MÁJUS
ELSEJE,
A MUNKA
ÜNNEPE
Ez
a hagyomány
a múltban
gyökerezik.
Az
ősemberek
életük
minden percében
igazodtak
a természet
rendjéhez.
Az örök
megújulással,
a megtapasztalt
körforgással,
a környező
világgal
való
azonosulással
tudtak talpon
maradni
és
fejlődni. Az
emberré
válásban
fontos szerepet
játszott
a közösségben
végzett
munka, amely
1 millió
esztendő
során
óriási
fejlődésen
ment keresztül,
de ennek
megvan a
hátulütője
is. Annak
idején
a római
császár
a következő
rendeletet
adta ki:
„Azok, akik
a munka
szégyenével
vannak megbélyegezve,
ne is gondoljanak
arra, hogy
emberi méltóságra
igényt
tarthatnak,
még
akkor sem,
ha azt megérdemelnék.
Maradjanak
mindig ugyanabban
a helyzetben.” Chicagóban,
1886. május
elsején
a munkások
utcára
vonultak
és
nyolc óra
munkaidőt
követeltek.
Meg sem
hallgatták
őket, közéjük
lőttek,
szétzavarták
a tüntetést.
XIII.
Leó
pápa
1891-ben
a Rerum
Novarum
– Apostoli
körlevele
a munkások
helyzetéről
c. művében
a következőket
írja:
„A munkásnak
és
a szegénynek
a következő
kötelmei
vannak:
semmiféle
kárt
ne okozzon
urának,
személyét
ne sértse,
lázadásra
ne szövetkezzék.
A munkáltatók
legfőbb
kötelessége
pedig, hogy
munkásait
ne tekintse
rabszolgának,
tisztelje
bennük
az emberi
méltóságot.
Legjobb
az emberi
dolgokat
úgy
venni, ahogy
vannak.
Szenvedés
az ember
sorsa. Bármit
kíséreljenek
meg az emberek,
a bajokat
az emberi
életből
semmiféle
erővel,
vagy mesterkedéssel
kiirtani
nem tudják.”
Párizsban,
1899-ben,
a II. Internacionálé
kongresszusa
a következő
határozatot
hozta: „A
chichagói
tüntetés
emlékére
ezentúl
május
elseje legyen
a munka
ünnepe,
és
egy év
múlva,
május
elsején
minden országban
követeljék
a munkások
a nyolc
óra
munkaidő
biztosítását.”
Ehhez a
felhíváshoz
a Magyarországi
Általános
Munkáspárt
is csatlakozott.
A Kálvin
téren,
a Kiskörúton,
az Andrássy
úton
és
a Városligetben
hatvanezer
ember tüntetett.
Hazánkban
1945 óta
május
elseje munkaszüneti
nap. Az
utolsó
nagy felvonulás
1989-ben
volt. A
mai fiatalok
többsége
már
nem tudja,
mit jelent
ez a nap,
ugyanis
a mai rendszer
tudatosan
agyonhallgatja,
vagy átírja
a múltat.
Mindezt
meg lehet
tenni, egyet
nem lehet:
meg nem
történtté
tenni, és
elvenni
azoktól,
akik átélték,
akik megdolgoztak
érte.
Mindenkinek
a saját
lelkiismerete
a megmondhatója,
hogy ő maga
mennyit
vállal
ebből, és
mennyit
tagad meg
belőle.
Napjainkban
nem a munka
a dicsőség,
hanem a
pénz,
a vagyon,
a hatalom.
Számomra
már
csak egy
kérdés
marad: mire
emlékezzünk?
Emlékezzünk
a dolgozó
emberre,
az új
értéket
előállító
kétkezi
munkásra.
A munka
ünnepén
emlékezzünk
azokra,
akik szerényen
és
szorgalmasan,
naprakészen
végzik
vállalt
feladataikat
még
akkor is,
ha ennek
a mai társadalomban
nincs méltó
elismerése.
IZSÁK
MIHÁLY
A
NÉPÍRTÁSRÓL
A
médiumok
mai uralkodói
a történelmet
saját
érdekeik
szerint
szelektálják.
Nagy teret
biztosítanak
olyan eseményeknek,
melyek a
polgárság
pozitív
históriai
szerepét
hangsúlyozzák,
és
hallgatnak
az őket
kompromittáló
kezdeményeikről.
Így
van ez ma,
többek
között
az úgynevezett
genocidiumról,
népirtásról.
A fasizmus
rémtetteit
nem tudják
elhallgatni,
bár
szeretnék.
Ha kénytelenek
beszélni
róla,
úgy
tesznek,
mintha semmi
közük
nem lenne
hozzájuk.
Élen
járnak
Hitlerék
elítélésében,
de ki ne
tudná,
hogy a nyugati
tőke milyen
szerepet
játszott
a Führer
hatalomra
kerülésében?
Az eviáni
megbeszélésen,
amikor zsidók
ezreit lehetett
volna megmenteni
– nem tették.
Ma azok
az amerikaiak
tiltakoznak
a politikai
atrocitások
ellen, akik
országukban
kiirtották
az indiánokat,
Észak-Koreában,
Vietnámban,
Irakban
pedig égbekiáltó
kegyetlenségeket
követnek
el. Az angolok
hangoskodnak,
akik gyarmataikon
milliószámra
pusztították
a bennszülötteket.
A franciák
is hallatják
szavukat,
de mit tettek
a spanyol
fasizmus
elől menekülő
internacionalistákkal
(1939),
Vietnámban
és
Észak-Afrikában
az arabokkal
szemben?
A lengyel
„nemzeti
oldal” olykor
a németekkel
versenyezve
irtotta
zsidóságát.
Csak Katiny
számít
embertelen
cselekedetnek?
Ne
hallgassunk
saját
magyarjainkról
sem! A Tanácsköztársaság
nem létezett
rémuralmáról
beszélnek,
a gulágról,
Recskről,
de mit tudhat
meg a mai
nemzedék
Horthy rémuralmáról,
a fehérterrorról,
Szálasiék
emberirtásáról?
Nagy hallgatás
övezi
az „újvidéki
razziát”,
Kamenyev-Podolszkot
is. A népellenes
Horthyt,
Gömböst,
Telekit
rehabilitálták.
Sőt: Szálasit
is „árnyaltabban”
kell kezelni.
Ezt kívánja
a polgári
histográfia.
(Arról
szó
sem lehet,
hogy a tudományosság
nevében
kívánatos
lenne Kun
Bélát,
Rákosi
Mátyást,
vagy Kádár
Jánost
árnyaltan
ábrázolni.)
Egy Karsai
nevű krónikás
publikálásra
készíti
elő a nyilas
vezér
naplóját.
Ebben Szálasi
azt állítja,
hogy nem
volt antiszemita
és
nem szándékozott
bántani
a zsidókat.
Történészünk
ennek hitelt
ad? Elképzelhető,
hogy a nyilas
pártszolgálatosok
a vezér
tudta nélkül,
akarata
ellenére
lőtték
áldozataikat
a Dunába?
Ha a magyar
történészek
így
fogják
relativizálni
és
meghamisítani
a historikát,
a kisgyermekek
kezébe
lehet adni
az akadémiai
székfoglalókat
is, Andersen
„együgyű”
meséi
helyett.
HEGEDŰS
SÁNDOR
|