Augusztus
20-án
országszerte
Szent Istvánra,
első királyunkra
emlékeznek.
Szinte kivétel
nélkül
mindenki
elmondja,
hogy István
apja, Géza
fejedelem
halála
után
felismerte
a történelmi
szükségszerűséget,
felvette
a kereszténységet,
megteremtette
a feudális
államot.
Nem felejtik
el hozzátenni,
hogy István
Magyarország
sorsát
a műveletlen
Kelettel
szemben
a művelt
Nyugat-Európához
kötötte.
Mindezt
egyértelmű
pozitívumként
értékelik.
Legfeljebb
megemlékeznek
arról,
hogy István
mindezt
nem igazán
demokratikus
eszközökkel
cselekedte
meg, hanem
tűzzel-vassal,
és
nem utolsó
sorban külföldi
segítséggel.
KOPPÁNY
A ROSSZ?
Ezzel
szemben
volt Koppány,
aki akkoriban
az Árpád-dinasztia
legidősebb
tagja, s
mint ilyen,
ő akart
hatalomra
kerülni.
Ez önmagában
még
nem politikai
program.
Ha minden
igaz, Koppány
azzal igyekezett
a magyarokat
meggyőzni,
hogy korábbi
hitük,
vallásuk
tökéletesen
megfelelő,
nem kell
egy másikra,
ráadásul
egy idegen
hitre lecserélni.
A nyugati
lovagok
és
papok által
idehozott
szokásokat
sem kell
átvenni,
mert nem
biztos,
hogy azok
jobbak,
mint a magyarok
hagyományos
megoldásai.
Koppány
évszázadok
óta
– Istvánnal
szemben
– a konzervatívot,
az anti-európait,
a keletit,
a barbárt,
egész
egyszerűen
a rosszat
testesíti
meg. A krónika
már
1070-ben
a következőket
írta
Koppányról:
„De minden
jónak
ellensége,
az irigységgel
és
gonoszsággal
teljes ördög,
hogy Krisztus
apródjának
szent szándékát
szétzilálja,
belháborút
támasztott;
az ő sugallatára
a pogány
nép
vonakodott
nyakát
a keresztény
hit igájába
hajtani...” Ez
az értékelés
– mint látjuk
– nem a
mai politikusok
találmánya,
őket is
tanították
erre az
iskolában,
ugyanúgy,
mint elődeinket
az évszázadok
során.
István
és
Koppány
ezen értékelése
a magyar
történetírásban
nagyon régen
kialakult
felfogás
eredménye,
amely általában
kényelmes
a napi politikának,
és
ezért
időről-időre
dogmává
avatják.
Manapság
is így
van. Éppen
ezért
a mostani
augusztus
20-án
is minden
valamire
való
politikus
azt fogja
hangoztatni,
hogy mi,
ma élők
István
nagy művét
folytatjuk,
amikor egyre
mélyebben
merülünk
el az Európai
Unióban,
na és
persze a
NATO-ban.
A politikusok
között
kivételt
minden bizonnyal
csak a Munkáspárt
elnöke
fog jelenteni.
NEM
AZ ISTVÁNI
ÚT
VOLT AZ
EGYETLEN
Nem
akarjuk
most, utólag
eldönteni
István
és
Koppány
vitáját.
Ez utóbbit
István
már
eldöntötte,
amikor legyőzte
ellenfelét,
és
megelőzendő
minden további
lázongást,
az egyedül
üdvözítő
keresztény
hit, na
és
persze István
uralma ellen
zúgolódót
nemes egyszerűséggel
felnégyeltette.
Szerencsétlen
Koppány
rehabilitálása
érdekében
lehetne
valamilyen
bírósághoz
fordulni,
mert összemberi
mércével
nézve
édes
mindegy,
hogy valaki
mikor végezteti
ki politikai
ellenfelét,
998-ban
vagy pár
száz
évvel
később. Szörényi
Levente
és
Bródy
János
még
1984-ben
rockoperát
alkottak
István,
a király
címmel.
A mű azóta
is kirobbanó
siker. Nyilván
nem véletlenül.
A szerzők
ugyanis
felvetik
a sok évszázadokon
át
tabunak
számító
kérdést:
vajon jó
volt-e mindez
úgy,
ahogyan
történt?
