Húsz
éve
történt
a
rendszerváltás.
Megérte?
|
|
|
|
|
|
Húsz
esztendeje,
1988-89-ben
ment
végbe
az
a
folyamat,
amit
kegyesen
rendszerváltásnak
szoktak
nevezni,
de
ami
nem
más,
mint
tőkés
ellenforradalom.
Észre
sem
vettük,
talán
el
sem
hittük,
hogy
szinte
a
szemünk
láttára
alakul
át
a
világ.
Sokan
hitték,
hogy
ez
az
új
világ
jobb
lesz,
jobban
fogunk
élni,
csupa
becsületes
ember
fog
bennünket
vezetni.
Sokan
hitték,
hogy
minden
marad
a
régiben,
visszük
magunkkal
azt,
ami
jó
volt
a
szocializmusban,
és
hozzátesszük
azt,
ami
jó
a
kapitalizmusban.
Nem
ez
történt!
Ma
rosszabbul
élünk,
mint
húsz
éve,
nemzedékek
nőnek
fel
munka
nélkül.
Bizonytalan
a
jövő,
aki
teheti,
az
külföldön
érvényesül.
A
következő
hónapokban
az
újságok
tele
lesznek
a
tőkés
rendszerváltást
magasztaló
írásokkal.
Újra
előkerülnek
a
húsz
évvel
ezelőtti
percemberkék,
a
mai
„nagyok”
meg
bizonygatják
a
két
évtizeddel
ezelőtti
döntés
helyességét.
Mi
is
írunk
a
rendszerváltás
eseményeiről.
Úgy,
ahogyan
mi
megéltük,
úgy
ahogyan
szerintünk
ténylegesen
történt.
És
mindig
feltesszük
a
kérdést:
megérte?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A
GAZDASÁGI
RENDSZERVÁLTÁS
ALAPTÖRVÉNYE: A
TÁRSASÁGI
TÖRVÉNY
1988.
október
5-7-én
az Országgyűlés
elfogadta
a gazdasági
társaságokról
szóló
1988. évi
VI. törvényt.
Az országot
irányító
Magyar Szocialista
Munkáspárt
főtitkára
és
a Magyar
Népköztársaság
miniszterelnöke
ekkor Grósz
Károly.
Ez a törvény
teremti
meg a jogi
lehetőséget
arra, hogy
a magántőke
vállalatokat
hozzon létre.
Ez az első
és
döntő
lépés
a tőkés
ellenforradalom,
a rendszerváltás
gazdasági
oldalának
megteremtésében.
AZ
MSZMP VEZETÉSÉÉ
A TELJES
FELELŐSÉG
A
rendszerváltás
számos
aktusáért
okolhatjuk
a rendszer
ellen fellépő
ellenzéket,
s a tőkés
külföldet.
A társasági
törvény
azonban
tisztán
a hatalmon
lévő
politikai
elit, az
akkori MSZMP
vezetésének
műve és
felelőssége,
amelyhez
a polgári
ellenzéknek
lényegében
nem volt
köze.
Hogyan is
történt? Az
MSZMP Politikai
Bizottsága
1988 májusában,
még
a Kádár
Jánost
leváltó
pártértekezlet
előtt megvitatja
a társasági
törvény
irányelveit.
Nem tudják,
nem merik
végleg
eldönteni
a kérdést,
így
az a Központi
Bizottság
májusi
ülése,
sőt a májusi
pártértekezlet
elé
kerül. A
frontvonalak
elég
világosak.
Kádár
és
a vezetés
marxista
erői értik
a veszélyeket.
Ők emlékeznek
Lenin 1922.
januári
figyelmeztetésére,
amit a Szovjetunióban
bevezetett
új
gazdasági
politika
kapcsán
írt:
„az új
gazdasági
politika
szükségképpen
a kapitalizmus
bizonyos
fokú
erősödésére
vezet”.
Világos,
erről szól
minden gazdasági
reform,
ez önmagában
nem gond.
Lenin azonban
bizonyos
feltételekhez
köti
ezt a politikát:
„az új
gazdasági
politika
nem változtatja
meg a munkásállam
lényegét”.
