VÉDNÖKSÉG
A
MÁRTÍRSÍROK
FELETT:
HORVÁTH
IMRE
|
A
Munkáspárt
nagy-budapesti
szervezetei
védnökséget
vállaltak
a Fiumei
úti
sírkertben,
a Munkásmozgalmi
Panteonnál
található
mártírsírok
gondozása
felett.
A Szabadság
újságban
ezen a héten
Horváth
Imrét
mutatjuk
be.
Még
csak l5
éves,
amikor 1916-ban
a budapesti
Telefongyár
műszerinasaként
már
tevékeny
résztvevője
a szocialista
mozgalomnak.
Ő szervezte
meg a gyár
ifjúmunkásainak
szervezetét,
s élére
állt
az inasok
sztrájkjának.
A tanoncok
helyzete
ugyanis
elviselhetetlen
volt az
akkori feudális
csökevényekkel
terhelt
Magyarországon.
Nemcsak
a gyáros
szeszélyeit
kellett
eltűrniük,
de sokszor
a segéd
úr,
vagy a mester
kénye-kedvének,
basáskodásának
is ki voltak
szolgáltatva.
A tőkés
kíméletlenségét
kompenzálták,
amikor az
inasok felett
uralkodtak.
Emberszámba
sem vették,
erejükön
felül
dolgoztatták,
sokszor
nem is a
szakmával
összefüggő
megbízatásokkal
keserítették
életüket.
Kevés
törvény
gondoskodott
a munkásifjak
testi-lelki
fejlődéséről.
A Dickens-i
dologházakra
emlékeztető
viszonyok
ellen tiltakozott
Horváth
Imre, midőn
munkabeszüntetéssel
lázadt
fel a gyári
terror megszüntetéséért.
A háború
évei
voltak ezek,
amikor a
haditermelésnek
zavartalanul
működnie
kellett,
s a kormányzatnak
a katonai
sikerek
érdekében
stabil hát
országra
volt szüksége.
Ennek okán
a hatalom
nem tűrt
ellentmondást.
Horváthot
letartóztatták.
Szabadulása
után
támaszt
keresett
a harc folytatásához.
A szociáldemokraták
lagymatag
mozgalma
iránt
nem volt
bizalma,
ezért
a radikálisabb
szocialista
erőkkel
kereste
a kapcsolatot.
Ezt meg
is találta
Korvin Ottó
és
Sallai Imre
forradalmi
szocialista-antimilitarista
mozgalmában. 1918.
október
28-án
részt
vett az
öt
halottat
követelő
„Lánchídi
csatában”,
mely már
le akart
számolni
a háborús
kormánnyal,
és
a békepárti
Károlyi
Mihályt
várta
az ország
élére.
Az elsők
között
lépett
be az 1918.
november
24-én
alakult
Kommunisták
Magyarországi
Pártjába.
Amikor megindult
az antant
támadása
a magyar
proletárdiktatúra
ellen, a
46-os gyalogezredbe
vonult be.
Májusban
a Stromfeld
Aurél
vezette
sikeres
felvidéki
harcokban
vett részt
a csehek
ellen. A
munkáshatalom
összeomlása
után,
1919 őszén
az ellenforradalmi
hatóságok
bebörtönözték.
Szabadulását
követően,
1921-ben
bekapcsolódott
Andics Erzsébet
és
társai
illegális
kommunista
szervezkedésébe,
amiért
ismét
letartóztatták.
Tízévi
börtönre
ítélték,
de a Szovjetunió
fogolycsere-akciója
révén
l922-ben
a szocialista
országba
került.
Itt tagja
lett a bolsevik
pártnak. Kezdetben
a szakmájában
dolgozott,
később
egy német
nyelvű vándorpártiskola
vezetője
lett. 1932-ben
gépészmérnöki
oklevelet
szerzett.
Még
alig száradt
meg a tinta
a diplomáján,
amikor 1932-ben
illegálisan
hazatért,
és
vezető szerepet
kapott a
budapesti
pártmozgalomban.
1934-ben
„törvényellenes”
tevékenységért
letartóztatták,
és
tíz
esztendeig
volt a szegedi
Csillag-börtön
lakója.
1944-ben,
mint politikai
elítélt
a hírhedett
dachaui
német
koncentrációs
táborba
került,
ahonnan
1945-ben
szabadult.
A kommunista
párt
kívánságára
útja
a magyar
külügyminisztériumba
vezetett.
