Nézem
A Szabadság
áprilisi
címlapját.
Fekete-fehér
fotón
gyárudvaron
áll
kilenc munkás
egymás
takarásában.
Akiknek
nemcsak
az arca,
hanem az
alakja is
látszik,
azoknak
csákány
vagy szekerce
van a kezében,
egyiknek
mindkettő.
Jellegzetes
munkás-öltözetben
jönnek
ki egy vasajtón,
egyikük
fején
a régről
ismert micisapka.
Épp
elhagyják
balkéz
felől a
tűzoltó
szertárat
és
magasszárú,
tornacipős,
bakancsos
lábuk
az udvar,
vagy kijárat
felé
halad –
a kép
ezt már
nem mutatja.
Jól
tápláltak,
komolyak,
magabiztos
tekintettel
néznek
a kamerába.
Mintha apámat,
nagyapámat,
egész
nemzedékemet
látnám.
Az első
sor középső
alakja a
legfiatalabb,
azon látszik
némi
fotogén
hajlam:
szétvetett
lábbal,
mindkét
kezével
fogva a
baltát.
Kicsit hasonlít
a jól
ismert Dózsa
György
szoborcsoport
egyik alakjára,
aki szintén
hosszúnyelű
baltát
tartva egyik
kezében,
a másikkal
annak élén
nyugtatja
ujját.
A
csoportból
a legidősebb
sem lehet
ötvennél
több,
a legfiatalabb
is negyvenes.
Erejük
teljében
lévő
férfiak,
ismerik
saját
tudásukat,
szakmájuk
gyakorlatának
utolérhetetlen
értékét.
Látszik:
összetartoznak,
ismerik
egymást,
nemcsak
a fényképezés
kedvéért
verődtek
össze.
Megállított
mozgásuk
az időben
azt sugallja:
nincs idő
örülni,
menni kell,
dolgozni,
amíg
lehet. Nincs
szükségük
szorongáscsökkentő
csoportterápiára,
és
nem keresnek
riadt nyájként
karizmatikus
vezért
sem, aki
az orruknál
fogva vezetné
őket. Tudják,
mire van
szükségük,
és
ami a fotózás
pillanatában
még
talán
meg is van
nekik: a
munka. Ki
tudja, ha
kimozdulnak
a képből
és
elérik
az udvart,
vagy a kaput,
lesz-e még
akkor is?
2008-at
írunk,
és
valódi
munkást
már
alig talál
az újságíró
a lapjába! Ezt
a maroknyi
embert élvezet
nézni,
ahogy hallgat.
Ha hangosfilmen
jelennének
meg, akkor
sem szólnának.
Nem azért,
mert buták,
tanulatlanok,
hanem tudják:
a lustaság
a test ostobasága,
az ostobaság
pedig a
szellem
lustasága.
Nekik pedig
filozófiát
sem tanítottak!
Megálltak
egy percre
a gyárudvaron
ősi nyugalommal,
tépő
fagyok és
hőség
körme
között,
váltó
évszakokban,
karizmaikba
gyúrt
hatalommal,
mások
döntésére
kárhoztatva,
a tudomány
kegyességére
bízatva.
Ők még
nem felejtették
el a munka
erejét,
bennük
nem haltak
el az inas
vállak,
szikár
hátak,
kérges
kezek. Szinte
látom,
ahogy a
nap sugarának
szökkenő
árnyékába
lépnek
a gyárudvaron,
és
nézem
ezt az emberi
szikla-csodát.
Olyan nagy
a csend
körülöttük,
hogy szinte
hallani
a leselkedő
gyíkok
szívverését.
Nem tudom,
hogyan lehetne
megtalálni
a szót
rájuk,
amivel ki
lehetne
mondani
a bennük
porhanyóssá
érett
szomorúságot
a keserű
héjú
életöröm
alatt? Munkások
a gyárudvaron.
Virtuózan
megkomponált
foto-muzsika,
leheletfinom
impresszió.
Létértékük
folyamatos
fenyegetettségben
él
békétlen
békeidők
kataklizmájában,
értékek
kiszolgáltatott
veszendőségével.
Kiábrándulást,
hitszegést,
megcsalatást
hozott a
múló
idő azoknak,
akik egész
életükben
másokért
dolgoztak.
Otthoni
takaróik
már
régen
véget
értek.
Hiába
próbálják
összehúzni
magukat
és
megfagyott
álmaikat,
a világ
egyre hidegebb
és
egyre jobban
fáznak
benne. Megállt
kilenc munkás
a gyárudvaron,
hogy lefényképezzék
őket. Munkászubbony,
bakancs,
tornacipő
a ruhájuk,
kezükben
a munkaeszközük:
csákány
és
szekerce,
ujjaik azok
élén.
E számok
belsejében
megbújik
valami:
a félelem
csírája
a rend láttán.
Mert ahol
munka van
és
munkás,
ott rend
is van.
Lábnyomuk
fölött
elfut a
szél.
A legnagyobb
és
legmaradandóbb
munkát
elvégzi
utánuk
az idő:
egyetlen
pillanatból
ezernyi
év-folyam
indul tovább.
