Cikkek
 

MOZGALOM

Ötödször mentünk a Tungsramhoz!

Mentünk, mert menni kellett. Mindkét kapunál dolgoztunk, az egér sem mehetett be kommunista röplap nélkül. Óriási elbocsátás elé néznek az ott dolgozók. Jóval kevesebb munkással találkoztunk, mint az elmúlt alkalmakkor, s ez nemcsak azért lehetett, mert néhány helyen karbantartási munkákat végeztek... Egy volt dolgozóval a CBA-ban találkoztam. Őt már néhány hónapja elküldték, s örült, hogy a magyar üzletláncnál munkát kapott, de többen még mindig állás nélkül vegetálnak. Számukra a nyaralás, a vasárnapi rántotthús a múlté.
 A szórólapjaink zömmel a táskákba, zsebekbe kerültek, A Szabadság újságot érdeklődéssel olvasták a buszmegállóban. Egy fiatal lány ránk sem akart nézni, de mikor meglátta a propagandaanyag másik oldalára nyomtatott „A francia dolgozók újabb gyárat vettek blokád alá” című hírt, azonnal elkapta. „Ez igen!” – mondta munkatársának, és felszállt a buszra. Talán megértette, mi a teendő.
 A főnököknek is jutott a szórólapból, akik a dolgozókkal ellentétben kimehetnek ebédelni a gyárból.
 Arató István, Paulik Péter, Dömel Vilmos, Füry Nándor, Fodor István már számtalan alkalommal dolgoztak gyári terepen. Bodrogi Attila először vett részt ilyen akcióban. Ezt a munkát kell csinálnunk! – mondta, és lelkesen agitálta azt a cigány embert, aki a Jobbikra szavazott. A munkásoknak fényt kell gyújtani! Mi így is küzdünk a szélsőjobb ellen.

F.ZS.

Veszélyben a Volán

Elutasítja a Volán-cégek pénzügyi megkurtítását és a közösségi közlekedés átalakításáról szóló kormányhatározatot, és a Volán cégcsoport valamennyi ágazati szakszervezetének bevonásával azonnali tárgyalásokat sürget a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ).
 A szakszervezeti szövetség kifogásolja, hogy a kormány augusztus elején a szakszervezetek bevonása nélkül döntött a közösségi közlekedés átalakításáról, és mintegy 70 milliárd forint pénzelvonásról. Korábban Bajnai Gordon miniszterelnök ígéretet tett, hogy a Volán-társaságok átalakításával kapcsolatos előkészítő munkába bevonja a szakmai szakszervezeteket is – fogalmaznak.
 Varga Tibor elnök szerint már 20-30 milliárd forint forráskivonás esetén is 20 százalékos létszámleépítésre, járatleállításokra, járatszűkítésre kell számítani. A támogatás visszaszorítása kedvezőtlenül érinti a városi közösségi közlekedést, a kistelepüléseken kevesebb, a zsáktelepüléseken pedig egyáltalán nem tudnak majd Volán járatokat indítani, ugyanis ezeknek a településeknek az ellátása veszteséges. A szakszervezeti szövetség szerint mindez ellentétes a helyközi közösségi közlekedés színvonalának javítását célzó kormányzati szándékkal.
 Horváth László alelnök ismertette: a MÁV-ra és a Volánokra fordított 330 milliárd forintos állami támogatásból a Volán-cégcsoportnak mindössze 64 milliárd forint jut, amiből 42 milliárd forintot a szociálpolitikai kedvezmények – nyugdíjas és diákutaztatás – ellentételezésére fordítanak.
 A Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége nem ért egyet a Volán-társaságok regionális összevonásával sem, szerintük a helyi érdekek figyelembevételével színvonalasabb közösségi közlekedés valósulhat meg. A nyereséges vonalak magánkézbe adásával még inkább ellehetetlenítik a helyközi utasforgalom 70 százalékát lebonyolító 24 Volán-cég helyzetét – hangsúlyozta az alelnök.

 

Önkormányzati sztrájk?

120 milliárd forintot tervez elvonni az önkormányzatoktól a kormány. Derce Tamás (képünkön) Újpest független polgármestere a helyhatóságok munkabeszüntetésével kényszerítené meghátrálásra a kabinetet.
 A polgármester nem fűz sok reményt az eddig eredménytelen kormányzati egyeztetetésekhez. Derce Tamás elmondta, hogy az önkormányzati szövetségek vezetőinek még ebben a hónapban meg kell állapodniuk a nyomásgyakorlás módjáról. A Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke, Gémesi György szerint ugyanakkor az önkormányzat, mint választott politikai testület esetében nehezen értelmezhető a sztrájk, ezért más eszközöket kell találni, ha nem tudnak megállapodni a kormánnyal.

Kiszervezett közlekedés Komlón

A szocialista városvezetés engedélyével a Pannon Volán alvállalkozót von be a tömegközlekedésbe. A lépést a veszteséges üzemeltetéssel magyarázzák. A helyiek a jegyek drágulásától, a gépkocsivezetők munkahelyük elvesztésétől tartanak.
 2008-ban 53 millió forint veszteséggel üzemeltette a Pannon Volán Komlón a helyi buszközlekedést, ezért döntöttek úgy, hogy alvállalkozónak adják bérbe a tevékenységet. A helyiek attól tartanak, a vállalkozó emelni fogja a tarifákat. Komlón 19 helyi járat van, mintegy 80 ember dolgozik a buszokon. A gépkocsivezetők a munkahelyüket féltik, szerintük az új üzemeltető csökkenteni fogja a létszámot, valamint a béreket is. Micskey Tibor, a cég termelési igazgatója azt mondta: a drasztikus üzemanyagár-emelkedések miatt nem lehet nyereségesen működtetni a buszközlekedést, az árakat sem emelhetik már tovább. A komlói buszvezetők azt tervezik, ha nem kapnak garanciákat arra, hogy az eddigi feltételekkel és létszámmal dolgozhatnak tovább, sztrájkot szerveznek.