EGY
ÍR
NEM
,
AMELY LEHETŐSÉGET
TEREMT
VÉTÓ:
NE
AZ
EU
MONDJA
MEG,
MI
JÓ
AZ
ORSZÁG
LAKOSSÁGÁNAK!
|
Visszautasítva.
Az unió
urai ezúttal
veszítettek
a lakossággal
szemben
Írország
lakossága
nemet mondott
az Európai
Unió
reformtervezetére.
Brüsszel
urai zsákutcába
kerültek:
központosítási
terveiket,
amelyek
korlátozták
volna a
nemzetek
jogait,
újra
elutasította
az „istenadta
nép”.
Kezdjük
a lényeggel.
Miről szól
az Európai
Unió
vezetőinek
tavaly Lisszabonban
megkötött
alkuja?
Tömören:
minél
kevesebb
jog az egyes
államoknak,
minél
több
Brüsszelnek.
Lenne például
elnök,
tényleges
kormány,
felednék
a nemzeti
gazdaságot
és
vétójogot,
azaz, hogy
ha formálisan
is, de a
legkisebb
ország
is hasonló
„jogokat”
élvezzen,
mint a legnagyobb.
Mert az
Európai
Unió
ma másképp
nem kormányozható,
ha pedig
így
van, elveszíti
értelmét
az egységes,
pontosabban
egységesre
szabályozott
Európa
is a multinacionális
tőke számára.
Központosítani,
egy arcra
kell szabni
mindent.
Egyszerűbb,
hatékonyabb,
több
profitot
termel. Csak
három
példa:
ha holnap
Magyarország
azt mondja,
hogy csökkenteni
akarja az
adókat,
mert az
nemzeti
érdek,
ám
Brüsszel
másképp
dönt,
Budapestnek
„coki”!
Ha Magyarország
a mezőgazdaságát
akarja fejleszteni,
mert jó
és
megéri,
ám
Brüsszelben
azt mondják,
hogy mégse,
akkor nincs
választás.
S végezetül,
ha Brüsszelben
azt mondják,
hogy Magyarország
nem akar
ebből kilépni,
akkor nem
léphet
ki. Nem
dönthetünk
szabadon
a saját
életünket
érintő
kérdésekről! Mindezt
soha sem
bocsátották
nyílt
vitára.
Az elképzelés
elődje,
az európai
alkotmány
2005-ben
megbukott
Hollandiában
és
Franciaországban
is.
Magyarázat Az
Európai
Unióban
a
nagyok
–
Németország,
Nagy-Britannia,
Franciaország
és
Olaszország
–
szava
a
szövetség
bővítéséig
döntő
volt.
Ugyanakkor
még
mindenki
rendelkezett
vétójoggal,
ám
mivel
viszonylag
kevesen
voltak,
a
gazdaságilag
meghatározó
államok
érdeke
könnyen
érvényesült.
Lehetett
demokráciát
játszani.
Minden
a
szocialista
tábor
szétesése
után
változott
meg:
a
nagytőke
nyomására
immár
gond
nélkül
korlátozni
lehetett
a
szociális
kiadásokat,
a
munkára
vonatkozó
jogokat,
hogy
optimalizálják
a
hasznot.
Nem
maradt
jobb
példa.
Ehhez
a
piacok
bővítése
is
kellett,
egységes
szabályokkal:
erre
volt
jó
az
unió.
Ám
az
ötvenes
években
elfogadott
„demokratikus
működési
rend”
nem
működött
28
állammal,
idegesítő
népképviseleti
elvekkel,
gyakorta
zavaros
fejű
vezetőkkel.
A
nagyok
döntöttek,
most
már
legyen
minden
egyértelmű:
mi
határozunk
mindenben.
Nincs
kisebbségi,
nemzeti
vélemény,
nincs
vétójog.
Természetesen
sokkal
kevésbé
Berlint,
Londont,
Párizst
és
Rómát,
hanem
a
Deutsche
Telekomot,
a
Shellt,
a
Gas
de
France-t
és
a
Fiatot
értjük
az
Unió
alatt.
|
Az
unió
vezetői
akkor rájöttek,
hogy kellemetlen,
ha mindent
népszavazásra
bocsátunk,
döntsenek
a megbízhatóbb
politikusok
és
parlamentek.
A lisszaboni
szerződést
– az európai
alkotmány
“könnyített”
változatát
– zárt
ajtók
mögött
dolgozták
ki, a 300
oldalas
szakzsargon
jogi végzettséggel
nem rendelkezők
számára
emészthetetlen.
A tagállamok
vezetői
pedig megegyeztek,
hogy igyekeznek
elkerülni
a kiszámíthatatlan
nemzeti
népszavazásokat.
A portugál
fővárosban
elfogadott
új
szerződésről
így
már
csak egyetlen
országban,
Írországban
kérdezték
meg a lakosságot.
A nép
meg nemet
mondott
múlt
csütörtökön.
Érdekes
módon
a kétkezi
ír
munkások
túlnyomó
többsége
mondott
nemet. „Egyre
nő a szakadék
az európai
stratégia
és
az állampolgárok
gondjai
között.”
S ezt nem
egy euroszkeptikus
mondta,
hanem egy
meggyőződéses
uniós
politikus,
Jean-Pierre
Jouyet,
az európai
ügyek
francia
államtitkára. „A
halász
és
a fuvaros
az utcán
tüntet,
mert nem
tud megélni,
a politikusok
meg parlamenti
és
gazdasági
bizottsági
helyeken
veszekednek,
ahelyett,
hogy a benzin
és
a hús
árával
foglalkoznának!”
– mindezt
Athénban
mondta a
múlt
héten
egy görög
munkás
a BBC kamerája
előtt, majd
elindult
a frissen
állított
barikád
felé.
Magyar
elsők A
Magyar
Köztársaság
Országgyűlése
az
Európai
Unióban
elsőként
hagyta
jóvá
a
lisszaboni
szerződést.
Utólag
megjelent
egy
Brüsszelből
fizetett
közvélemény-kutatás:
a
magyar
parlamenti
képviselők
mindössze
húsz
százaléka
tudott
arról,
hogy
megszavazták
a
reformtervezetet.
A
lakosság
mindössze
nyolc
százaléka
hallott
az
ügyről,
a
szerződés
lényegét
három
százalék
tudta
megfogalmazni.
A
lisszaboni
szerződés
meghatározó
mértékben
befolyásolja
Magyarország
helyzetét,
ám
a
politikai
elit
úgy
döntött:
nem
kell
tudnunk
róla.
A
szerződés
ismertetésére
szánt
milliárdokat
Gyurcsány
Ferenc
kormánya
saját
maguk
népszerűsítésére,
a
szinte
kizárólag
kormányzati
pénzek
kiszervezésére,
MSZP-s
és
SZDSZ-es
települések
vezetőinek
támogatására
szánt
„Új
Magyarország”
terv
népszerűsítésére
fordította.
|
|