Állok
a
Csepel
Művek
felújított
I.
kapuja
előtt.
Megváltozott
itt
minden.
Sivár,
gondozatlan,
koszos,
gazos
a
környék.
Szomorú
látvány.
Ahol
egykor
tömött
sorokban
jöttek-mentek
a
munkások
műszakváltáskor,
most
csak
néhány
leszegett
fejű,
szomorú
arcú
munkás
lézeng
a
gyár
területén.
Szomorúan
megyek
át
a
kapu
alatt,
melyet
a
felújítás
óta
nem
világítottak
ki.
Sosem. Elmegyek
az
egykori
Nagykalapács
üzem
előtt,
ahol
csend
honol.
Nem
adja
már
a
kalapács
az
üzem
előtt
elhaladók
lépteihez
az
ütemet.
Bántó
csend
ez
a
munka
zajához
szokott
fülnek.
Megyek,
én
is
leszegett
fejjel,
de
így
is
látom
az
elhanyagolt,
piszkos
utakat,
betört
ablakokat,
a
széttört
virágtartó
kőedényeket,
a
rozsdamarta
kapukat,
omladozó
falakat.
Halott
ez
a
gyár! Nem
hallom
a
megszokott
gépek
zaját,
a
daruk
dübörgő
hangját
sem.
Alig
van
forgalom,
embereket
néha
látok.
Egy-két
kis
eldugott
utca
mélyén
van
csak
élet.
Távolból
látom
a
külföldiek
által
modernizált
erőmű
kéményeinek
füstjét,
termelik
az
energiát
meg
a
hasznot
a
külföldi
tulajdonosnak.
A
lepusztult
gyárterületen
sokan
próbálnak
megélni:
van
étterem,
kocsma,
virágbolt,
szerviz,
szálló,
nyomda,
raktár,
alkatrészekből
szerelt
kínai
kerékpárt
árusító
üzlet.
Nyomasztó.
Nem
megyek
tovább.
Nem
akarom
látni
az
egykori
gyáróriás
pusztulásának
többi
nyomait.
Miért
tűnt
el
a
Szerszámgépgyár,
az
Egyedi
Gépgyár,
a
Fémmű,
Acélmű,
Csőgyár,
Varrógépgyár,
Kerékpárgyár?
Hol
vannak
a
tanműhelyek,
ahol
az
ipari
tanulók
tanulták
a
szakmát?
Mit
csinál
a
sok
megalázott,
kisemmizett,
munkáját
vesztett
munkás?
Eszembe
jutott
az
egyik
internetes
blogban
író
gúnyos
megjegyzése:
„Olyan
kőbaltás
gyárra
nincs
szükség,
amely
tologatós,
golyós
számítógépre
cseréli
el
a
gyártott
termékeit”… Fogadatlan
prókátorként,
néhány
tény
a
„kőbaltásnak”
titulált
gyárról:
Itt
találta
fel
az
egyik
munkás
a
légpárnás
köszörűt,
itt
tervezték
és
gyártották
azt
a
WF-225
típusú
marógépet,
mely
Brüsszelben
nagydíjas
lett.
Itt
készült
a
méltán
világhírű
P-10,
P-20
jelzésű
Pannónia
motorkerékpár,
itt
készítették
a
motorház-megmunkáló
automata
gépsorokat,
a
varrógépeket,
a
konfekció
ruhagyári
gépek
sokaságát.
Itt
öntötték
a
motorházblokkokat
a
világhíres
Csepel
teherautókhoz,
itt
gyártották
az
acélcsöveket,
itt
öntöttek
rézhuzalt
a
Kábelművek
számára.
Sorolhatnám
még.
Elismert
szakmunkások,
technikusok,
tervező-mérnökök
és
fénykorában
38000
munkás
által
lettek
világhírűek
ezek
és
más
termékek.
Nem
cserélték
golyós
számológépre
az
itt
gyártott
termékeket.
Jó
piaca
volt
a
csepeli
gyár
termékeinek.
Valóban
cseréltek,
de
olajra,
gázra,
elektromos
energiára,
vasra,
rézre,
alapanyagokra,
mindenre,
amire
nem
csak
Csepelnek,
az
egész
országnak
szüksége
volt.
Sajnos
ma
már
nincs
termelés.
A
rendszerváltozás
„nagy
magyar”
privatizátorainak,
a
szabadrablás
nagymestereinek
egyszerűbb
volt
bezárni
a
gyárakat,
eladni
mindent,
amit
lehetett,
és
„jó”
kupec
módjára
teletömni
a
zsebüket.
Megalázni,
kisemmizni
a
dolgozókat,
lassan
a
föld
színéről
eltörölni
a
gyáróriást.
Nem
csoda,
hogy
elkeseredett
emberek
élnek
Csepelen
is,
akik
ma
már
messze
elkerülik
a
gyárat,
egykori
munkahelyüket.
Pedig
várták
Csepelen
is,
mint
mindenütt,
a
változást.
Az
ígéretek
és
a
nagy
csalódások
országa
lettünk.
A
kiszolgáltatottaké,
olyan
emberek
által
vezetve,
akik
a
pénz
mögött
nem
látják
az
embert. Miért
történhetett
ez? A
válaszom
az:
mert
nem
védtük
meg
a
gyárunkat,
a
munkahelyeinket,
és
nem
harcoltunk
a
jogainkért.
A
munkás
jól
tudja,
a
munka
kell,
mert
az
szolgálhatja
a
jövőt,
a
fejlődést,
a
családok
boldogulását.
A
munka
ad
értelmet
és
jólétet
mindenkinek.
Egy
lehetőségünk
maradt:
vissza
kell
állíttatnunk
a
tisztességesen
elvégzett
munka
becsületét,
melyhez
a
hatalomnak
munkahelyeket
kell
teremtenie! Küzdenünk
kell,
összefogva
jogos
érdekeink
védelmében.
Ha
már
ellopták
a
múltunkat,
meggyalázzák
jelenünket,
legalább
próbáljuk
megvédeni
a
jövőnket. Közös
felelősségünk
ez,
melyért
összefogva
kell
harcolnunk! Ébresztő
emberek,
munkások,
csepeliek!
NAGY
JÁNOS
Csepeliek
kérdezik
1. Miért
kell
eladni
a
Kis-Dunapartot?
2. Mi
lesz
a
nagy
múltú
Csepel
SC
sorsa?
3. Mikor
épül
meg
végre
az
ígért
gerincút?
4. Kinek
épülnek
a
megfizethetetlen
lakások?
5. Kinek
az
érdekeit
szolgálja
a
Wellness
megépítése?
6. Mikor
bővítik
ki
a
Gubacsi
hidat?
7. Miért
a
csepeli
közúton
szállítják
el
a
szennyvíztisztító
iszapját?
8. Miért
temetik
be
az
egyik
Nagy-Duna
öblöt?
9. Mikor
szerelik
fel
a
csepeli
mentőállomás
mentőit
életmentő
készülékekkel?
10. Mikor
lesz
Csepelnek
és
a
délpesti
régiónak
újra
kórháza?
11. Mikor
csökken
a
Csepel
fölé
irányított
légi
forgalom?
12. Mit
tesz
az
önkormányzat
a
munkahelyteremtés
érdekében?
13. Miért
nem
segíti
jobban
az
önkormányzat
a
csepeli
kisvállalkozókat?
14. Mikor
hoznak
hathatós
intézkedéseket
a
csepeli
közlekedés
javítása
érdekében?
|
|