Cikkek
 

BELFÖLD

GYURCSÁNY-PROGRAM:

ADÓCSÖKKENÉSTŐL
AZ ADÓEMELÉSIG

Gyurcsány Ferenc adó-programja politikai pr-dolgozat, a figyelem elterelésére szolgál, azt hivatott demonstrálni, hogy a kormány dolgozik, az ország érdekében cselekszik. Az lesz belőle, mint az eddigi fél tucat Gyurcsány-tervből. Az adócsökkentésről kiderül, hogy igazából adóemelés, a közös teherviselésből pedig a multiknak tett újabb engedmény és a bérből és fizetésből élőkre kivetett újabb sarc lesz.

Ezerkétszáz milliárd forint, ennyivel szeretne könnyíteni az elkövetkező három évben a Magyar Köztársaság polgárainak terhein Gyurcsány Ferenc. A kormányfő a Népszabadságban jelentette meg az ország jövőjét vázoló tervét, amelynek egyetlen konkrétan értelmezhető eleme az adócsökkentés. A már említett 1200 milliárd forint úgy jönne össze, hogy csökkenne a tb-járulék, eltörölnének néhány vállalati különadót, emelnék a személyi jövedelemadó alsó sávját. Mindez magyarul: a vállalatoknak nagyobb részben csökkennének a terhei, s kisebb mértékben apadna az az összeg is, amit különböző járulékok címén vonnak le a fizetésünkből.
  Mindez szép és jó. Csakhogy miből?

HONNAN A PÉNZ?

Merthogy a költségvetés kicentizve, ha többet költünk, az Európai Unió nagyon a kezünkre csap, megvonhatnak egyes támogatásokat is. Gyurcsány tanulmányában hosszan fejteget, de a lényeg egy mondatban összefoglalható: ki kell fehéríteni a szürke és a fekete gazdaságot, ha többen fizetnek adót, több a bevétel. Kitűnő ötlet, mondta már a Fidesz, de a Munkáspárt is. Ám mit javasol a kormányfő a fehérítésre, arra, hogy egyre több vállalkozó jelentse be a melóst, és adózzon is utána? Semmit, illetve a fent említett minimális csökkentést. Ez mese, ilyen nincs, ez nem, hogy nem állítja meg a fekete gazdaság terjedését és a magyar vállalkozók Szlovákiába és Romániába települését, hanem felgyorsítja, hiszen látják, mi az a maximum, amit remélhetnek a kormánytól.
  A feketegazdaság a magyar gazdaság rákfenéje, három és fél millió ember tart el tízmilliót. Azonban mi ennek az oka? A válasz egyszerű: az, hogy ha legálisan foglalkoztat a vállalkozó, az adó és egyéb terhek miatt bezárhatja a boltot. Ezt tetézik az értelmetlen szabályok is. Vegyünk egy példát: egy kis boltban, ha kisegít a tulajdonos lánya vagy anyósa, máris megbüntetik. Gyurcsány mostani javaslatában olvasható, hogy a jövőben minden húsz fő fölötti cégnél kötelező egy rokkantat foglalkoztatni, különben bírságot fizet. Életszerű javaslat… Így maradjon Magyarországon a vállalkozó és a munkahely. Mindezt tetézi az állam által támogatott multi konkurenciája.

Dráguló SZDSZ-es szavazat

Az SZDSZ nemet mondott Gyurcsány legújabb adóprogramjára. Pedig az anyagot nekik szánták, hiszen az új elnök, Fodor Gábor ezt követelte a támogatásért cserébe. Fodor azonban a hétvégén első látásra karakánul viselkedett, kimondta a nyilvánvalót: a Gyurcsány-program megvalósíthatatlan, nem támogathatják. Tényleg nem támogathatják? Dehogynem. Azonban a külvilágnak a független, elveihez mérhetetlenül ragaszkodó SZDSZ-t kell bemutatni, különben még a kampányra költött százmilliók segítségével sem jutnak be a Parlamentbe. Ugyanakkor előrehozott választás sem jó, hiszen most biztos kikerülnének az Országgyűlésből. Huszonkettes csapdája? Egy fenét! A párt nem, de az egyes SZDSZ-es parlamenti képviselő majd támogatja a Gyurcsány-kormányt. Nem mindenki, csak annyi, amennyi elég a győzelemhez. Mellesleg ez így jobb üzlet is. Eddig az SZDSZ-központ alkudott meg az MSZP-központtal, most egyes képviselőket kell megvenni a szocialistáknak és a kormánynak. Ez lényegesen jobb üzlet. S végül egy megjegyzés: mindez tökéletesen ugyanígy működik ma az MDF-ben is.

Gyurcsány tökéletesen tudja, hogy a gazdaság kifehérítése csak társadalmi összefogással és nagyarányú adócsökkentéssel lehetséges. Az elsőre nincs esélye, a másodikat meg nem teheti, mert kell a pénz. Azaz a javaslata irreális. Miután ezt megmondták Washingtonban és Brüsszelben, a miniszterelnök előállt a farbával, azzal, ami nem szerepel a Népszabadság mellékletében.