Ez a politikai
lényeg,
a gazdasági
lényeg
pedig az,
hogy nem
szabad átlépni
azt a határt,
amelyen
túl
a kapitalizmus
legyőzi
a szocializmust.
„A proletár
állam,
ha hű akar
maradni
lényegéhez,
a szabad
kereskedelmet
és
a kapitalizmus
fejlődését
csak bizonyos
mértékig
és
csak azzal
a feltétellel
engedheti
meg, hogy
a magánkereskedelmet
és
a magángazdasági
kapitalizmust
az állam
szabályozza
(felügyelet
alatt tartja,
ellenőrzi,
megállapítja
formájukat,
rendjüket
stb.).”
Az
MSZMP marxista
erői értik,
hogy a magyar
gazdaságot
fejleszteni
kell, és
ebben az
egyik eszköz,
hangsúlyozzuk,
az egyik
eszköz
lehet a
tőkés
piaci elemek
átvétele.
Ennek volt
hagyománya
is, hiszen
hasonló
célokat
követett
az 1968-as
új
gazdaságirányítási
mechanizmus
is. A marxista
erők gyenge
pontja,
hogy épp
ekkor váltják
le Kádárt,
és
az új
főtitkár,
Grósz
Károly
nem tudja
a programadó,
irányító
vezér
szerepét
ellátni.
Grósz
nem képes
maga mellé
állítani
a pártvezetés
más
marxista
erőit sem,
köztük
Berecz Jánost.
Ráadásul
maga is
ingadozik,
s ezzel
akaratlanul
is a szocialistaellenes
erők malmára
hajtja a
vizet. Az
MSZMP-vezetés
revizionista
erői, Nyers,
Pozsgay,
Németh
és
mások
már
nem egyszerű
reformra
gondolnak,
nem modellváltásra,
ahogyan
akkor mondták,
hanem rendszerváltásra.
Ők is ismerik
Lenin figyelmeztetését
a kapitalizmus
veszélyéről,
hogyne ismernék,
de ők éppen
ezt akarják.
Erősségük,
hogy mellettük
áll
az értelmiség
jelentős
része,
s ezen keresztül
a sajtó
is. Ráadásul
folyamatos
kapcsolatban
vannak a
polgári
ellenzékkel.
KÁDÁR
ELŐTT ÉS
KÁDÁR
UTÁN
Nyilvánvalóvá
válik,
hogy ezt
a törvényt
nem lehet
elfogadni,
amíg
Kádár
hatalmon
van. Elvetni
sem lehet,
mert a pártvezetés
revizionista
erői nem
engedik,
de azért
sem, mert
maga a reform,
mint eszköz
a marxista
erők programjában
is szerepel.
A pártvezetés
így
a törvény
irányelveit
a Központi
Bizottság
és
a Pártértekezlet
elé
terjeszti.
Az 1988.
májusi
előterjesztés
olyan, hogy
abba mindenki
azt magyaráz
bele, amit
akar. Világos,
hogy a pártvezetés
nem lát
más
utat, mint
visszalépni
a szocializmus
építésében,
engedni
a tőkés
gazdaság,
sőt a tőkés
politikai
rendszer
egyes elemeit.
Nyíltan
azonban
erről senki
sem beszél.
Az anyag
igyekszik
elfogadtatni
a szélesebb
pártfórumokkal
és
a közvéleménnyel,
hogy nem
a kapitalizmus
– ezt a
szót
senki nem
is használja
– hanem
„az állami
és
szövetkezeti
tulajdon
hatékonyabb
működésének
előmozdítása”
a cél.
Olyan célok
is szerepelnek,
mint a termékszerkezet
korszerűsítése,
sőt „az
egyéni
megtakarítások
gazdaságfejlesztése,
így
közösségi
célokat
is szolgáló
legális
befektetési
lehetőségeinek”
bővítése.
Sem
a Központi
Bizottság
1988. májusi
ülésén,
sem a pártértekezleten
nem válik
világossá,
hogy hol
van az a
határ,
ameddig
a pártvezetés
hajlandó
elmenni,
de amit
nem akar
átlépni.
