VÉDNÖKSÉG
A MÁRTÍRSÍROK
FELETT:
BEBRITS
LAJOS
BEBRITS
LAJOS (1891-1963)
A
Munkáspárt
nagy-budapesti
szervezetei
védnökséget
vállaltak
a Fiumei
úti
sírkertben,
a Munkásmozgalmi
Panteonnál
található
mártírsírok
gondozása
felett.
A Szabadság
újságban
ezen a héten
Bebrits
Lajost mutatjuk
be.
Bebrits
Lajos szociáldemokrata
politikus,
a magyar
közlekedés
újjászervezője,
diplomata,
a magyar
szocializmus
nemzetközi
tekintélyű
propagandistája
volt. 1891.
decemberében
született
Tregován,
a mai Románia
területén.
1910-től
a MÁV-nál
forgalmi
tiszt, 1917-től
a vasutas
szakszervezet
és
a Magyarországi
Szociáldemokrata
Párt
tagja. 1919-ben
Romániá-ban
a szakszervezet
bánáti,
majd erdélyi
szervezetének
titkára
volt. Illegális
tevékenysége
miatt több
ízben
letartóztatták.
1923-ban
az USA-ba
emigrált,
ahol a Kommunista
Párt
magyar szekciójának
vezetője
lett. 1924-től
az Új
Előre című
lap munkatársa,
majd főszerkesztője.
Különféle
sajtóperek
után
az amerikai
hatóságok
kitoloncolták.
1932-től
1945-ig
a Szovjetunióban
élt.
Moszkvában
telepedett
le, ahol
kezdetekben
vezető gazdasági
beosztásokban
dolgozott.
1938-ban
összeesküvés
vádjával
letartóztatták,
s 21 hónapot
töltött
börtönben.
1939 őszi
bírósági
tárgyalásán
az ügyész
felmentését
kérte,
és
így
szabadon
bocsátották.
1941-től
a moszkvai
Kossuth
rádiónál
dolgozott,
majd 1943-tól
magyar nyelvű
újságok
szerkesztésében
is részt
vett. A
felszabadulás
után
hazatért,
a kereskedelmi-
és
közlekedésügyi
minisztériumban
kapott vezető
beosztást.
1949 és
1956 között
különböző
miniszteri
tisztségeket
töltött
be. Nevéhez
fűződik
a háborúban
megsemmisült
magyar vasúti
közlekedés
helyreállítása,
az állami
tulajdonú
közúti
teherszállítás
megszervezése,
a postai
szolgálat
elindítása.
Szolgálati
ideje alatt
kezdődött
meg a magyar
légi
közlekedés
fejlesztése
is. Bebrits
imádta
a vasutat,
élt-halt
érte,
s megbecsülte
mindazon
embereket,
akik a vasutat
nap mint
nap működtették.
1956-ban
tagja ugyan
Nagy Imre
kormányának,
de lényegében
nem vesz
benne részt,
csatlakozik
a Kádár
János
irányította
új
pártvezetéshez.
Az MSZMP
új
vezetése
úgy
döntött,
hogy kamatoztatja
Bebrits
nemzetközi
tekintélyét,
szakmai
kapcsolatait
és
nem utolsó
sorban nyelvtudását.
1957. februárjában
rendkívüli
követté
és
meghatalmazott
miniszterré
nevezték
ki a londoni
követség
élére.
1957 végétől
1959-ig
a Magyar
Népköztársaság
követe
volt Svédországban,
Norvégiában
és
Izlandon.
Jelentős
szerepe
volt Magyarország
1956 utáni
nemzetközi
elszigeteltségének
leküzdésében.
1959-62
között
az Országos
Idegenforgalmi
Tanács
főtitkára.
1963 augusztusában
halt meg
Budapesten.
A
FÖLD
A PARASZTÉ,
A GYÁR
A MUNKÁSÉ
Hatvan
éve,
1948. március
25-én
államosították
a száznál
több
dolgozót
foglalkoztató
vállalatokat
Magyarországon.
Ezzel a
gyáripar
90 százaléka,
594 vállalat
került
állami
tulajdonba.
A Nemzeti
Függetlenségi
Frontba
tömörült
pártok
- a Magyar
Kommunista
Párt,
a Szociáldemokrata
Párt,
a Nemzeti
Parasztpárt,
a Független
Kisgazdapárt
és
a Polgári
demokrata
Párt
-1944. december
2-án
elfogadott
programjukban
a „föld
kincseinek”
állami
tulajdonba
vételét
tűzték
ki célul.
Az 1945
márciusában
meghirdetett
földreform
keretében
több,
mint 600
ezren kaptak
földet,
átlagban
öt
holdat.
Ezzel eltűnt
a társadalom
palettájáról
a nagybirtokos
arisztokrácia.
Az Országgyűlés
ezután
elfogadta
a bányák
és
a villamos
erőművek
állami
kezelésbe
vételét,
majd 1946.
június
26-án
törvénybe
iktatta
a szénbányászat
államosítását.
December
1-től miniszterelnöki
rendelettel
a jóvátétel
idejére
állami
kezelésbe
kerültek
a legnagyobb
nehézipari
üzemek,
a Rimamurányi-Salgótarjáni
Vasmű, a
Ganz és
társa,
a csepeli
Weiss Manfréd
Acél-
és
Fémművek,
a Győri
Vagon- és
Gépgyár,
továbbá
mindazok
az üzemek,
melyekben
e vállalatoknak
legalább
ötven
százalékos
tőkeérdekeltségük
volt. Az
1947-es
választások
után
a baloldali
pártok
befolyása
alatt álló
új
törvényhozás
elfogadta
a nagybankok
és
az érdekeltségi
körükbe
tartozó
vállalatok
államosításáról
szóló
törvényt,
e lépés
után
a bánya-
és
gyáriparban
dolgozóknak
már
60 százalékát
foglalkoztatta
az állam.
|