A
Munkáspárt
október
30-án
emlékezett
meg
a
Fiumei
úti
Sírkertben
az
56-os
körnél
az
ellenforradalom
mártírjairól.
Az
alábbiakban
Kozák
András
megemlékező
beszédéből
idézünk.
Emlékezni
jöttünk
ma
ide,
nem
ünnepelni.
Emlékezni
1956
októberének
véres
eseményeire.
Arra,
hogy
tragikus
történések
sora
zajlott
le
hazánkban
ötvenkét
esztendővel
ezelőtt,
melyet
minden
méltósággal
és
történelmi
tárgyilagossággal
nevezhetünk
nemzeti
tragédiának.
Emlékezni
az
október
30-i
Köztársaság
téri
vérengzésre,
melynek
során
a
mai
politikai
elit
által
hamis
módon
forradalomároknak
és
szabadságharcosoknak
titulált
felkelők
megmutatták
igazi
arcukat.
Felléptek
a
néphatalmat
és
a
törvényes
rendet
esküjükhöz
híven
védő
katonák,
munkás,
paraszt
ifjak
ellen.
Legyilkolták
őket,
lelőtték
a
fehér
zászlót
lengetőket,
és
az
élve
elfogottakat
kegyetlenül
megkínozták.
Emlékezni
jöttünk
ma
ide
mindazokra
az
eseményekre
–
a
Magyar
Rádió
ostromára,
kerületi
és
vidéki
pártközpontok,
laktanyák
megrohamozására,
kiprovokált
fegyveres
összetűzésekre
–
melyeket
a
burzsoá
ellenforradalmi
lázadás
hívott
életre.
Azért
jöttünk
ma
ide,
az
56-os
kör
síremlékéhez,
hogy
kegyeletteljesen
tisztelegjünk
a
népi
demokráciát,
a
szocializmus
vívmányait
öntudatosan
védelmező
hősök,
a
kizsákmányoló
rendszer
restaurációs
törekvései
elleni
harcban
életüket
áldozó
igazi
forradalmárok
előtt.
Mi,
a
Magyar
Kommunista
Munkáspárt
tagjai
a
Köztársaság
térre
emlékezni
és
emlékeztetni
fogjuk
az
eljövendő
munkásnemzedékeket.
E
napon
tisztelettel
adózunk
a
pártházat
és
a
munkáshatalmat
a
Rádiónál,
a
Szabad
Nép
szerkesztőségénél
és
másutt
védő
azon
harcosoknak,
akik
akkor
elestek,
és
azoknak,
akik
ma
is
köztünk
vannak.
Köszönjük
nekik,
amit
tettek.
Tisztelettel
adózunk
mindazoknak,
akik
1956
őszén
tudták,
hogy
hol
a
helyük,
akik
nem
adták
fel
a
pártházat,
a
népi
hatalmat.
Nem
úgy,
mint
az
említett
Köztársaság
téri
székház
1989
utáni
„lakói”,
akiket
nyilván
nyomasztott
az
épület
szelleme,
ahogy
minket
az
ő
árulásuk…
’56
fiatal
szemmel
Sosem
értettem
’56-ot.
Nem
csak
azért
nem,
mert
messze
nem
léteztem
még;
azért
sem,
mert
még
a
szüleim
is
csak
gyerekek
voltak
akkor. Csak
annyit
tudtam,
hogy
magyar
emberek
álltak
a
palánk
egyik
és
másik
oldalán
is.
Aztán
hirtelen
hősök
lettek
a
felkelőkből,
a
rend
védőiről
pedig
senki
nem
ejtett
szót.
Pedig
ott
voltak!
Azt
a
harcot
nem
az
orosz
tankok
döntötték
el,
ahogyan
a
román
bevonulók
sem
az
előzőt.
De
akkor
miért
hallgatnak
róluk?! 1956-ban
magyar
emberek
haltak
meg
a
barikád
mind
a
két
térfelén.
Megítélés
kérdése,
lehet.
De
mártírhalált
halt
honfitársaink
„elsüllyesztése”,
a
jövő
számára
nem
létezővé
tétele:
bűn.
Mert
a
magyar
hazáért
haltak.
|
Mező
Imre
és
mártírtársai
olyan
körülmények
közepette
tudták
a
helyüket,
s
vállalták
az
életük
feláldozását,
mikor
az
ellenforradalmárok
a
rendőrséget
szétverték,
az
államvédelmi
alakulatokat
feloszlatták,
amikor
megszűnt
a
közrend,
s
a
csőcselék
szabadon
gyilkolt,
rabolt,
gyújtogatott.
Ekkor
már
Budapesten
és
vidéken
is
az
ellenforradalom
terrorkülönítményeinek
tucatjai
garázdálkodtak.
Az
utcákon
lincseltek,
és
egy
hét
leforgása
alatt
közel
háromszáz,
lakásáról
vagy
munkahelyéről
elhurcolt
kommunistát
kínoztak
majd
gyilkoltak
meg,
sokukat
köztéri
szemlére
raktak
ki,
nyílvánosan
megalázva
őket.