Az előterjesztés
ugyan kimondja
a kulcsmondatot,
azt, amire
Lenin NEP-politikája
is épült:
„Többszektorú
gazdasági
rendszerünkben
továbbra
is az állami
és
szövetkezeti
tulajdon
jelenti
a gazdaság
alapját”.
Azonban
mindjárt
hozzáteszik,
hogy a törvény
akkor fog
működni,
ha ehhez
kiépítik
a piacgazdaság
mechanizmusait,
azaz lesz
új
adópolitika,
bérreform,
értékpapírpiac.
Az anyag
utal arra,
hogy „a
kiegészítő,
kisegítő
jellegen
túllépve,
feltehetően
megnő a
magántulajdon
gazdasági
szerepe.
Mindez azonban
a társadalmi
tulajdon
meghatározó
szerepét
nem veszélyezteti.”
Kádár
rosszul
értelmezi
a pártértekezletet.
Abból
indul ki,
hogy elnökként
befolyása
lesz a politikára,
lesz egy
jó,
megfiatalított
Központi
Bizottság,
és
egy új
főtitkár,
aki az ő
politikai
örökségét
fogja folytatni.
Nem ez következik
be. Kádár
ugyan elnök
lesz, de
hatalom
nélkül.
Az új
Központi
Bizottságból
kiszorítják
Kádár
híveit.
Grósz
formálisan
elismeri
a kádári
örökséget,
de más
úton
kíván
haladni.
KÁDÁR
JÁNOS
ÉS
GRÓSZ
KÁROLY
|
Kádár
beszéde
a pártértekezleten
erre a téves
értékelésre
épül.
A beszéde
ahelyett,
hogy lerántaná
a leplet
a kapitalista
ellenforradalom
veszélyéről,
megnyugtatja
a tagságot:
„a készülő
gazdasági
társasági
törvény
megőrzi
az állami
és
a szövetkezeti
tulajdon
meghatározó
szerepét,
de számol
azzal a
ténnyel,
hogy a szocialista
társadalom
építésének
hosszú
történelmi
szakaszában
korlátozott
mértékben
még
fennmarad
a magántulajdon
is, és
ezt célszerű
törvényben
megszabott
keretek
között
integrálni
gazdasági
életünkbe.” Kádár
kimondja
az alapvető
politikai
követelményt
is, amelyek
mellett
a szocializmus
megmaradhat,
de ezek
megvalósítására
már
nem lesz
befolyása.
„Pártunk
a munkásosztály
történelmi
céljainak
eléréséért,
a szocialista
társadalom
felépítéséért
küzd.
Minden döntésének
kiindulópontja
és
célja,
egész
tevékenységének
értelme
és
lényege,
hogy hazánkban
eredményesen
folytatódjék
a szocialista
társadalom
építése.
A szocializmus
útján
előrehaladásunk
legfőbb
biztosítéka
a népi
hatalom.” A
májusi
pártértekezlet
határozata
is ebben
a szellemben
készül:
„Tovább
kell folytatni
a gazdasági
reformot,
amely egy
szocialista
piacgazdaság
működési
feltételeinek
kialakítását
szolgálja.”
Ez a mondat
azt sugallja,
hogy semmi
többről
nincs szó,
mint az
1968-as
reform folytatásáról.
Ez azonban
nem igaz.
A következő
mondat egyébként
erre utal
is, de erre
nem figyelnek:
„Szükség
van új
társasági
törvényre,
amely lehetővé
teszi a
gazdálkodás
szervezeti
kereteinek
bővítését,
a kollektív
tulajdonosi
érdekeltség
erősítését,
ösztönzi
közös
vállalkozások
létrehozását,
a magánvállalkozások
és
a külföldi
működő
tőke fokozott
bevonását”.
A
májusi
pártértekezlet
nem ad elég
alapot a
marxista
erők harcához,
de tovább
tágítja
a revizionista
erők lehetőségeit.
Nem csoda,
hogy a Politikai
Bizottság
1988 szeptemberében
– immáron
Kádár
nélkül
– utat enged
a társasági
törvénynek,
sőt elveti
azokat a
korlátozásokat
is, amelyeket
tavasszal
biztosítékként
még
beépítettek
a tervezetbe.