Munkások
a XXI. században.
Mikor
indulnak
tovább?
STANCSICS
ERZSÉBET
Úgy
tudom, régen
az ünnep
arról
szólt,
ugyan, mivel
is lephetnénk
meg szeretteinket?
Vajon ki
tudjuk-e
találni
gondolataikat?
Azt az ajándékot
választjuk,
amire a
szeretett
csak titokban
vágyik? Nehéz
ügy,
tudom. Mára
sokkal egyszerűbb
ilyen-olyan
utalványt
ajándékozni,
minél
nagyobb
értékben:
jól
megmutatjuk
a fene nagy
szeretetet.
Minél
drágábban,
annál
inkább.
Jön
a családtag,
s mondja:
szeretlek.
De hát
azt sem
tudja, ki
vagy! Mégis,
szeret,
mert sokezreket
áldoz
érted.
Érted?
Egy
frászt! Saját
magán
könnyít,
letudta
a dolgot.
Ez
itt nem
törődés,
ez kötelességszerű
áltevékenység.
A
kormány
is mondja:
jön
majd az
adócsökkentés.
Valahol,
távol,
mint Télapó.
És
igaziból
nem jön,
kamu törődés
ez is. Nem
lesz olcsóbb
a víz,
a gáz,
az áram.
Kecsegtetnek,
talán,
egyszer,
majd… Ők
mindent
megtesznek,
mögöttük
a csillagszóró
és
a gyertyaláng.
Ha kell
reklámfogás,
bármikor.
Tavasszal
is. Most
békére
törekszünk.
Erre neveltek.
December
vége
a megbékélésé.
Szeretteinkkel
törődünk
– már,
ha – és
néhányan
azokkal,
akiknek
már
az ígéretek
sem adnak
semmit.
Karácsony
tájt
szokás
nosztalgiázni.
Volt egy
idő, amikor
sokan nem
voltak gazdagok,
de mindenkinek
volt fedél
a feje fölött.
Csak egy
pár
cipőjük
volt évente,
de mégis,
mindenkinek
megvolt,
az a Mikulásnak
kitehető.
És
jutott egy
szem szaloncukor
a saját
fájáról,
gallyáról.
Ma majd’
százezer
hajléktalannak
ez nem jut.
Nemhogy
szaloncukor
– jó
szó
sem…
CSEH
KATALIN
Gyurcsány
Ferenc és
társasága
számára
egy érték
van: a profit.
Ezért
bármit
és
bárkit
feláldoznak.
Anno eladták
a szocializmust.
Nem ők teremtették,
ők csak
profitáltak
belőle.
Ne finomítsunk:
ellopták.
Tolvajok,
gazemberek,
akik elárulták
apáikat,
nagyapáikat.
Elárulták
a dolgozó
embert.
Aki ma a
Magyar Szocialista
Pártot
választja,
az nem a
kisebbik
rosszat
választja,
merthogy
inkább
ők, mint
Orbán.
Aki az MSZP-re
szavaz,
vele szimpatizál,
vele szemben
elnéző,
az az árulással
vállal
közösséget.
Rongy emberekkel,
akik eladták
a múltat,
s most eladják
a jelent.
A
fiatal ma
megkérdezi:
miért
nem sikerült?
Kezetekben
volt a hatalom.
Volt állam,
volt hadsereg,
munkásőrség,
párt.
Volt egy
jobb élet
reménye.
Miért
adtátok
el? Miért
hagytátok
eladni?
Miért
tankönyvben
kell szocializmusról
olvasni
ahelyett,
hogy megéltük
volna? Nekünk
miért
kell tanulásért,
orvosságért
fizetnünk?
Miért
engedtétek?
Ez
a Magyar
Szocialista
Párt
árulása.
Ha lehetne
elmélettel
indokolni,
világgazdasági
muszájjal,
félresikerült
filozófussal
vagy legalább
egy fenyegető
rosszabb
úttal,
jó
lenne. Nem
lehet. Tolvajok.
A Magyar
Szocialista
Párt
vezetése
és
a vele közösséget
vállalók
azok. A
privatizáción
meggazdagodtak,
most a maradékot
gyűjtik
be. BKV,
Villamosművek,
Posta, bármi.
Bármi,
attól,
aki adót
fizet, bármi
és
bármennyi,
bármilyen
bőr, amit
még
le lehet
húzni
róla.
A dolgozó
emberről. Futni
fognak.
A tolvaj
fut. Menekül.
Magyarországon
egészen
a villájáig.
Ott kényelmesen
leparkolja
a limuzinját,
kacsint
a könyvelőjének,
és
egy mélyet
röhög
a melóson,
aki még
mindig elhiszi,
hogy a Magyar
Szocialista
Párt
baloldali
és
érte
van. Miután
pedig kikacagta
magát,
felhívja
az illetékes
Fidesz-vezért.
Mert a boltnak
mennie kell.
Meglopnak.
Meddig tűrőd?
KAPITÁNY
GYULA
A
NACIONALIZMUS
KORUNK
EGYIK
RÁKFENÉJE
|
A
vallás
mellett
ma a nacionalizmus
az az eszmeáramlat,
mely a legnagyobb
befolyást
gyakorolja
az emberek
tudatára.