Nem
feledhetjük
a
Fehér
Könyv
minden
jóérzésű
és
normális
ember
lelkét
megrázó
képeit:
ahogyan
lábuknál
fogva
akasztottak
ÁVH-egyenruhás
vagy
annak
vélt
embereket.
Felismerhetetlenségig
vertek,
rúgtak
össze
kiskatonákat,
szöggel
vertek
be
párttagsági
könyveket
egyesek
mellkasába.
Folytathatnánk
a
borzalmak
sorát,
melyek
bizonyságai
annak,
hogy
az
ellenforradalmi
terror
egyre
növekedett,
s
folytatódott
azzal,
hogy
a
fegyveres
banditák
kiengedtek
a
börtönből
mintegy
tízezer
köztörvényes
bűnökért
elítéltet.
Az
általuk
elfoglalt
börtönökbe
hurcoltak
több
ezer
kommunistát.
A
különítmények
általános
leszámolásra
készültek,
idézve
az
1919-es
fehérterrort.
A
későbbi
vizsgálatok
során
arra
is
fény
derült,
hogy
november
5-re
tervezték
az
igazi,
nagy
mészárlás
egyidejű
elkezdését
Budapesten
és
néhány
vidéki
városban.
Mi,
kommunisták
sohasem
lehetünk
egy
olyan
politikai
hatalom
elismerői,
amely
mindezeket
a
történelmi
eseményeket,
s
a
mögöttük
megbújó
emberi
borzalmakat
hazug
módon
a
társadalmi
fejlődés,
a
haladás
élvonalába
sorolja.
Amely
eltűri,
hogy
az
egykori
ellenforradalmár
banditák
ma
hősökként
tetszeleghessenek
ország-világ
előtt,
s
eltűri
azt,
amit
tavaly
a
Nemzeti
Kegyeleti
Bizottság
határozatára
tettek:
levésették
az
itt
látható
síremlék
szarkofágjáról
a
halottakat
megillető
tisztelet,
a
kegyelet
szavait.
Márpedig
ezt
megtették.
Megtették
a
Gyurcsány-kormány
cinkos
hallgatása,
statisztálása
mellett.
A
Magyar
Kommunista
Munkáspárt
Elnöksége
2007-ben
már
hangot
adott
tiltakozásának,
eljuttatva
levelét
az
illetékeseknek
az
ügyben,
mely
érdemi
válasz
nélkül
maradt.
Mi
ismételten
tiltakozunk
e
példátlan
halottgyalázás,
az
56-os
kör
síremlékének
meggyalázása
ellen
és
követeljük,
hogy
állítsák
vissza
az
eredeti
sírfeliratot!
’56
fiatal
szemmel
Lőttek!
Házba,
emberbe,
lelkesen
futkosó
gyerekbe.
A
„forradalmárok”.
Ha
többet
és
hatékonyabban
lőttek
volna,
ma
nem
vagyok.
Meggyilkolták
volna
nagyapámat.
Halott
lenne
apám
is.
Nem
lennék.
Nagyapám
fegyvert
fogott.
Munkás
volt,
védte
a
munkáshalamat.
Tudta,
milyen
az,
amikor
félhülye
nyilas
kölykök
állítják
falhoz.
Nagyapám
tisztességes
ember
volt,
nem
ijedt
meg.
A
szemükbe
nézett!
A
szemükbe!
Megfutottak.
Gyáván,
aljasan,
undorítóan!
Kommunista
volt.
Ma
nem
lennék,
ha
Ö
nem
lenne. Köszönöm.
Nagyon.
Neki.
|
„Tisztelettel
adózunk
a
pártház
egykori
hőseinek,
az
ellenforradalomban
hősi
halált
halt
elvtársainknak,
a
munkás-paraszt
hatalom
minden
harcosának.
Ígérjük:
megtesszük,
amit
tennünk
kell.
A
mai
világ
viszonyai
között
megvédjük
és
erősítjük
azt,
Elvtársak,
amit
Ti
egykor
fegyverrel
védtetek,
a
magyar
munkásság
forradalmi
pártját.
Mi,
a
magyar
kommunisták
mai
nemzedékei
ígérjük:
a
csatánkat
megvívjuk!”
|
Gondolatok
1956-ról
A
politikai
elit
gyökértelennek
érzi
magát,
amíg
nem
tudja
a
magyar
közvélemény
nagyobbik
részével
elfogadtatni
1956
„magasztos
forradalmiságát”.
Ezért
a
nagy
igyekezet,
hogy
„októbert”
beépítsék
az
általuk
legitimált
történelmünkbe.
Igyekezetük
egyelőre
nem
sok
sikerrel
járt.
A
fiatalság
többsége
nem
tudja
magáévá
tenni,
mert
nem
lát
benne
olyan
magasztos,
szívet
megdobogtató
célokat,
melyekért
érdemes
lenne
hevülni.
Pedig
az
illetékes
propagandisták
nem
kis
áldozatot
hoznak,
hogy
az
ellenforradalmat
1848
mellé
állítsák,
mint
annak
folytatóját,
beteljesítőjét.
