Ne
finomítsuk:
leszerepeltünk
a pekingi
olimpián.
Ilyen pocsék
teljesítményt
a magyar
csapat majd’
kilencven
éve
nem ért
el. Magyarország
huszonegyedik
még
sohasem
volt az
olimpiák
történelmében.
Csak jobb. Szégyen
ez, azonban
nem a sportolók
gyalázata.
Ők megtettek
mindent,
azonban
hogy készüljön
fel tisztességgel
egy céllövő,
ha a versenyek
előtt bezárják
a lőteret.
Miképp
eddzen rendesen
egy úszó,
amikor az
uszodában
nincs télen
fűtés,
ráadásul
a neki beígért
támogatást
sem utalja
át
az illetékes
minisztérium.
Cseh László
így
is nyert
három
ezüstöt,
de másoknak
nem sikerült,
nem sikerülhetett. Meddig
maradhat
itthon egy
edző elkötelezettségből,
hazaszeretetből,
ha hazája
nem becsüli
meg? Sem
erkölcsileg,
sem anyagilag.
Meg aztán
lassan nincs
is kit edzenie.
Gyurcsány
Ferenc és
Gyenesei
István
sportért
felelős
miniszter
azt mondja,
az élsportra
nagyjából
annyi pénz
jut, mint
eddig. Ami
nagyjából
stimmel.
Ami azonban
ennél
is fontosabb,
az utánpótlást
tönkretették.
Az iskolákban
hetente
ha két
tornaóra
van, 450
magyar iskolában
nincs se
tornaterem,
se sportpálya.
Volt, csak
ki- vagy
eladták.
Mint legutóbb
például
a jó
nevű fővárosi
Fazekas
Mihály
Gimnáziumban. Nincsen
sportkör,
nincsen
szakosztály
a művelődési
házban,
nincs úttörő
olimpia,
nincs semmi.
A nagy klubok
megélhetésükért
küzdenek,
utánpótlásra
nem jut
se pénz,
se hely,
se edző.
A kicsik
meg megszűntek.
Hogyan válogatjuk
hát
az utánpótlást?
A jövőben
kizárólag
azok közül,
akiknek
a szülei
megengedhetik
maguknak,
hogy megfizessék
a méregdrága
sportlétesítményekben
az edzéseket?
Ahol a kiválasztottak,
a sportfelszerelést
megfizetni
tudók
sportolhatnak,
s nem minden
tehetséges
fiatal? A
rendszerváltás
utáni
öt
olimpián
megéltünk
a szocializmusból,
ez az örökség
mára
elfogyott.
Ma már
kevés
kivétellel
azoké
a terep,
akik 1990
után
születtek,
a kapitalista
Magyarországon
kezdtek
el sportolni.
S miért
legyen a
sport más,
mint maga
az ország.
Huszonegyedikek
lettünk
az olimpián.
Az ország
helyzetét
nézve
ez több,
mint hízelgő.
KAPITÁNY
GYULA
ORIENT
EXPRESSZ
MAI
MAGYAR
MÓDRA
|
Minap
munkából
hazafele
menet felszálltam
a vonatra.
Kicsit elcsigázottan,
mert nagyon
meleg volt,
ráadásul
a vonaton
sem lelhettem
enyhülést:
a régi
szerelvényeken
nincs légkondicionáló.
Elfoglaltam
magam, olvasni
kezdtem.
Haladtunk
Pestről
kifele,
lassan elcsendesedett
a teljesen
lehúzott
ablakokon
behallatszó
városi
zaj. Ekkor
különös
hangokat
hallottam
meg a vasúti
kocsi vége
felől. Olyasmi
zaj volt,
mint amikor
a repülőgépen
a légikisasszony
tolja az
italos kocsit.
Elhangzott
a bűvös
mondat is:
hideg a
sör!
Tessék,
ásványvizet
tessék!
A melegtől
és
fáradtságtól
félig
behunyt
szemeim
előtt megjelent
egy múlt
századi
filmjelenet.
