BARÁTOK,
TANÍTVÁNYOK
MARXRÓL
|
Wilhelm
Liebnecht:
Emlékezések
Marxra (részletek)
– 1895
1850-ben
és 1851-ben Marx
előadássorozatot
tartott a közgazdaságtanról.
Nem szívesen szánta
rá magát;
de miután előzőleg
szűk baráti körben
néhány előadást
tartott, mégis rá
tudtuk venni, hogy nagyobb
számú hallgatóságnak
tartson előadásokat.
Ezen a tanfolyamon, amely
a legnagyobb élvezetet
szerezte mindazoknak, akik
oly szerencsések
voltak, hogy részt
vehettek benne, Marx alapvonásaiban
már teljesen kifejtette
rendszerét, úgy,
ahogyan azt a „Tőké”-ből
ismerjük. Az akkor
még a Great Windmill
Streeten levő Kommunista
Egylet, azaz a „Kommunista
Munkás Művelődési
Egylet” zsúfolásig
megtelt termében
– ugyanabban, amelyben
két és fél
évvel előbb a „Kommunista
Kiáltványt”
elfogadták – Marx
rendkívüli népszerűsítő
tehetségéről
tett tanúbizonyságot.
Marxnál jobban senki
sem gyűlölte a vulgarizálást,
vagyis a tudomány
meghamisítását,
ellaposítását
és szellemi tartalmától
való megfosztását;
de senkiben sem volt meg
olyan nagy mértékben,
mint benne, az a képesség,
hogy világosan fejezze
ki magát. A világos
beszéd a világos
gondolkodás gyümölcse;
a világos gondolat
szükségképpen
világos formát
ölt. Marx
módszeresen járt
el. Előbb kimondott egy
tételt – lehetőleg
röviden –, azután
hosszabb fejtegetésben
magyarázta meg, miközben
a legnagyobb gondossággal
igyekezett minden olyan
kifejezést elkerülni,
amely a munkások
előtt érthetetlen
lehetett. Ezután
felszólította
a hallgatókat,
hogy intézzenek hozzá
kérdéseket.
Ha nem volt kérdésük,
ő maga kezdett vizsgáztatni,
és ezt olyan pedagógiai
jártassággal
tette, hogy egyetlen
hézag, egyetlen félreértés
sem kerülte el a figyelmét.
Amikor ezen csodálkoztam,
megtudtam, hogy Marx már
a brüsszeli munkásegyletben
is tartott közgazdaságtani
előadásokat. Mindenesetre
megvolt benne a kiváló
tanító minden
képessége.
Tanítás közben
fekete táblát
is használt, melyre
a képleteket írta
- köztük azokat
a képleteket, melyeket
a „Tőke” elejéről
valamennyien jól
ismerünk. A
politika Marx számára
tanulmány volt. A
politikai fecsegőket és
a politikai fecsegést
lelke mélyéből
gyűlölte. A történelem
az emberben és a
természetben ható
összes erőknek és
az emberi gondolkodásnak,
az emberi szenvedélyeknek,
az emberi szükségleteknek
a terméke. A politika
azonban elméletileg:
e millió és
billió, az „idő szövőszékén”
szövő tényezőnek
felismerése és
gyakorlatilag: az a cselekvés,
melyet ez a megismerés
megszab. A politika tehát
tudomány, mégpedig
alkalmazott tudomány
... Hogy
fel tudott dühödni
Marx, amikor azokról
az üresfejűekről beszélt,
akik a kérdéseket
néhány közhellyel
és frázissal
elintézik, és
saját, többé-kevésbé
zavaros kívánságaikat
és elképzeléseiket
tényeknek tekintve,
a kocsmaasztalnál,
újságokban
vagy népgyűléseken
és parlamentekben
irányítják
a világ sorsát.
Szerencsére a világ
nem törődik velük.
Az „üresfejűeken” nem
ritkán igen híres,
ünnepelt „nagy embereket”
értett.
Paul
Lafargue:
Személyes
emlékek (részlet)
– 1890
Karl
Marx egyike azoknak a ritka
férfiaknak, akik
mind a tudományban,
mind a nyilvános
tevékenységben
az első sorba tudtak kerülni;
a kettő olyan benső kapcsolatban
volt nála, hogy lehetetlen
Marxot megérteni,
ha nem egyszerre vesszük
szemügyre mint tudóst
és mint a szocializmus
harcosát. Ha az volt
is Marx véleménye,
hogy minden tudományt
önmagáért
kell művelni és semmiféle
tudományos kutatásnál
nem szabad esetleges következményeivel
törődni, mégis
azt tartotta, hogy a tudósnak,
ha nem akarja önmagát
lealacsonyítani,
mindig tevékenyen
részt kell vennie
a közéletben,
és nem szabad örökké
szobájába
vagy laboratóriumába
zárkóznia,
mint a kukacnak a sajtba,
nem szabad távolmaradnia
az élettől, kortársai
társadalmi és
politikai harcaitól.
„A tudománynak
nem szabad önző élvezetnek
lennie: azok a szerencsések,
akik tudományos céloknak
szentelhetik magukat, legyenek
az elsők, akik tudásukat
az emberiség szolgálatába
állítják.”
– „Az emberiség számára
kell dolgozni” – ez volt
egyik kedvelt mondása.
Bár
mélyen együttérzett
a munkásosztály
szenvedéseivel, nem
érzelmi meggondolások
alapján jutott el
a kommunizmushoz, hanem
a történelem
és a politikai gazdaságtan
tanulmányozása
alapján; azt hangoztatta,
hogy minden elfogulatlan
gondolkodónak, akit
nem befolyásolnak
magán érdekek
és nem vakítanak
el osztályelőítéletek,
feltétlenül
ugyanilyen következtetésekhez
kell jutnia. De ha Marx
az emberi társadalom
gazdasági és
politikai fejlődését
minden előítélet
nélkül tanulmányozta
is, mégiscsak azzal
az elhatározott szándékkal
írt, hogy kutatásai
eredményeit
elterjessze, azzal a szilárd
és eltökélt
akarattal, hogy a szocialista
mozgalomnak, amely az ő
koráig utópiák
fellegeibe vezetett, tudományos
alapot teremtsen; csak azért
lépett fel nyilvánosan,
hogy a munkásosztály
győzelméért
dolgozzék, annak
az osztálynak a győzelméért,
amelynek történelmi
hivatása a kommunizmus
megvalósítása.
|