Michael Moore Sicko című, az Amerikai Egyesült Államok egészségügyi
rendszerét bemutató filmjének plakátja
A népszavazási aláírásgyűjtéssel kapcsolatos internetes felhívásunkra
többen reagáltak. A napokban küldték el szerkesztőségünknek egy, az USA-ban
tanuló magyar egyetemista levelét, amit az alábbiakban közzéadunk.
Sziasztok!
Tegnapelőtt kisebb problémák miatt el kellett mennem orvoshoz itt az USA-ban.
Itt már régóta több-biztosítós rendszer van. Erről szólnék most néhány szót.
A biztosítónál van a pénz, ő az úr. Ő dönti el, kifizeti-e az ellátását
valakinek vagy sem. Esetemben is ez volt.
Elkerültem egy kórházba, és átmentünk a kórház pénzügyi tanácsadójával a
tárgyalóba, ahol ő felhívta a biztosítót, hogy fedezik-e a költségeket, vagy el
kell-e küldjön. Azaz hívta volna, mert az első telefonszám 7 perc zene után
üzenetrögzítő lett. A másik szám hasonlóan 7 percig mondogatta számunkra, hogy
hívása nagyon fontos (very important), majd "kiment" üzenetrögzítőre.
A biztosítási dokumentumon volt még egy telefonszám, ami nem ilyen esetekre van,
de azt hívtuk ezután. Megjegyzem, hogy a biztosításom nem gagyi, az egyik
legjobb amerikai, az egyetememen ezt kötelező megkötni.
Szóval a harmadik telefonszámon találtunk valakit, de választ nem kaptunk, csak
át meg átkapcsoltak minket Összesen ötször kapcsolták át a hívásunkat, és már 57
perce lógtunk a telefonon, amikor azt a választ kaptuk, hogy várnunk kell
holnapig.(Ez a biztosítás nekem egy évre több mint 200 ezer Ft. Amerikai
állampolgár osztálytársaimnak csurog a nyála, mert ők ennek a többszörösét
fizetik.)
Másnap persze dehogy hívták fel a kollégát, hanem megint neki kellett
telefonálnia. A legnagyobb csodálkozásomra nem adta fel a kórház pénzügyi
tanácsadója, hanem félvállról közölte, hogy mindig ez van, és hogy ez normális.
És örül, ha nem Indiában, vagy Bangladesben veszik fel a telefont, mert akkor
olyan rossz angolsággal beszélnek, hogy alig érti. Miközben várakoztunk, és
hallgatta a zenét, volt időnk beszélgetni. Megkérdezte, hogy Magyarországon
több-biztosítós rendszer van-e. Mondtam, hogy még állami az egészségügy. Erre a
legnagyobb megdöbbenésemre azt mondta: "Ez azért van, mert Magyarország egy
civilizált ország." Szó szerint ezt mondta, az, aki itt Amerikában 23 éve
dolgozik ebben a pozícióban.
Beszéltetni kezdtem, hogy fejtse már ki, mit is ért ez alatt. Példákat és
konkrétumokat kezdett mesélni: - Ha nekem most azt mondja a biztosító, hogy nem
fizet, akkor csak úgy vizsgál meg doki, ha leperkálok 2 millió Ft-nak megfelelő
dollárt. -Micsoda? -Igen, mondta, mert külföldi vagyok, senki se garantálja,
hogy ha kiküldik a számlát, akkor nem lépek meg azelőtt, hogy kifizessem. Ja, és
az orvos főnöke a biztosító, tehát, ha ennek ellenére megvizsgál, akkor
kockáztatja az állását.
- Két helyről is hallottam már ilyesmit, és most ez a hölgy is mondott egy
hasonlót: műtét, a pácienssel komplikációk merülnek fel, és jön a biztosító
embere, hogy azonnal be kell fejezni a műtétet, mert lejárt a munkaidő. De
beszéltem személyesen is egy nővel, aki rákos volt, és a műtét során találtak
még nála dolgokat, amiket mégsem szedhettek ki, mert a biztosító nem engedte,
mert bejött, és mondta, hogy be kell fejezni a műtétet, nem fizet tovább. Így
hát összevarrták. Ő maga mondta el. Mesél tovább a hölgy fülén a telefonnal,
hogy volt egy másik embere, aki 35 évig folyamatosan biztosítva volt, aztán
munkahelyet váltott, de nem tudott azonnal, ezért volt 3 hónap, amíg nem volt
biztosítva, és a biztosító ezért őt egy új ügyfélnek tekintette, és mivel
általában a már fennálló problémákra nem fizetnek, ezért ennek az embernek sem
fizettek. Döbbenet.
- Azt is hozzáteszi, hogy a 23 év alatt, amíg itt dolgozott, még sose volt olyan
hónap, hogy valami szabályozás ne változott volna. Azt mondja, hogy sokszor ezek
a biztosítók kéthavonta megváltoztatják a szabályzatukat. És ha nem látod a
kisbetűs részeket, nem figyelsz, hirtelen fizetheted magad a számlát.- Azt is
mondja, hogy volt olyan, hogy azt mondta a biztosító előre, hogy fedezi egy
beteg ellátását, aztán amíg lement a dolog, addig talált valami indokot, hogy
miért nem fizet, és végül nem fizetett.
Belegondolok, hogy de jó volt eddig otthon, hogy CSAK a betegség miatt kellett
szoronganom, most itt azért is szorongok, hogy a biztosító fedezi-e a
költségeimet, vagy nem tudom mi lesz... És, hogyha azt mondja, fedezi, akkor
utólag nem mondja-e mégis azt, hogy mégse.
Gondoljatok ebbe bele. A profitérdekelt biztosítók célja, hogy minél több
profitot termeljenek. Ezt leginkább úgy lehet, ha mindenféle indokot találnak
arra, hogy ne kelljen fizetniük. Ezt pedig úgy lehet, ha, mint egy gép működnek,
és mindenféle empatikus emberi hajlamot kiírtanak. Ez valami jó?
Úgy látom, hogy otthon azért pukkasztják le, amennyire csak lehet az
egészségügyet, hogy egyhangúlag mindenki azt mondja, hogy ez így tovább nem
maradhat. És ekkor hozzák elő ezt az új rendszert, amit senki sem ismer, ami az
eddigi 5oo millió Ft közpénzből folytatott propaganda szerint előrelépés.
Én azt mondom, hogy legyen magánbiztosító, de az lépjen be a piacra, és küzdje
ki, amit tud a piacon, szerezzen embereket, ne kelljen mindenkinek
magánbiztosítóba belépni. Miért adjuk oda nekik ingyen az egész piacot?
Ja és még valami: Nem tudom, hogy az USA szegény országnak mondható-e, de itt
minden második embernek nincs biztosítása, mert olyan drága, tehát orvosi
szolgáltatást nem tudnak igénybe venni. Ez tényleg előrelépés lenne nekünk is?