István
vagy Koppány?
Vagy esetleg,
István
és
Koppány? A
kérdés
jogosságát
számos
történelmi
tanulmány
is alátámasztja.
Újabb
történelmi
kutatások
alapján
a kép
egy kicsit
árnyaltabb
annál,
mint amit
az iskolában
évszázadok
óta
a fejünkbe
vernek.
Először
is, megdöbbentő
tény,
de igaz:
az állítólagosan
művelt Nyugat-Európa
nem is volt
olyan művelt.
Sok forrás
szerint
Nagy Károly,
aki 768-tól
a frankok
királya,
speciel
írni
sem tudott.
Árpádék
viszont
tudtak írni.
Az európai
műveltség
is jórészt
úgy
él
bennünk,
mint Róma
művészete,
csakhogy
a 900-as
években
már
nem létezik
Róma,
és
a kultúrája
is romokban
hever. Az
amfiteátrumokat
széthordták,
az utak
és
vízvezetékek
elkoptak.
Az egykor
élénk
városok,
még
ha nem is
estek valami
pusztításnak
áldozatul,
gyorsan
zsugorodtak
össze.
Európában
a 9. század
végéig
nem születnek
új
szobrok,
eredeti
irodalmi
alkotások.
Érdekességként
megjegyezzük,
hogy tudományos
kutatások
szerint
„a honfoglaló
magyarság
könnyen
cserélhető
és
mosható
fehérneműt
viselt a
nyolcadik
században
is. Európa
lakosságának
legfelső
rétege
is csak
a 12. században
kezd fehérneműt
használni,
s az európai
ruhaanyag
az előkelőknél
is kizárólag
primitíven
kikészített
bőr és
durva szövet,
vagy vászon.” Nem
egyszerűen
arról
volt szó,
hogy Árpádék
tudtak írni,
más
európai
kortársaik
meg nem,
hanem arról
is, hogy
a magyar
törzsek
magukkal
hozták
hagyományos
kultúrájukat,
amely a
szkíta-hun-pártus-avar
műveltségben
gyökereztek.
Ennek a
műveltségnek
volt hordozója
is a magyar
rovásírás.
Az
sem igaz,
hogy a magyarok
István
előtt hitetlen
gyaurok
voltak.
Hívő
emberek
voltak,
csak egész
egyszerűen
nem keresztények.
Egy istenben
hittek,
de az ő
istenük
nem az volt,
mint a keresztényeké.
Újabb
kutatások
azt is kimutatták,
hogy a magyarok
már
jóval
István
előtt ismerték
a kereszténység
tanításait,
de szerencsétlenségükre
annak azt
a változatát,
amelyet
egy Máni
nevű keresztény
hirdetett.
Máni
azt vallotta,
hogy kinek-kinek
saját
nyelvén
kell hirdetnie
az örömüzenetet,
mindenkinek,
egyénnek
és
nemzetnek
a maga útját
kell megtalálnia
a „Fényhon”
felé.
Tehát
amikor István
meghozza
történelmi
döntéseit,
nem csupán
épít,
hanem rombol
is. Lerombolja
a magyar
hagyományos
kultúrát,
sőt, a magyar
nyelv fejlődésének
lehetőségét.
István
a kereszténység
római
ágához
csatlakozik
jó
ötven
évvel
azelőtt,
hogy a keresztény
egyház
kettészakadt
volna a
katolikus
és
a keleti
ortodox
egyházra.
István
döntését
bölcsnek
szokás
nevezni,
de megfeledkezünk
egy apró
részletről:
a katolikus
egyházban
– ha hiszed,
ha nem –
1965-ig
latinul
folyik a
misézés,
a sokszor
kiátkozott
keleti keresztény
egyházakban
viszont
kezdettől
fogva a
nemzeti
nyelvet
használják.
István
idején
és
utána
is a keresztény
egyház
tiltott
írásnak
tekinti
a rovásírást,
és
üldözi.
Megtörténik
a középkori
agymosás
is. Az akkori
történelmi
munkákat
ugyanis
papok írják.
Amit ma
tudunk Istvánról
és
Koppányról,
jórészt
tőlük
tudjuk.
|