Figyelemre
méltó,
hogy a Politikai
Bizottság
itt már
csupán
rábólint
a Grósz-kormány
meghozott
döntésére,
s nem játszik
önálló
szerepet. Júliusban
Grósz
Károly
miniszterelnöki
minőségben
az USA-ba
látogat,
s fogadja
Reagan elnök.
Grósz
bejelenti:
lehetségesnek
látja
a magántulajdon
arányának
lényeges
növelését.
1988 novemberében
Németh
Miklós
veszi át
a kormányt,
és
felgyorsítja
a rendszerváltás
előkészítését.
1989 januárjától
megszületik
a törvény
az egyesülési
és
a gyülekezési
jogról,
a sztrájkjogról,
a lelkiismereti-
és
vallásszabadságról
és
a gazdálkodó
szervezetek
és
a gazdasági
társulások
átalakulásáról.
1989 októberében
az Országgyűlés
az alkotmányba
is átvezeti
a változásokat.
1989. október
23-án
pedig kikiáltották
a Magyar
Köztársaságot.
MIT
,,KÖSZÖNHETÜNK" A
TÁRSASÁGI
TÖRVÉNYNEK?
„A
gazdasági
alaptörvény
1988 végén
elkészült
(1988. VI.
tv.), ez
a piacgazdaság
alapja máig.
A rendszerváltás
gazdasági
alapja.”
Ez Glatz
Ferenc akadémikus
summás
véleménye,
és
igaza van.
„A társasági
és
az átalakulási
törvénnyel
a lelépő
politikai
elit még
a kerekasztal-tárgyalások
megkezdése
előtt megalkotta
a váltás
jogi feltételrendszerét”
– teszi
hozzá
Bozóki
Tamás.
Az
1990-es
választásokon
a magántulajdonra
épülő
piacgazdaság
válik
minden politikai
párt
programjává.
(Leszámítva
természetesen
a Munkáspártot.)
A Nyers
Rezső vezette
MSZP legfeljebb
abban különbözik
a többitől,
hogy a vegyes
tulajdonon
alapuló
piacgazdaságot
hangsúlyozza:
„a tulajdonszerzés
és
a tulajdonnal
való
rendelkezés
szabadságát
kívánjuk.
(…) A magántulajdon
a növekedés
egyik nélkülözhetetlen
hajtóereje.
(…) Elkötelezzük
magunkat
a tulajdonformák
sokszínűsége
mellett,
alkotmányosan
is garantálni
kívánjuk
a különböző
formák
(köztük
a külföldi
tulajdon)
gazdasági
jogegyenlőségét
és
a tulajdonlás
biztonságát.”
A
magánszektor
egyre nagyobb
hányadot
foglal el
a nemzeti
jövedelemben.
Részesedése
1989-ben,
azaz még
a formális
tőkés
rendszerváltás
előtt 5%,
1990-re,
a jogi értelemben
vett rendszerváltás
idejére
azonban
már
25%. Az
első tőkés
kormány,
Antall József
kormánya
1994-ig
ezt felviszi
55 százalékra.
A többit
Horn Gyula
MSZP-SZDSZ
kormánya
teszi hozzá.
Kormányzása
végére,
azaz 1998-ra
a magántulajdon
aránya
eléri
a 80 százalékot,
és
nagyjából
itt tartunk
ma is. A
rendszerváltó
ellenzék
azóta
is nyalogatja
sebeit,
és
revánsról
álmodik.
Belementek
ugyanis
abba, hogy
1988-ban
az MSZMP
vezetésének
rendszerváltó,
revizionista
része
maga vigye
keresztül
a társasági
törvényt,
és
a politikai
hatalom
birtokában
gazdasági
pozíciókra
tegyen szert.
Ahogy mondani
szokás,
jó
időben jó
helyen voltak.
Így
születtek
a legendás
vagyonok,
amelyek
ma is az
MSZP és
az SZDSZ
mögötti
gazdasági
erők bázisát
alkotják.
|