Elméleti sarok: Vigyázat, veszélyes! Mit jelent tőkésnek lenni?
Elmélet
Mit jelent tőkésnek lenni?
Ha gazdag vállalkozóval beszélgetünk, gyakran hallani az ismert érvüket: ezt a
gyárat két kezem munkájával építettem, ebben a cégben az én munkám van. Mivel
saját munkája gyümölcsének tekinti, úgy véli, hogy ez csak az övé. Nekünk
azonban tudnunk kell valamit: ahhoz, hogy valakinek gyára legyen, nem elég a
személyes tehetség, az egyéni elszántság.
Még önmagában a pénz sem elég. Ha így lenne, mindenkinek lenne gyára, vagy
majdnem mindenkinek. Ahhoz, hogy nekem gyáram legyen, és az működjön is,
találnom kell olyan embereket, akik hajlandóak a munkaerejüket nekem eladni.
Ilyen emberek pedig nem jönnek önként, csak akkor, ha az élet rákényszeríti
őket. Egy középiskolai matematikatanár csak akkor jön el a gyáramba raktárosnak,
ha már más választása nincs. A korábban önálló műhellyel rendelkező
autóműszerész csak akkor adja el nekem a munkaerejét, ha rákényszerül a saját
műhelye bezárására, és neki sem marad más lehetősége.
A Kiáltvány ezért mondja a következőket: „Tőkésnek lenni nemcsak tisztán
személyi, hanem társadalmi helyzet elfoglalását is jelenti a termelésben. A tőke
közösségi termék és csak a társadalom sok tagjának együttes tevékenységével, sőt
végeredményben csak valamennyi tagjának együttes tevékenységével hozható
mozgásba.“ A kapitalizmusban tehát a tőkéssé válás nem csupán, és főleg nem
személyi tulajdonságok függvénye. Ezt nem árt a mai fiataloknak elmondani, akik
úgy gondolják, hogy a tőkés piacgazdaság a nagy lehetőségek helyszíne, ahol
bárkiből bármi lehet. Nem lehet!
A magántulajdon megszüntetése
A kommunisták éppen a fenti marxi-engelsi tétel alapján formálnak jogot a
magántőke társadalmasítására, ami lehet államosítás vagy bármilyen más forma. „A
tőke tehát nem személyi, hanem társadalmi tulajdon. Ha tehát a tőkét közösségi
tulajdonná változtatjuk át, amely a társadalom valamennyi tagjáé, akkor nem
személyi tulajdon változik át társadalmivá. Csupán a társadalmi jellege változik
meg a tulajdonnak. A tulajdon elveszti osztályjellegét.“ Ezek Marx és Engels
gondolatai. Azaz, amit a kapitalizmus a munkástömegek kizsákmányolásával
megteremt, nem tekinthető egy vagy néhány ember személyi tulajdonának. Abban a
pillanatban, amikor ez a tulajdon a társadalom kezébe kerül, már nem
magántulajdonról van szó, nem olyan erőről, amellyel másokat ki lehet
zsákmányolni, hanem visszakapja eredeti értelmét. A gyár előállít valamit, amire
az embereknek, a társadalomnak szüksége van.
Marx és Engels nagyon érdekes gondolatot vetnek fel. „Rémüldöztök, hogy mi meg
akarjuk szüntetni a magántulajdont. De fennálló társadalmatokban a társadalom
tagjainak kilenctized részére nézve megszűnt a magántulajdon; a magántulajdon
éppen azáltal létezik, hogy a társadalom kilenctized részére nézve nem létezik.“
Ez a lényeg! A tőkés magántulajdona csak azért létezik, mert a munkásnak nincs
magántulajdona.
A multinacionális vállalatok magántulajdona csak azért létezik, mert a nemzeti
vállalatok magántulajdonát megsemmisítik. Az USA és a vezető tőkés országok
magántulajdona csak azért létezhet, mert a világ legnagyobb részének nincs
magántulajdona.
Ebből következik a megoldás: a magántulajdont fel kell számolni, és társadalmi
tulajdonba kell venni. „Ilyen értelemben a kommunisták ebben az egyetlen
kifejezésben foglalhatják össze elméletüket: a magántulajdon megszüntetése.“ -
foglalják össze a klasszikusok.
Csak forradalmi út van
Aki ezt elismeri a marxizmusban, az már nehezen tévelyeg el a gyakorlati
politikában is. A tőkés ugyanis önmagától nem adja oda a magántulajdont.
Ha elvesszük a tőkéstől a magántulajdont, nem egyszerűen a gyárát vesszük
társadalmi tulajdonba, hanem az ő társadalmi helyét változtatjuk meg.
Magántulajdon nélkül ugyanis már nem képes másokat kizsákmányolni, azaz már nem
tőkés. Könnyű belátni két dolgot.
Először, a kapitalizmus nem változik meg, ha nem szüntetjük meg a tőkés
magántulajdont. Igaz, a másik oldala is. Amíg bárhol van tőkés magántulajdon,
ott lehetőség van a kapitalizmusra. Lenin óta tudjuk, hogy tőkés piacgazdaság
elemeit ideiglenes fel lehet használni a szocializmusban is, feltéve, ha a
politikai hatalom szilárdan a munkásosztály kezében van. Magyarország és a
kelet-európai volt szocialista országok példája mutatja, hogy a magántőke
túlzott engedésével könnyen el lehet veszíteni a politikai hatalmat is. Ma
Kínának, Vietnamnak kell olyan politikát folytatnia, amely engedi a kapitalista
magántulajdon működését, de mégsem győz a kapitalizmus,
Másodszor, a kapitalizmusban a politikai erőviszonyok függvényében lehet
bizonyos reformokat végrehajtani. El lehet érni, hogy a társadalom beleszóljon a
köztulajdon működtetésébe, a közpénzek elköltésébe, nőjön a közösségek szerepe a
politikai döntésekben. Klasszikusaink ezt írják a Kiáltványban: „Eszméitek maguk
is a polgári termelési és tulajdonviszonyok termékei, amiként jogotok csupán
osztályotok törvényre emelt akarata, olyan akarat; amelynek tartalma adva van
osztályotok anyagi életfeltételeiben.“
Nos, ez a lényeg! Éppen ezért biztosan állíthatjuk, hogy a kapitalizmust, azaz a
tőkés magántulajdont nem lehet reformok útján megszüntetni.
A tőkés magántulajdon megszüntetése nem történhet másként, csak társadalmi
forradalom útján.