Intézmények,
monográfiák,
ünnepségek,
kiállítások,
előadások
egész
sora
erejét
meghaladó
munkát
fejt
ki
annak
érdekében,
hogy
meghamisítsák
1956
jellegét.
Úgy
kívánják
feltüntetni,
mint
hazánk
–
sőt:
a
világ
–
nagy
sorsfordulóját,
mely
elindított
egy,
a
rendszerváltáshoz,
a
szocialista
tömb
összeomlásához
vezető
folyamatot.
Az
1848-as
forradom
és
szabadságharc
szerves
eseménye
volt
múltunknak:
fel
kellett
számolnia
az
előrehaladásunkat
gátló
elavult
feudális
viszonyokat,
biztosítani
kellett
az
akkor
progresszív
polgári
átalakulást,
s
meg
kellett
szabadulni
a
mindezt
gátló
osztrák
önkényuralomtól.
Kossuth,
Petőfi,
Széchenyi,
Táncsics
nimbuszával
nem
tud
vetekedni
Nagy
Imre,
Maléter,
Kéthly,
Dudás,
Mindszenty
művi
úton
kierőszakolt
„népszerűsége”.
A
magyarság
lelkébe
nem
lehet
merőkanállal
belekényszeríteni
azokat,
akik
méltatlanok
a
megbecsülésükre.
Mi
történt
valójában
1956-ban?
A
Rákosiék
hibáival
szemben
joggal
elégedetleneket
sikerült
átmenetileg
odáig
manipulálni,
hogy
kiöntsék
a
szennyes
vízzel
együtt
a
szocializmus
nagy
vívmányait
és
eszményeit.
Ez
a
kísérlet
tényleg
csak
átmenetileg
járt
sikerrel.
Mihelyt
úgy
hitték
az
ellenforradalmárok,
hogy
nyeregben
vannak,
differenciálódtak:
előtérbe
került
a
„hogyan
tovább?”
kérdése,
mely
már
erősen
megosztotta
az
egységesnek
látszó
tábort.
Mellesleg
megjegyezve:
1956
előképe
volt
1989-nek.
Nem
tudnak
ma
sem
összefogni
a
szocializmus
felszámolásában
egységes
erők;
a
pártok
azóta
is
egymásnak
feszülnek
a
jövőkép
dilemmájában. Ha
1956
októberét
megtisztítjuk
a
mesterséges
rárakódásoktól,
egészen
prózai
képet
kapunk.
Igazi
rendeltetése
a
magántulajdont
veszélyeztető
közösségi
társadalom
felszámolása,
a
tőkés
rendszer
visszaállítása.
Ezért
ellenforradalom:
a
kialakult
szocialista
társadalmat
visszakényszeríteni
a
közösségi
érdekeket
eltipró
kapitalista
rendszerbe.
A
szovjetellenes
szabadságharc
meghirdetésének
egyetlen
oka
volt:
megszabadulni
a
progresszív
erők
szövetségesétől.
Hogy
a
polgári
rezsim
restaurálásának
társadalmi
bázisa
mennyire
gyorsan
leszűkült,
mi
sem
bizonyítja
hitelesebben,
mint
az
1957-es
május
elsejei
hatalmas
demonstráció,
az
a
tagadhatatlan
körülmény,
hogy
a
kezdeti
nehézségek
leküzdése
után
ország-világot
ámulatba
ejtette
a
gyors
konszolidáció.
Sajnálatos,
hogy
a
jobb
sorsra
érdemes
Nagy
Imre
egy
nemtelen
cél
szolgálatába
állt,
elárulva
korábbi
kommunista
meggyőződését. 1956
antitézise
a
Kádár-rendszer,
mely
a
polgári
átalakulással
szembeállította
a
szocializmust.
A
történelem
bebizonyította,
hogy
a
kapitalizmus,
mely
óriási
vívmányokkal
„ajándékozta”
meg
az
emberiséget,
akkor
és
most
is
olyan
pályára
jutott,
amikor
már
képtelen
megoldani
a
világ
nagy
és
egyre
tornyosuló
problémáit.
Megérőben
van
a
szocializmus
napirendre
tűzése,
mely
nem
a
szűk
tőkés
globalizációban
érdekelt
tényezők
kénye-kedve
szerint
kívánja
berendezni
glóbuszunkat,
hanem
az
emberiség
nagyobb
része
számára
akar
élhető
világot
teremteni.
Ettől
retteg
a
polgári
elit,
itthon
és
szerte
a
világon.
Ezért
1956
szemfényvesztő,
hazug,
csinnadrattás
felmagasztalása,
az
ellenforradalom
hiteltelen
vezetőinek
bálvánnyá
szentelése.
Ezért
a
hamisan
csengő
ünnepségek
sorozata,
a
történészek
legitimációs,
de
kétes
eredményt
felmutató
áltudományos
erőfeszítései,
és
az
a
megfontolásra
ajánlott
gondolat,
miszerint
szankciókat
alkalmazzanak
1956
igazi
arcának
leleplezőivel
szemben.
A
hatalom
és
a
magántulajdon,
a
tőke
oltalmazása
többet
ér,
mint
a
polgári
demokrácia
álszent
betűinek
védelme.
HEGEDŰS
SÁDOR
|