Március
1-én
a Munkáspárt
Központi
Bizottsága
ünnepi
ülést
tartott
a Kommunista
Kiáltvány
megjelenésének
160. évfordulója
alkalmából.
Most Vajda
János,
a Munkáspárt
elnöke
beszédének
első részét
közöljük.
AZ
ESZMÉK
TERÉN
NINCS LÉGÜRES
TÉR
A
Kiáltványnak
ez a fejezete
kevéssé
ismert,
kevéssé
olvasott
és
idézett.
Pedig érdekes
és
máig
időszerű,
tanulságos
olvasmány.
Marx és
Engels arra
hívja
itt fel
a figyelmet,
hogy ha
a munkás
érvényesíteni
akarja a
saját
érdekeit,
akkor a
saját
helyzetéből
adódó
ideológiát
kell képviselnie.
És
fordítva
is igaz,
hiszen csak
a saját
ideológiája
alapján
fogalmazhatja
meg az ő
érdekeit
a sokszor
rendkívül
zavaros
társadalmi
folyamatokban,
küzdelmekben.
Ez pedig
azt jelenti,
hogy a munkásoknak,
a kommunista
pártoknak
harcolniuk
kell a tőkések
ellen nem
csupán
gazdasági
és
politikai
téren,
de eszmei,
ideológiai
téren
is. A
mai magyar
társadalomban
sincs légüres
tér
az egyes
társadalmi
csoportok,
az emberek
fejében.
A magyar
munkások,
dolgozók
is igen
különbözőek
ideológiai
szempontból,
gondolkodásukban.
Az
eszmék
terén
nincs légüres
tér.
Ha valamelyik
eszme, ideológia
visszavonul,
vagy kiszorítják,
a helyébe
azonnal
más
eszmék,
más
ideológiák
lépnek.
El kell
igazodni
abban, hogy
a tőkés
rendszer,
a tőkés
propaganda
milyen eszmei
irányokban
támad
ma, milyen
eszmei irányokból
manipulálja
a társadalmat,
benne a
dolgozó
osztályokat
is. Manapság
ezek a főbb
eszmei irányok
egyrészt
a szocialista
múlt,
benne a
Kádár-rendszer
lejáratására,
illetve
a mai rendszer
jellegének
elmosására
irányulnak.
S az eszmei
harc egyik
fő iránya
ma is az
osztályok
létezésének
és
következésképpen
az osztályharc
tagadása.
MIT
TANULHATUNK
MARXTÓL
ÉS
ENGELSTŐL?
A
marxizmus
klasszikusai
a Kiáltványban
nem írhatták
le a későbbi,
vagy a mai
szellemi
életet,
de példát
és
módszert
adtak a
társadalmi
ideológiák
osztályalapjának
értelmezésében
is. Reakciósnak
nevezik
azokat a
nézeteket,
amelyek
ugyan a
proletáriátushoz
szólnak,
baloldali,
szocialista
jelszavakat
használnak,
bírálják
a kapitalizmust,
de mindegyikük
a saját
társadalmi
osztálya
érdekében
lényegében
a kapitalizmust
erősíti.
„Közgazdászok,
emberbarátok,
jótét
lelkek,
a dolgozó
osztályok
helyzetén
javítók,
jótékonyságszervezők,
állatvédők,
antialkoholista
egyesületek
alapítói,
zugreformerek
tartoznak
ide a legtarkább
változatosságban”
– jellemzik
maró
gúny-nyal
a tőkés
rendszer
apologétáinak
(eszmei
kiszolgálóinak)
világát.
Ilyen
korabeli
nézetek:
a feudális,
vagy „papi
szocializmus”
(amely a
burzsoáziával
szemben
vesztes
arisztokrácia
ideológiája),
a kispolgári
szocializmus,
(amely a
tőkésosztály
és
a proletáriátus
között
mindig újratermelődő,
s gyakran
szintén
vesztes
rétegek
gondolkodása),
illetve
a konzervatív,
vagy burzsoá
szocialisták.
Marx és
Engels így
foglalja
össze
ezeknek
a nézeteknek
a lényegi
vonását:
„A burzsoázia
egy része
orvosolni
akarja a
társadalmi
visszásságokat,
hogy ezzel
a polgári
társadalom
fennmaradását
biztosítsa.”
