VÉDNÖKSÉG
A MÁRTÍRSÍROK FELETT:
FOGARASI
BÉLA
A
Munkáspárt
nagy-budapesti
szervezetei
védnökséget
vállaltak
a Fiumei
úti
sírkertben,
a Munkásmozgalmi
Panteonnál
található
mártírsírok
gondozása
felett.
A Szabadság
újságban
ezen a héten
Fogarasi
Bélát
mutatjuk
be.
Fogarasi
Béla
a magyar
marxista
filozófia
– Lukács
György
és
Rudas László
mellett
– legkiemelkedõbb
mûvelõje,
egyetemi
tanár,
a Magyar
Tudományos
Akadémia
tagja. 1891
júliusában
született
Budapesten.
A budapesti
egyetem
bölcsészkarán
1914-ben
fejezte
be tanulmányait.
Az I. világháború
éveiben
részt
vett a Galilei
Kör
munkájában,
az értelmiség
körében
folyó
háborúellenes
mozgalomban.
Az elsõk
között
lépett
be 1918-ban
a Kommunisták
Magyarországi
Pártjába,
a Vörös
Újság,
a KMP szerkesztõje
volt. 1919-ben
a Tanácsköztársaság
idején
a könyvtárpolitikát
felsõfokon
Lukács
György
közoktatásügyi
népbiztos
és
helyettese,
Fogarasi
Béla
irányította.
A Marx-Engels
Munkásegyetem
vezetõje
volt. FOGARASI
BÉLA
(1891-1959) A
Tanácsköztársaság
megdöntése
után
Bécsbe
emigrált,
1921 és
1930 között
Berlinben
a Német
Kommunista
Párt
Központi
Bizottságának
munkatársa
volt. A
30-as évek
elején
Moszkvában
a Kommunista
Internacionálé
központjában
dolgozott.
1933-tól
a Szovjetunió
Tudományos
Akadémiájának
munkatársa,
1934-ben
egyetemi
tanárrá
nevezték
ki. A marxista-leninista
filozófia
és
közgazdaságtudomány
népszerûsítése
mellett
önálló
tudományos
munkát
is folytatott,
s részt
vett az
emigráns
Új
Hang címû
folyóirat
szerkesztésében.
A felszabadulás
után
tért
haza, és
mint minisztériumi
osztályfõnök,
1948-tól
a budapesti
egyetem
bölcsészkarán
a filozófia
tanára,
1953-57-ben
a Marx Károly
Közgazdaságtudományi
Egyetem
rektora,
1957-tõl
a Filozófiai
Intézet
elsõ
igazgatója.
1946-53-ban
a Társadalmi
Szemle,
majd 1957
márciusától
a Magyar
Filozófiai
Szemle elsõ
fõszerkesztõje.
1956-tól
az MTA alelnöke,
1957-tõl
az MSZMP
Központi
Bizottságának
tagja. Fõ
tevékenysége
a szocialista
típusú
akadémia
megteremtése.
Tanulmányaiban
a marxizmus-leninizmus
alapján
filozófiatörténeti,
ismeretelméleti,
tudományelméleti
és
tudománypolitikai
kérdésekkel
foglalkozott.
Filozófiai
munkásságának
központi
területe
a logika
volt. Széles
körû
tudományos
munkásságot
folytatott,
tanulmányai
számos
idegen nyelven
is megjelentek.
1959 áprilisában
hunyt el,
a Munkásmozgalmi
Panteonban
temették
el.
A
KOMMUNISTA
FILOZÓFIÁRÓL
|
”Ha
most
elkövetkezett
az
az
idõ,
amelyben
a
szellemi
tudományok
minden
hivatalos
befolyástól
menten
kifejthetik
igaz
tartalmukat,
akkor
két
szempontot
kell
az
egész
vonalon
végigvezetve
érvényesítenünk.
Az
egyik:
a
szellemi
tudományoknak
nem
szabad
egy
új
hivatalos
ideológiává
átalakulniuk.
Ha
a
természettudományok
objektivitása
jó
szövetséges
volt
a
kommunizmus
számára,
még
jobb
szövetségesünk
lesz
a
független,
autonóm
filozófia,
törté-
netírás,
értékelmélet.
Az
etikának
nem
szabad
a
kommunizmus
igazolásában
kimerülnie,
a
politikai
történetírásban
a
marxizmus
alapvetõ
igazságai
mellett
nem
szabad
letompítani
a
gazdasági
tényezõktõl
független,
csak
lélektanilag
magyarázható
mozzanatok
jelentõségét.
Az
irodalomtörténet
tárgyilagos,
magasrendû
tudományosságának
pedig
halála,
ha
a
mûalkotást
a
benne
kifejezésre
jutó
tartalom
szerint,
s
nem
formai
jelentõségében
tekintjük.
|
Mondjuk
ki
mindjárt:
ez
a
nagy
veszélye
a
szellemi
tudományoknak
nem
a
szocialista
világné-
zetû
filozófusok,
történészek
részérõl
fenyeget,
hanem
ellenkezõleg,
a
régi,
hivatalos
tudomány
szellemétõl
szabadulni
nem
tudók
részérõl…
A
szellemi
tudományok
irányításukat
nem
a
hivatalos
ideológiától,
hanem
a
filozófiától
fogják
kapni.
Attól
a
filozófiától,
amely
a
lelki
élet
gazdagságának
teljességét
felölelõ
megértést
egyesíteni
fogja
az
örök
logikai
és
etikai
alapelvek
feltárásával.
Attól
a
filozófiától,
amely
elemzés
alá
veszi
a
szellemi
tudományok
módszereit,
és
megállapítja,
mi
bennük
a
feltevés,
mi
a
tapasztalás,
és
mi
a
kikerülhetetlen
kapcsolódás
a
jelenhez.
Az
új
társadalomnak
logikai
és
etikai
kultúrára
van
szüksége,
hogy
megértse
önmagát,
a
társadalom
tudományos
szervezésének
és
erkölcsi
jelentõségének
alapjait;
hogy
beléphessen
a
szabadság
birodalmába,
melyet
Marx
jelölt
ki
igazi
otthonának.”
(Fogarasi
Béla)
|
|