Mi
a
bal
szemünkkel
nézünk
a
világra.
Így
sok
mindent
észreveszünk,
amit
csak
a
jobb
szemünkkel
nem
látnánk.
Másként
is
látjuk
a
világot,
mondjuk
úgy,
balszemmel.
Ezután
minden
számunkban
elmondjuk,
miként
is
látjuk
az
éppen
esedékes
eseményeket
a
saját
politikai
értékítéletünk
alapján,
balszemmel.
|
NEM
KELL FIDESZ-BOLT!
Szociális
bolthálózat
megszervezését
tervezi
a Fidesz
és
a Magyar
Gazdakörök
és
Gazdaszövetkezetek
Szövetsége.
Az első
üzlet
a Ferencvárosban
nyílna
meg – közölték
a szülőatyák
a múlt
héten.
A vásárló
szempontjából
a dolog
lényege
ugye az,
hogy a nagy
üzleteknél
olcsóbban
kapnának
krumplit,
almát,
hagymát,
mézet,
vagyis azt,
amit a magyar
gazdák
megtermelnek.
Az áron,
az olcsóságon
van a hangsúly.
A kispénzű
vásárlók
többségét
ugyanis
a nemzeti
vonatkozás
nem nagyon
foglalkoztatja,
amit világosan
mutat az
a tény,
hogy alacsony
áron
szinte bármit
hajlandóak
megvenni
a multiknál.
Van
azért
persze néhány
apró
kérdés
vásárlói
oldalról
is. Elég
olcsók
lesznek-e
a Fidesz-Magosz-boltok?
Mekkora
mennyiséggel
tudnak előállni?
Mennyire
izgatja
majd ez
a multikat?
Az eladók,
azaz a gazdák
szempontjából
a lényeg
az, hogy
a termékeiken
legalább
kicsiben
túladjanak,
ha kell
dömpingáron
is, mert
nagyban
eladni egyébként
teljes képtelenség.
Az akció
tehát
nagyon önzetlennek
tűnik, de
nem az.
És
akkor még
itt van
a párt,
azaz a Fidesz.
A Fidesz,
mint párt,
illetve
a Magosz
politizáló
szárnya
nyilván
a választók
rokonszenvére
számít.
Az egész
ötlet
persze nem
új.
Volt már
itt MDF-piac,
nem egy
faluban
próbálkoztak
olyan üzletekkel,
amelyek
beszerzési
áron
értékesítették
a portékájukat.
Az üzemeltetési
költségeket
valaki így
is kifizette,
de lehet,
hogy nem
a vásárlók.
A dolog
lényegét
azonban
sem az egyik,
sem a másik
nem változtatja
meg. A
dolog lényege
pedig az,
hogy Magyarországon
kapitalizmus
van, ráadásul
gyarmati
kapitalizmus,
és
a magyar
kereskedelmi
hálózat
zöme
külföldi
kézben
van. És
még
egy apróság!
Ezt a helyzetet
a jelenlegi
kormány
megtűri,
üdvözli,
sőt támogatja.
A Fidesznek
és
a Magosznak
nem a Magosz-gazdák
krumpliját
vagy almáját
kellene
külön
boltokban
árusítani.
Ebben sohasem
lesznek
versenyképesek.
Nekik a
gyarmati
kizsákmányolást
kellene
mindennap
leleplezniük,
a magyar
kormány
népellenes
kereskedelmi
politikáját,
Gyurcsányék
lefekvését
a multiknak.
Perspektívát
kellene
adniuk az
embereknek
és
nem ideiglenes
kampányokkal
álmegoldásokat
ajánlgatni
az amúgy
is szerencsétlen
embereknek.
SOK
AZ AUTÓ!?
Édesapám!
Nyakra-főre
csak panaszkodtok,
ahelyett,
hogy dolgoznátok.
Nem a zsemle
kicsi, a
pofátok
nagy! E
kedves szavakkal
egy lelkes
művezető
zárta
le a munkahelyi
vitákat
egykor,
amikor diákként
nyáron
egy építkezésen
dolgoztam.
Na, de az
a szocializmus
volt, ma
meg ugye
állítólag
demokrácia
van, nem
illik a
tudatos
állampolgárt
ilyesféle
szövegekkel
kábítani.
De mégis
megteszik.
Sok az autó!
Ezt a velős
és
bölcs
megállapítást
magától
a szamizdat-világ
lovagjától,
az egykori
„demokratikus
ellenzék”
hősétől,
Demszky
Gábortól
tudtuk meg,
aki húsz
éve
valami félreértés
folytán
Budapest
főpolgármestere
lett. A
kimerítő
választ
arra a kérdésre
adta, hogy
Budapesten
miért
nem lehet
közlekedni.
Feltehetően
sok mindent
nem lehet
még
Budapesten
tenni, de
közlekedni
biztosan
nem lehet.
Legalábbis
úgy,
ahogyan
a 21. századi
Európában
gondolná
az ember.
Még
hogy sok
az autó!
Mihez képest?
Londonban
talán
nem sok
az autó?
Igaz, ott
a főpolgármester
szellemesnek
szánt
replikák
helyett
cselekszik.
Fejleszti
a metrót,
a buszt,
elfogadható
áron
tartja a
taxi-viteldíjat.
Az eredmény
nem marad
el. Még
a finnyás
középosztály
is inkább
felül
a buszra,
vagy esetleg
taxival
megy, de
nem viszi
be a kocsiját
a belvárosba.
Nemcsak
azért,
mert ebben
az esetben
magas adót
kell fizetnie.
Azért
is, mert
a tömegközlekedés
értelmes
alternatívát
nyújt,
ugyanis
tiszta,
pontos,
kényelmes.
De nézz
körül
Bécsben!
Ott talán
nincs sok
autó?
A bécsi
főpolgármester
butácska
megjegyzések
helyett
szervezi,
szervezteti
a közlekedést.
Például
a nagyobb
utak egyirányúsításával,
az utak
szélesítésével,
villamos-vonalak
fejlesztésével.
Ez persze
nehezebb,
mint bulvárlapokban
szellemeskedni.
A
LUXUSKOCSI
Demszky
Gábor
azért
mást
is tesz.
Egyszerűen
nem értem,
hogy miként
győzi idővel.
A múlt
héten
levélben
kérte
a BKV vezérigazgatóját,
hogy az
illető úriember
„ne járjon
22 milliós
luxusautóval,
amikor cége
veszteséges
és
több
tízmilliárdos
adósságot
görget
maga előtt”.
Tudod,
nem az a
megdöbbentő,
hogy Demszky
levelet
ír.
Az a megdöbbentő,
hogy Demszky
csak levelet
ír,
és
nem kezdeményezi
azonnal
a kirúgását,
páros
lábbal.
Az a megdöbbentő,
hogy ezt
az embert
kinevezték
a BKV élére.
Akik kinevezték,
nyilván
tudták
gyengéit.
Az a megdöbbentő,
hogy borítékolni
lehet: a
vezérigazgató
is marad,
a kocsi
is marad,
esetleg
más
konstrukciót
alkalmaznak,
azaz más
trükkel
csapják
be az embereket.
Az a megdöbbentő,
hogy a BKV-főnök
története
nem a kivétel,
hanem ez
az általános,
ez a szabály
a mai tőkés
Magyarországon.
THÜRMER
GYULA
|