Végezetül
a Kiáltvány
e fejezete
az utópikus
szocializmussal
foglalkozik.
Ők nem akarják
a kapitalizmust
megőrizni,
meg akarják
semmisíteni,
de az oda
vezető utat
nem az osztályharcban,
hanem a
szép
eszmék
terjesztésében,
részmegoldásokban
látják.
Reakciósnak
nem Owen,
Fourier,
vagy Saint-Simon
korai utópikus
szocializmusát
tartják.
Ők a marxizmus
előfutárai.
Reakciósnak
azokat az
utódaikat
ítélik,
akik akkor
illuzórikus
nézetekhez
ragaszkodnak,
amikor már
kibontakozik
a munkásmozgalom.
MILYEN
FŐBB IDEOLÓGIÁK
VANNAK MA?
Korunk
egyik legbefolyásosabb,
legerőszakosabb
ideológiája
a liberalizmus.
Ez az egész
tőkésosztály,
de mindenek
előtt a
nagytőke
ideológiája.
A kistulajdonosi
rétegek,
a középosztályok
ideológiájává
válik
a konzervativizmus.
Feljövőben
van a keresztényszocialista
áramlat.
Ma az úgynevezett
új
szociáldemokrata
eszmei és
politikai
áramlat
az egyik
legerősebb,
és
a munkásmozgalom
pozíciója
szempontjából
a legveszélyesebb
jelenség.
Ma is találkozunk
„kritikai-utópikus”
nézetekkel,
amelyek
bírálják
a kapitalizmust,
de nem kínálnak
igazi megoldást.
Korunk sajátossága
az „újbaloldali”
nézetek
megjelenése,
amelyek
tagadják,
hogy korábban
szocializmus
volt, tagadják
az osztályok
létét,
és
tagadják
az osztályharcot
is. A
liberalizmus
az egyén
teljes szabadságát
hirdeti,
s azt, hogy
a társadalom
nem korlátozhatja
ezt az individuális
szabadságot.
A liberalizmus
alapideológiai
tétele,
hogy a társadalom
minden területén
a piaci
verseny
dönti
el, hogy
mi az életképes,
mi a jó
az embereknek.
Versenyt,
érvényesülést,
öngondoskodást
hirdetnek.
A liberalizmus
alapvetően
az egész
tőkésosztály
ideológiája,
ilyen-olyan
formában
és
mértékben
valamennyi
tőkés
párt
nézeteiben
benne van.
A
liberalizmus
tiszta formában
azonban
mindenekelőtt
a nagytőke
ideológiája.
A nagytőke
ideológiájaként
megjelenik
a társadalom
„államtalanításának”
eszméje
is. Azért,
mert érdekelt
az állam
ellenőrző
szerepének
lebontásában,
az általános
és
teljes privatizációban.
Ez politikailag
az SZDSZ
és
részben
az MSZP
ideológiája.
A
győztes
polgárságnak
szüksége
van arra,
hogy utólag
is bizonyítsa
a rendszerváltás
szükségességét,
illetve
azt, hogy
a mostani
tőkés
modellnek
nincs alternatívája.
Éppen
ezért
a liberális
ideológusok
azt igyekeznek
bizonyítani,
hogy a szocializmus
a belső
logikája
miatt volt
és
van halálra
ítélve.
E polgári
áramlat
nagyhatású,
markáns
képviselője
a közgazdaságtanban
Kornai János
akadémikus.
Az ő „iskolájából”
került
ki azoknak
a közgazdászoknak
a többsége,
amelyek
a piac korlátlan
szerepének
hirdetői,
a közszolgáltatások
teljes privatizálásának
propagátorai.
Ugyanennek
az ideológiai
küldetésnek
tesz eleget
a politológia
és
a filozófia
területén
Kiss János
és
Heller Ágnes,
amikor a
szocialista
rendszereket
„totalitárius
diktatúráknak”
minősítik,
összemossák
a kommunizmust
és
a fasizmust.
Ideológiailag
ehhez a
liberális
polgári
áramlathoz
csatlakozott
Gyurcsány
Ferenc is,
amikor pártelnökké
választását
követően
kijelentette:
Magyarország
1945-tel
„letért
a történelmi
fejlődés
normális
útjáról”.
VAJDA
JÁNOS
|