ELMÉLETI
SAROK:
|
|
|
VIGYÁZAT,
VESZÉLYES!
|
Március 1-én a Munkáspárt
Központi
Bizottsága
ünnepi
ülést
tartott
a Kommunista
Kiáltvány
megjelenésének
160. évfordulója
alkalmából.
Most Vajda
János,
a Munkáspárt
alelnöke
beszédének
második
részét
közöljük.
Konzervativizmus
napjainkban
A
magyar tőkésosztály
egyes csoportjai
féltik
helyzetüket
a multik
egyeduralmától,
félnek
a kiszolgáltatottságtól.
A kistulajdonosi
rétegek,
a középosztályok
ideológiájává
válik
a konzervativizmus,
amely a
család,
a kisebb-nagyobb
közösségek
megőrzését,
a nemzeti
érdekek
és
értékek
védelmét,
az állam
felelősségét
hirdeti.
Politikailag
ez a FIDESZ
ideológiája. Feljövőben
van a keresztényszocialista
áramlat,
annak mértékében,
ahogyan
erőszakosan
nyomul a
liberalizmus,
illetve,
ahogy a
szociáldemokrácia
nem tud
kielégítő
válaszokat
adni. Giczy
György,
Semjén
Zsolt, Harrach
Péter
és
mások
írásaiban,
politikai
fellépésében
az egyház
szociális
érzékenysége
köszön
vissza,
leleplezik
a kapitalizmus
ellentmondásait,
miközben
a megoldást
erkölcsi
és
világnézeti
tényezőkben
látják. Nem
hallgathatunk
más
jobboldali
nézetekről
sem. Csurka
István,
vagy manapság
Vona Gábor
nézetei
ugyancsak
leleplezik
a globalizációt,
a multikat,
a nemzeti
érdekek
megsértését,
a nyomort.
A lényeg
azonban
az, hogy
válaszaik
nem a tőkés
rendszer
megváltoztatásához
vezetnek,
hanem megmaradnak
a kapitalizmus
keretei
között.
Mai
szociáldemokrácia
Ma
az úgynevezett
új
szociáldemokrata
eszmei és
politikai
áramlat
az egyik
legerősebb,
és
a munkásmozgalom
pozíciója
szempontjából
a legveszélyesebb
jelenség.
A 80-as
évektől
a nemzetközi
szociáldemokrácia
az „újközép”
néven,
a „harmadik
út”
nevű irányzatokban
fogalmazta
meg hitvallását.
Mit jelent
ez? Feladták
a jóléti
állam
politikáját,
öngondoskodást,
esélyteremtést
hirdetnek.
A 80-as
évektől
már
nemcsak
a szocializmus
nem cél,
de a szociáldemokrácia
addigi hagyományos
követeléseiről
is lemondtak.
Ezt
az ideológiát
tette magáévá
az MSZP
is. Az MSZP
főbb ideológusai
között
meg kell
említeni
Vitányi
Iván,
vagy a volt
pártelnök
Hiller István
nevét.
Az MSZP
1990-ben
még
szociáldemokrata
pártként
határozta
meg magát,
nyugati
típusú
piacgazdaságot,
pluralizmust,
jogállamiságot
hirdettek,
s e rendszeren
belül
„a baloldali
értékek
képviseletét”.
Az MSZP
– a Horn-kormány
idején
– a Bokros-csomag
elfogadásával
nyíltan
vállalta
a neoliberális
politikát,
lényegében
feladta
szociál
demokrata
jellegét,
majd 2002
után,
különösen
Gyurcsány
Ferenc elnökké
választását
követően
a hazai
és
nemzetközi
nagytőke
politikai
pártjává
vált. Ez
a szociáldemokrácia
szavakban
igazságosságot,
esélyegyenlőséget,
társadalmi
szolidaritást,
„baloldali
polgárosodást”
hirdet.
A valóságban
ennek a
szociáldemokráciának
ma a lényege:
a dolgozó
tömegeket
eltéríteni
a tényleges
osztályharctól.
Mintha előre
látták
volna ennek
a szociáldemokráciának
a lelkületét
a Kiáltvány
szerzői,
amikor ezt
írták:
„A szocialistáskodó
burzsoák
a modern
társadalom
(azaz a
kapitalizmus)
életfeltételeit
akarják,
a belőlük
szükségszerűen
fakadó
harcok és
veszedelmek
nélkül.