Az Orient
Expresszen
elegánsan
öltözött
férfi
kínálta
az embereket
frissítővel.
Halvány
mosoly került
az arcomra.
Talán
a MÁV
kompenzálni
kívánja
a klíma
hiányát
a vonaton?
Talán
rájöttek,
hogy egy
Nagykanizsáig
közlekedő
vonaton,
még
ha személy
is, ami
a szegényebb
embereket
szállítja,
megérheti
büfékocsit
fenntartani?
Már-már
kezdtem
reménykedni,
hogy ez
nem a képzelet
szüleménye. Néhány
perc eltelt,
mire a zsúfolásig
tömött
kocsiban,
emberek
és
csomagok
akadálypályáján
elért
hozzám
szomjúságom
megváltója.
Kihajolva
hátra
fordultam,
és
ekkor ért
a megdöbbenés.
Mit mondjak?
Egy rozzant
bevásárló
kocsi, roskadásig
megrakva
italokkal,
közeledett
felém.
A palackokon
szemernyi
pára
sem látszott
– ekkor
már
tudtam,
hogy közel
se hideg,
sőt. Amikor
e bizarr
italos kocsi
gazdáját
is megpillantottam,
minden reményem
elszállt.
Egy kétes
külsejű,
tetovált,
rövidnadrágos
férfi
tolta a
kocsit.
Megkopott
papucsban,
nagyon koszos
lábbal
csoszogott,
és
próbálta
eladni ki
tudja, milyen
áruját.
Érden
szálltam
le a vonatról,
ahol pár
vagonnal
arrébb
lekászálódott
az italos
is, várva
a következő
vonatot.
Nekik aztán
végképp
nem jut
hideg sör!
Bár
örülhetnek,
hogy legalább
valamilyen
vonat jut,
s ezeket
a vonalakat
még
nem zárta
be, nem
adta el
a kormány.
Minek álmodni
tiszta,
légkondicionált,
kulturált
vasúti
személyszállításról?
Fejlesztett
vasútvonalakon
nemzetközi
színvonalú
teherszállításról?
Az ember
nem fontos,
vasutat
építeni
meg hogyan
érné
meg, amikor
ott nem
lehet kilométerenként
milliárdokat
lopni? Mindez
történik
Magyarországon
2008-ban,
az MSZP
országlásának
hatodik
évében,
egy olyan
korban,
amikor az
EU-ban a
korszerű
fejlődés
egyik mércéjévé
válik
a gyors,
tiszta,
megbízható
vasút.
KOVÁCS
ISTVÁN
Ki
a
hibás?
Az
ország
tele
van
óriásplakátokkal,
egy
felirattal:
Gyurcsány
a
hibás!
A
Fidesz
ifjúsági
szervezete
által
pénzelt
kampány
üzenete
pocsék.
Nem
azért,
mert
a
miniszterelnök-pártelnök
ne
lenne
felelős
mindazért
a
disznóságért,
ami
az
országban
történik.
Felelős,
sőt!
Azonban
a
plakátok
azt
sugallják,
hogy
ha
Gyurcsány
megy,
minden
rendben
lesz.
Ez
nem
igaz! Egy:
Gyurcsány
nem
a
Marsról
jött,
a
Magyar
Szocialista
Párt
teremtménye,
a
rendszerváltáskori
osztozkodásnak
köszönheti
milliárdos
vagyonát
is.
Meg
a
mostani
hatalmát,
hatalmon
maradását.
Ezért
felelős
Szili
Katalintól
Kiss
Péteren
át
az
egész
szocialista
elit,
de
felelősséget
visel
az
egyszerű
MSZP-tag
is,
aki
szavaz
és
tűr.
Ők
is
hibásak. De
hibás
mindenki,
aki
sokadszorra
beveszi
a
hazugságaikat,
rájuk
és
értük
szavaz.
Közös
felelősség
ez,
a
következményeit
is
közösen
kell
viselni.
Ha
már
a
pillanatnyi
„gyümölcseit”
az
ország
egésze
„élvezi”.
|
|