Cikkek
 

VÉLEMÉNY

BÉKE OBAMÁRA IDŐZÍTVE



Az amerikai karikatúra kétségkívül kifigurázza Cipi Livni izraeli külügyminisztert, azonban a hölgy heteken keresztül elutasította az arab országok béketervét, 1300 ember, gyerekek, nők haláláért felelős

Három hétnyi terrortámadás után a hét­végén Izrael leállította katonáit. Mi­ért most? Az 1300 palesztin áldozat hatotta meg Tel Aviv urait? Ugyan kérem.

Megírtuk: Izrael azért támadta meg a Gáza övezetet, mert kormánya népszerűséget remélt egy győztes háborútól. Februárban Izraelben lesz is parlamenti választás, a mostani bal-közép koalíció népszerűségi indexe emelkedett is az elmúlt hetekben.
  Izrael azért is támadott, mert ebben a három hétben legfőbb szövetségese ezzel nem veszített semmit. Mert valljuk meg, a vérbe fagyott gyerekek és asszonyok látványa a Fehér Háznak is kényes téma, nehezen kommunikálható kérdés. Csak épp Washingtonban január 20-ig nem kellett semmiért sem mentegetőzni, George W. Busht már nem érdekli népszerűsége, de Barack Obamának is könnyebb, ha beiktatásáig lerendeződik néhány kényes kérdés a Közel-Keleten. Mega-kampányát pénzelő üzletemberek ezt is elvárták tőle, üzleti és vallási alapon egyaránt.
  Nem jött rosszul persze a háború a Hamasz vezetőinek sem, a Gázai övezet lakosságának problémáit nem tudták megoldani, a mindennapok kudarcairól pedig a „honvédő háború” elvonja a figyelmet. Ezért érdemes a rakétatámadásokat is felerősíteni, bevállalni a provokátor szerepét. Kár, hogy minderről sem Tel-Avivban, sem Gázában nem kérdeztek meg senkit.

SZÁLLÓPOR-HINTÉS

 Honatyáink aggódnak a lakosság egészségéért. Budapesten és több vidéki nagyvárosban is szmogriadót rendeltek el, felkérték az állampolgárokat ilyen-olyan rendszámú, dízel üzemű járműveik „pihentetésére”. Szép lenne ez a gondolat, ha egyébként nem tennének meg mindent annak érdekében, hogy környezetszennyezésünk ne emelkedjen évről évre radikális mértékben.
  Mire gondolok? A füstfelhőt eregető autóbuszokra, teherautókra, kamionokra. Melyek üzemeltetését, közlekedését milliárdos autópályák, autóutak építésével, de a négyes metró ostoba útvonalú eszkábálásával is támogatják. Mert ugye, az világos, hogy nem a háziasszony kisautója okozza a legnagyobb kárt…
  De erről nem ildomos beszélni felsőbb körökben: ha nem épül autópálya, miből lehet lopni? Ha vasútvonalakat fejlesztenének, melyekre a teherszállító járműveket fel lehetne rakni, s csak a legszükségesebb távolságra kellene őket üzemeltetni, hol lenne az üzlet? Azért nem lehetne kilométerenként egy milliárdot – vagy még többet – elszámolni.
  Ráadásul mennyi pénz kiesne, ha a monstrumok kevesebbet tankolnának! Arról már nem is beszélve, hogy a biztosítóknak milyen rossz lenne, ha behemótjaink nem okoznának lépten-nyomon balesetet!
  Szeretett fővárosunkban a legszebb a helyzet. A négyes metró „kiválóan” elhelyezett állomásainak építésével annyi dugót okoznak, annyi fölösleges kipufogó-gázt juttatva a levegőbe, amivel egy kisebb falvat meg lehetne fojtani. Nem baj, hogy szegény metrószerelvény hosszabb, mint a Rákóczi tér – Blaha Lujza tér távolság! Nem baj, hogy ezen a vonalon villamos üzemel, ami egyébként is környezetkímélő! Az az igazán nagy baj, hogy ezzel a botrányos költségeket okozó hálózattal nem a városhoz közeli települések lakóinak közlekedését segítik elő, mentesítik őket az autóhasználattól. Itt tényleg értelme lett volna alagutat építeni: ha Kelenföldet vagy Budaörsöt összekötötték volna, mondjuk a Keleti pályaudvarral, mennyien választanák ezt inkább a dugó, az autózás helyett? Sokan. Bár ahhoz is meg kellett volna oldani, hogy a külvárosokban parkoló legyen, s az embereknek megérje tömegközlekedést használni.
  Na igen, tömegközlekedés. A szmogriadó idején a BKV járatai korlátlanul közlekedhettek. Persze nem ingyenesen, hogy az autós valóban elgondolkozzon a jármű hanyagolásán! Csak úgy, hagyományosan, méregdrágán. Aki valaha is találkozott az ezeréves buszok füstjével, sejti, elkelne némi zöldkártya-ellenőrzés. De arra nem jut pénz, hogy ezeket lecseréljék. Arra, hogy a Bocskai utat összekössék a Móricz Zsigmond körtérrel, metróval, ahol szintén jár villamos, na arra jut.
  Szomorú, hogy eddig jutottunk: szmog­riadóra van szükség, hogy a lakosság ne fulladjon, ne vakuljon meg. Szomorú, hogy magas a szállópor-koncentráció. Szomorú, hogy intézkedésre van szükség. Még szomorúbb, hogy az egész csak porhintés.