Követként
dolgozott
az NDK-ban,
USA-ban,
Angliában,
Csehszlovákiában.
l956 júniusában
a Kulturális
Kapcsolatok
Intézetének
élére
állt.
Az 1956-os
ellenforradalom
idején
hűen kitartott
a néphatalom
mellett.
A lázadás
leverését
követően
részt
vett a Magyar
Szocialista
Munkáspárt
újjászervezésében,
s tagja
volt a Központi
Bizottságnak.
Az első
magyar ENSZ-delegáció
vezetője
lett, majd
váratlanul
bekövetkezett
haláláig
(1958) hazánk
külügyeinek
irányítójaként
dolgozott.
HS
1956,
az
ötvenhatosok
szemével
|
Egyelőre
fülsértő
csinnadratta
nélkül,
de
készül
az
elit
az
1956-os
ellenforradalomról
való
megemlékezésre.
Mint
tavaly
és
tavalyelőtt,
most
is
fogadkoznak
a
parlamenti
pártok
vezetői:
mindent
elkövetnek,
hogy
a
megemlékezés
méltó
legyen
az
esemény
pátoszához,
hogy
kifejezésre
jusson
az
a
nemzeti
egység,
mely
51
évvel
ezelőtt
oly
„naggyá”
tette
a
„forradalmat”.
Ezúttal
nem
szállnék
vitába
a
történelemhamisító
historikusok
és
politikusok
álláspontjával,
miszerint
az
1956
októberében
lezajlott
felkelés
(pontosabban:
lázadás!)
forradalom
volt
Magyarország
szabadságáért,
és
a
kommunista
„diktatúra”
felszámolásáért.
A
mi
véleményünk
éppen
annyira
ismert
és
szilárd,
mint
ellenségeinké.
Mindkét
fél
ezen
nézetét
már
számtalanszor
kifejezésre
juttatta.
Az
állandó
ismételgetés,
az
imamalom-effektus
nem
visz
bennünket
előre
a
kérdés
elfogulatlan
és
szakszerű
megoldásában.
Látni
kell,
a
jobboldal
állásfoglalása
e
témakörben
nagyon
is
a
napi
politika
és
a
hatalmi
harc
eszköze.
A
progresszív
folyamatok
láncolatában
egyszer
majd
könnyebb
lesz
a
tudományos-tárgyszerű
rendezés.
Mi
szerény
marxista
módszereinkkel
előlegezzük
a
választ.
A
rendszerváltás
eseményei
ékesen
mutatják,
hová
jutott
az
ország
a
kapitalista
restauráció
következtében.
Miután
élő
tanúja
voltam
a
félévszázaddal
ezelőtti
tragédiának,
meggyőződéssel
állítom:
szó
sem
volt
nemzeti
egységről
és
a
lakosság
többségének
aktivizálódásáról.
Ahány
párt
és
politika
követelt
magának
helyet
az
eseményekben,
annyiféle
elképzelés
szerepelt
„programjukban”.
Amiben
találkoztak,
az
a
régi
polgári
világ
restaurálására
irányuló
közös
törekvés
volt.
Ezután
a
„merre”,
a
„hogyan”
kérdésében
ég
és
föld
választotta
el
a
küzdő
feleket
egymástól.
Nagy
Imre
népi-koalíciós
demokráciája
nem
volt
azonos
a
szociáldemokrata
Kéthly
Anna
demokratikus
szocializmusával,
Tildy
Zoltán
nyugatias
polgári
demokráciája
jelentősen
eltért
a
klerikális
erők
teokráciájától
(Mindszenty),
a
konzervatív
és
a
különböző
színezetű
szélsőjobboldali,
fasiszta-fasisztoid
szervezetek,
valamint
az
előbbiek,
továbbá
az
egymás
közötti
rivalizálások
ugyancsak
a
sokat
A
sors
iróniája,
hogy
ez
a
paródia
az
1989-es
„békés”
ellenforradalmat
követő
rendszerváltás
teremtette
„konszolidációs”
időszakban
folytatódott,
sőt
túlzás
nélkül
kimondhatjuk:
kiéleződött.
Ennek
az
átkos
belháborúnak
vagyunk
szenvedő
részesei.
Kiderült,
a
neo-burzsoázia
még
arra
sem
alkalmas,
hogy
megvédje
önmagát
és
a
tőkés
rendszer,
helyette
a
szűk,
önös
érdekeit
helyezi
előtérbe.
HEGEDŰS
SÁNDOR
|
|