekem kell, ha elfogadják a kútadót, amit a vízmű kíván bevezettetni?

De van egy sokkal látványosabb, és mindenkit bosszantó vasfüggöny. Ez szó szerint vasból van, és a szabad mozgást gátolja. Ez a Déli pályaudvaron van. Azt a célt szolgálja, hogy a vonatra ne lehessen jegy vagy bérlet nélkül felszállni. De, hogy honnan ered a gond? 20 évvel ezelőtt megfizethetőek voltak a jegyek. És nem csak azért, mert volt állami támogatás rajta, azért, mert nyereséges volt a vasút, mivel volt iparunk, működő gazdaságunk, és nem csak papíron. Így éjjel-nappal robogtak a tehervagonok, hozták-vitték a KGST-piac termékeit. Ebből volt olyan nyereséges, hogy olcsó lehetett a jegy ára, és így mindenkinek elérhető. De abban az időben a MÁV vezetői nem kerestek 6-800.000 Ft-ot, és nem kaptak többmilliós jutalmat.

A 4-6-os villamos vonalán, amikor utazok, mostanában Mátyás király szól az utazókhoz a hangszóróból. Kénytelenek vagyunk elviselni ezt a kulturális reklámformát. Emlékeztetve mindenkit arra, hogy mi mindent tett annak idején értünk, alattvalókért. Mint államformát, a királyságot nem támogatom, mivel nem a legdemokratikusabb forma.

Viszont, ha a feljegyzéseknek lehet hinni, és Mátyás olyan volt, aki álruhába bújt, elvegyülve a nép között, megtapasztalva saját bőrén, ki hogy él, és büntetve az igazságtalanságot, főként a talpnyaló urakat, akkor én is visszavárom Mátyást így, 500 év távlatából.

Kovács István