A fennálló
társadalmat
akarják,
az azt forradalmasító
és
felbomlasztó
elemek nélkül.
Burzsoáziát
akarnak
proletariátus
nélkül.”
Vagy: „A
burzsoá
szocializmus
abban áll,
hogy kijelenti
(azt akarja
elhitetni),
hogy a burzsoák
– a munkásosztály
érdekében
burzsoák.”
„Kritikai-utópikus”
nézetek
manapság
A
polgárságban,
vagy az
értelmiség
körében,
amely gyakran
maga is
középosztályosodik,
mindig vannak
olyanok,
akik leleplezik
a kapitalizmus
belső ellentmondásait,
mindenekelőtt
a szegénységet,
s apellálnak
a hatalomhoz,
a kormányokhoz,
de csak
azért,
hogy jobbá,
igazságosabbá
tegyék
a kapitalizmust.
Gombár
Csaba vagy
Ferge Zsuzsa
szociológus
például
értékes
munkát
végez
a magyarországi
társadalmi
egyenlőtlenségek,
a szegénység
feltárásával.
A szegénység,
benne a
gyermekszegénység
folyamatos
emlegetése
azonban
önmagában
nem jelent
megoldást
a társadalmi
bajok orvoslására.
Ám
fennáll
a veszély,
hogy ez
lefegyverzi,
tévútra
viszi a
munkásmozgalmat.
Jellemző,
hogy a Munkáspárt
2006 is
mindig ezt
a témát
veszi elő.
Magyarországon
is megjelent
az antiglobalista
mozgalom,
vagy például
a humanista
mozgalom.
Ezek leleplezik
és
elutasítják
a tőkés
globalizációt,
az USA,
illetve
a multinacionális
nagytőke
átfogó
gazdasági,
politikai
és
szellemi
uralmát,
a háborúkat.
Tény,
hogy e mozgalmak
fontos részei
az antiimperialista
harcnak.
A megoldást
azonban
nem a társadalmi
forradalomban,
nem a kapitalizmus
megsemmisítésében
látják,
hanem „egy
más
világ”
homályos
elméletében.
E
mozgalom
fő jelszavai:
„Lehet más
a világ!”,
illetve
„Gondolkodj
globálisan,
cselekedj
lokálisan!”
Azaz látják
és
elítélik
a globális
kapitalizmus
számos
negatív
társadalmi,
környezeti,
antihumánus
következményét,
de csak
részmegoldásokban,
személyes
vagy közösségi
életmódbeli
lázadással
kívánnak
ellene küzdeni.
A
rendszerváltással
nálunk
is megjelentek
az ún.
újbaloldal
ideológusai.
Legismertebb
képviselőik
Szalai Erzsébet,
Tamás
Gáspár
Miklós,
Krausz Tamás,
Hegyi Gyula,
vagy Wiener
György.
Gyakorlati-elméleti
munkásságuk
miatt, s
nem kis
részben,
mivel a
szociál-liberális
sajtó
favorizáltjai,
jelentős
önálló
szerepet
játszanak,
s hatásuk
van. Magukat
az MSZP-től
balra állónak,
vagy az
MSZP-n belüli
baloldalnak
(Baloldali
Tömörülés)
tartják,
ideológiai
alapállásuk
és
tényleges
politikai
szerepük
miatt azonban
joggal nevezhetjük
őket a rendszer
apologétáinak,
akik akarva-akaratlanul
támogatják
azt. Ezek
az „újbaloldali”
nézetek
így
vagy úgy,
de tagadják,
hogy korábban
szocializmus
volt, tagadják
az osztályok
létét,
és
tagadják
az osztályharcot
is. Lényegében
ehhez a
szellemi
körhöz
kapcsolódnak
azok a személyek
is, akik
nagy munkát
fejtenek
ki a Munkáspárt
2006-ban.
Zavaros,
nem marxista
nézetek
ezek. Ám
ha ezek
a zavaros
nézetek
egy kommunista
pártban
jelentkeznek,
az a legveszélyesebb,
színtiszta
revizionizmus.
Pártunk
politikai
önállósága
megőrzésének
ezért
kiemelkedően
fontos alapja,
hogy megőrizzük
és
megvédjük
a marxizmus
ideológiai
iránytűjét.
VAJDA
JÁNOS
|