VEGYIPARI DOLGOZÓK
SZAKSZERVEZETE
(VDSZ)
ÁLLÁSFOGLALÁSA
MIT
KELL
TUDNI
A
VDSZ-RŐL A
VDSZ
szakszervezeti
szövetség,
amelynek
tagszervezetei,
a
következő
ágazatokban
tevékenykednek:
alumíniumipar
gumiipar
gyógyszeripar,
gyártás
és
forgalmazás
kőolajipar
gázipar
papíripar
vegyipar
műanyagipar
műszaki-,háztartási- vegyipari
és
kozmetikai termékek
gyártása
szervetlen
és
szerves
vegyipa
vegyiszál
gyártás
rokon-
és
társult
szakmák
A
VDSZ
szervezeteinek
hatásköre
a
jelzett
ágazatokban
kiterjedt
az
alábbi
területeken
dolgozók
védelmére
és
képviseletére.
gyártás,
előállítás,
feldolgozás
kutatás,
fejlesztés
tervezés
telepítés-szerelés
A
VDSZ
önálló,
független,
demokratikus
szervezet,
amely
önkéntes
szerveződésen
és
szolidaritáson
alapul.
A
VDSZ
választott
vezetői:
Elnök:
Paszternák
György Alelnök:
Székely
Tamás
|
A VDSZ elnöksége megdöbbenéssel
fogadta
az Alkotmánybíróság
döntését.
Kezdeményezzük,
hogy az
AB-határozat
előírásainak
megfelelően
2008. június
30-ig szülessen
olyan törvényi
szabályozás,
amely biztosítja
az egészségre
ártalmas
és
veszélyes
munkakörülmények
között
dolgozók
munkaidő-kedvezményét.
Felkérjük
a kormányt,
hogy soron
kívül
készüljön
e tárgyban
OÉT
előterjesztés.
Az Alkotmánybíróság
2008. február
28-án
a 720/B/2007.
számon
hozott határozatával
megsemmisítette
a Munka
Törvénykönyvének
az ipari
és
kereskedelmi
ágazatokban
történő
végrehajtásáról
szóló
1/1990.
(VIII.21.)
IKM. rendelet
4.§-át
és
annak mellékletét,
amely kimondta,
hogy a mellékletben
felsorolt
munkakörökben
a heti munkaidő
36 óra.
Az
Alkotmánybíróság
az 1/1990.
(VIII.21.)
IKM. rendelet
alkotmányellenességének
megállapítását
indítványozóknak
kizárólag
a jogforrástani
kifogását
vizsgálta,
és
ennek alapján
nyilvánította
a rendelet
4. §-át
és
mellékletét
alkotmányellenesnek.
Az
Alkotmánybíróság
döntésében
arra hivatkozik,
hogy az
1992. július
1-jén
hatályba
lépett
új
Munka Törvénykönyve
ad ugyan
felhatalmazást
arra, hogy
törvény,
vagy törvényi
felhatalmazás
alapján
egyéb
jogszabály
és
kollektív
szerződés
meghatározhat
a teljes
munkaidőnél
rövidebb
munkaidőt,
de az alacsonyabb
jogszabályban
való
szabályozásra
adott felhatalmazásnak
konkrétnak
kell lennie,
mind a felhatalmazás
jogosultja,
mind a szabályozási
tárgykör
és
annak korlátai
tekintetében.
Az
Alkotmánybíróság
a rendeletet
2008. június
30-ai hatállyal
semmisíti
meg, megfelelő
időt adva
a jogalkotóknak
arra, hogy
az alkotmányos
szabályozásnak
megfelelő
jogszabályt
alakítsanak
ki. A VDSZ
elnöksége
felhívja
a kormány
figyelmét
arra, hogy
az Alkotmánybíróság
nem a rendelet
tartalmát
nyilvánította
alkotmányellenesnek,
hanem csak
a jogforrási
rendszerben
való
elhelyezését,
ennek megfelelően
kéri,
a Munka
Törvénykönyvének
az alkotmánybírósági
határozatban,
és
a jogalkotásról
szóló
1987. évi
XI. tv-ben
foglalt
rendelkezéseknek
megfelelő
módosítását.