EMELNI, EMELNI, EMELNI

Gyurcsány Ferenc nyugdíjasokkal.
Magának bőven szed

 
Adóemelés jön. Ugyanúgy, mint 2006-ban, amikor a meghirdetett ötéves adócsökkentési program a választások után elhalt és adóemelésbe torkollott. Gyurcsány most már a választásokat sem tudta megvárni, már a programja meghirdetése után vallott.
  Megadóztatják az étkezési jegyet, az iskolakezdési támogatást, az önkéntes pénztári munkáltatói hozzájárulást, az Internet használat díjához való munkáltatói hozzájárulást, az üdülési csekket. Fordítsuk mindezt magyarra: a fizetésünk egy részét mindenhol ilyenekben kapjuk, mert adómentes. Mostantól kevesebbet fogunk kapni. Kisebb lesz a fizetésünk. Az étkezési jegy a vállalatvezetőnek és a brókernek nem tétel, ám a tanárnak, orvosnak, munkásnak a mindennapi étkezést jelenti. A kormány emellett 10 százalékkal emeli az alkohol és a cigaretta jövedéki adóját. Nem a luxuscikkekét, mindenét. A márkás skót whiskyt vásárlónak ez fel sem tűnik, ám annak, aki 70 forintos diszkont sört vásárol? Nem puerto ricoi szivart, hanem talpas cigit?
  A multik nagyobb megadóztatásáról, vagy legalább támogatásaik mérsékléséről egy szó sem esik. Sőt, mivel a vállalati minimális kedvezmények náluk már nagyságrendjükből adódóan számottevő tételt jelentenek, helyzetük erősödik. Nem beszélve a csődbe és külföldre menekülő magyar közép- és kisvállalkozók által „átadott” piacról.
  Jól jár a magyar nagyvállalkozó is. Az ő számára, és a szocialista és SZDSZ-es üzleti világnak nyújtott támogatás az adó­amnesztia. Azaz a kormány egy minimális összegért, avagy csak egy ígéretért cserébe, hogy mostantól tisztességesek lesznek, elnézi a múlt adócsalásait. A kormánybarát tolvaj menlevelet kap.

 

Ki fizette a Népszabadságot?

Gyurcsány Ferenc a Magyar Köztársaság kormányfője és a Magyar Szocialista Párt elnöke is. Első látásra tehát akár logikus is lehetne, hogy a Népszabadság hatoldalas, négy és fél millió forintba kerülő mellékletét a Miniszterelnöki Hivatal és az MSZP fizette. Nem az! Ha ez kormányprogram, akkor fizetheti a MEH, ha szocialista propaganda, állhatja a cehet a párt. A kettő együtt azonban nem megy. Nem élnek közös kasszán, ezt még annak idején, az „átkos pártállamban” az MSZMP sem engedte meg magának. Mondhatjuk, kit érdekel a négy és fél millió, országos mértékben nem összeg. Valószínűleg ezt is mondták a Kossuth téren és a szocialisták központjában. Nekik nem tétel, mint ahogy nem képeznek említésre méltó, a társadalommal megosztandó összeget azok a százmilliók és milliárdok, amit a kormány átjátszik az MSZP pénztárába, a pártközeli vállalkozásoknak.

 

Lemondok, lemondok, maradok…

„Lemondok, ha a parlament nem fogadja el az adótörvényeket, illetve a költségvetést” – közölte nem sokkal dolgozata megjelenése után Gyurcsány Ferenc. A kormányfő és MSZP-elnök nem először zsarolja ezzel párttársait. Megtette ezt már Öszödön, s azóta is vagy négyszer-ötször. Gyurcsány természetesen soha sem mond le önként. Mindez csak szólam az a MSZP-szavazóknak és MSZP-tagoknak: ugyan támogassák már még egy picit ezt a kitűnő kormányfőt, mert, ha nem ő, akkor már csak Orbán jöhet. A parlamenti urakat azonban nem ez érdekli: a pénzről egyelőre Gyurcsány dönt, ami utána jönne, az meg bizonytalan. Gyurcsány maradni fog, amíg fizet az MSZP vezetőinek, a vazallusoknak, kisebb és nagyobb pártkádereknek. A fizetség alatt értjük a zsíros állást, a közbeszerzést, a privatizációt. Mindent, amit el lehet lopni. Ebben ma Gyurcsány Ferencnek nincs vetélytársa az országban.


Újabb gázáremelés

Október elsejétől a közüzemi lakossági földgázárak átlagosan 6,55, a nem lakossági átlagárak 9,4 százalékkal emelkednek. Az emelés egy átlagos fogyasztású háztartásnak havonta 1120 forint többletkiadást okoz. Tavaly decemberben havonta egy átlagos család 13400 forintot fizetett, idén októbertől ez 18 ezer forintra emelkedik. Kormányközeli szakemberek szerint novembertől újabb tíz százalékkal, majd januártól megint ugyanennyivel emelkedik az ár. Szocialista politikusok a gáz magas világpiaci árával indokolták az áremelést, mondván, nálunk is annyit kell fizetni, mint nyugaton. Jelenleg egy átlagos méretű és fogyasztású lakás távfűtése Budapesten 15 százalékkal kerül többe, mint Bécsben. Ennyit a világpiaci okokról. Igazából a kormány a gázáremelés adójából saját kasszáját tölti fel, magával a drágítással pedig a gázszolgáltató külföldi multiknak fizet. Miért is?