A nacionalizmus
a kapitalizmus
feudalizmus
ellen vívott
nagy történelmi
harcának
volt hatásos
fegyvere.
A középkor
világával
szembeni
küzdelemben
még
progresszív
szerepet
játszott,
hiszen a
polgárosodás
folyamatát
segítette
az elavult
hűbéri
viszonyok
leküzdésében,
egy fejlettebb
társadalom
kialakításában.
Ám,
alig hogy
hatalomra
került
a haladó
burzsoázia,
máris
haladásellenessé
torzult,
mert belpolitikájában
(kizsákmányoló
pozícióiból
adódóan)
„elnyomottból”
elnyomó
lett, külpolitikájában
pedig háborúba
kezdett
a piacokért
és
nyersanyaglelőhelyekért.
Ennek
az új
helyzetnek
adekvát
ideológiája
a reakcióssá
vált
nacionalizmus
(sovinizmus).
Egyik megtévesztő
módszere,
hogy össznemzeti
demagógiájával
elfedni
igyekszik
burzsoá
jellegét,
patriotizmusnak
tüntetve
fel a tőkések
osztálytörekvéseit,
honvédelemnek
a terjeszkedő
politikát.
Gondoljunk
arra, 1914-ben
az egyszerű
magyar bakák
„kutya Szerbia!”
felkiáltással,
szinte extázisba
esve mentek
a balkáni
frontra,
s csak mindkét
lábukat
otthagyva
döbbentek
rá
arra, hogy
az a háború
nem az övék
volt. 1941-42-ben
Horthyék
a haza védelme
ürügyén
jelentek
meg a Don-kanyarban,
honvédő
hősökként
dicsőítve
a szovjetellenesség
és
irredentizmus
áldozatait.
Ennek árát
csaknem
kétszázezer
katona fizette
meg. Idő
kellett
ahhoz, hogy
kijózanodjanak
a nacionalizmus
mákonyából,
s fegyverüket
„egyik vállukról
a másikra
tegyék
át”.
A horthysták
az irredentizmus
előtérbe
állításával
a magyar
imperializmus
és
szupremácia
gondolatát
erősítették,
bizalmatlanságot
ébresztettek
a szomszéd
népekkel
szemben.
Ezzel az
agresszív
ideológiával
készítették
elő lelkileg
a tótok,
oláhok
iránti
gyűlöletet.
(Ennek következményei
ma is kimutathatók.) A
nacionalizmus
tehát
hatásos
eszköz
arra, hogy
az elnyomottak
össznemzeti
érdeknek
lássák,
ami valójában
burzsoá
érdek.
A sovinizmus
ennélfogva
alkalmas
az osztályszempontok
elfedésére,
az osztályharc
tagadására.
Ez a körülmény
nagymértékben
visszaveti
a munkásmozgalmat. A
szocializmus
építésének
időszakában
sok hibát
követtünk
el, amivel
a nacionalizmus
malmára
hajtottuk
a vizet.
Kritikátlanul
idealizáltuk
a kétségtelenül
impozáns
eredményeket
elért
Szovjetuniót,
ami nem
erősítette
az internacionalizmust.
Elhanyagoltuk
helyi adottságaink
tanulmányozását,
saját
hagyományainkat,
amivel megsértettük
a magyarság
nemzeti
önérzetét.
A három
„T” szűkkeblű
alkalmazásával
elszegényítettük
gazdag irodalmunkat,
művészetünket.
(Sokan ezért
a szocialista
hazafiságot
az imént
felsorolt
hibákkal
azonosítják,
és
nem a nép
érdekében
elért
vívmányokkal.) A
rendszerváltás
elitje visszanyúlt
a történelmileg
túlhaladott
sovinizmushoz.
Össznépinek
tünteti
fel satnya
polgári
„demokráciánkat”,
tagadja
az osztályharc
létét
és
szükségességét,
a tőkés
rendet úgy
állítja
be, mint
a világ
legjobbikát.
Csődtömegnek
nyilvánítja
a kommunizmus
eredményeit,
rehabilitálja
és
heroizálja
népünk
ellenségeit,
miközben
hazaárulóknak
minősíti
a magyarság
igazi hőseit.
Ugyanakkor
ismét
hadrendbe
állítja
az irredentizmust,
az utódállamok
vezető nemzetei
elleni féktelen
uszítást,
mérhetetlen
kárt
okozva nemcsak
szomszédainknak,
de nekünk
is. Az antikommunizmus,
a rasszizmus
szításával
megzavarja
az emberek
tisztánlátását.
Az ország
atomizálásával
megbonthatja
az antikapitalista
egységfrontot,
és
a tőkések
pozícióit
erősíti
(divide
et impera). A
kommunisták
nem fogadhatják
el a nacionalizmust,
ellenkezőleg:
mint progresszív
és
forradalmár
elődeink
tették,
harcoltak
ellene –
szembeállítva
e káros
jelenséggel
a szocialista
hazafiságot.
HEGEDŰS
SÁNDOR
|