A
rendeletben
foglaltak
megsemmisítése
nem csak
a vegyiparban,
hanem más
ágazatokban,
például
a kohászatban
is a foglalkoztatottság
nagy arányú
csökkenéséhez
vezetne
annak dacára,
hogy a rendeletben
foglalt
munkakörökben
foglalkoztatottak
helyzete
veszélyekkel
teli, és
egy tudatos
társadalomnak
kötelessége
támogatni
azokat,
akik egészségre
ártalmas
körülmények
között
kénytelenek
munkát
végezni.
A
rendelet
célja
az volt,
hogy a felsorolt
munkakörökben
a létező
veszélyeket
csökkentse,
mert ehhez
nem nyújtanak
elégséges
támogatást
a munkavédelmi
és
kémiai
biztonsági
jogszabályok.
A
munkavállalók
egészségvédelme
érdekében
feltétlenül
szükséges
az expozíciós
idők korlátozása.
Erre hívja
fel a figyelmet
egyrészt
a munkavállalók
munkahelyi
biztonságának
és
egészségvédelmének
javítását
ösztönző
intézkedések
bevezetéséről
szóló
89/391/EGK
irányelv,
amely az
átfogó
megelőzés
érdekében
a munkaszervezés
módosítását
írja
elő. Másrészt
pedig a
munkájuk
során
rákkeltő
anyagokkal
és
mutagénekkel
kapcsolatos
kockázatoknak
kitett munkavállalók
védelméről
szóló
2004/37/EK
irányelv,
amely konkrétan
kimondja,
hogy az
expozíciónak
kitettség
idejét
minimálisra
kell csökkenteni.
A
MUNKÁSPÁRT
ÁLLÁSFOGLALÁSA
AZ
ALKOTMÁNYBÍRÓSÁG
HATÁROZATA
ELLEN A
Magyar
Kommunista
Munkáspárt
szakszervezeti
munkacsoportja
tiltakozását
fejezi
ki
az
Alkotmánybíróság
február
28-ai
határozata
ellen,
mely
alkotmányellenesnek
minősítette
a
Munka
Törvénykönyvének,
az
egészségre
ártalmas
munkakörben
dolgozók
36
órás
munkahetére
vonatkozó
paragrafusát. A
rövidített
munkaidő
megszűntetése
a
tőkés
kizsákmányolás
egyik
eszköze.
A
munkaórák
száma
emelésének
egyenes
következménye
a
dolgozói
létszámleépítés,
és
a
profit
növelése.
Mindezt
úgy,
hogy
ezekben
a
munkakörökben
dolgozó
munkások
munkakörülményei
nem
lettek
jobbak,
az
alkalmazott
technológia
nem
lett
fejlettebb. Az
Alkotmánybíróság
határozata
azért
jogellenes,
mert
alapjaiban
sérti
a
dolgozók
érdekeit,
és
a
vegyipari,
gyógyszeripari
nagytőkének
kedvez.
Az
AB,
a
burzsoá
jogrend
kiskapuit
kihasználva,
megszűntetve
az
önálló
törvényi
szabályozást,
a
36
órás
munkahetet
egyéb,
alacsonyabb
jogszabályokhoz,
és
a
Kollektív
Szerződéshez
kapcsolja,
ezzel
növelve
a
munkások
kiszolgáltatottságát.
A
Munkáspárt
szakszervezeti
munkacsoportjának
véleménye
szerint
ebben
az
esetben
a
kormány
és
az
OÉT
tárgyalása
nem
jelenthet
valódi
megoldást. A
kormány
a
külföldi
és
hazai
nagytőkét
támogatja,
érdekeik
összefonódnak.
Munkásellenes
politikájának
legutóbbi
bizonyítéka
a
munkaügyi
perek
feltételeinek
megváltoztatása,
és
a
sztrájktörvény
tervezett
módosítása. A
szakszervezeti
munkacsoport
úgy
véli,
hogy
a
fokozódó
munkásellenes
nyomásra
egyedül
a
fokozódó
szakszervezeti
fellépés
lehet
a
megoldás.
|
|