Nem reform, lopás!
A reformnak csúfolt pénzkivonás a vasúti közlekedésből legkevésbé sem szakmai alapokon, láthatóan hamis utasszámok felhasználásával, és még nyomokban sem az utasok érdekében történik. A bejelentett csomag a MÁV évtizedek óta működő áporodott struktúráját, a hatékonyság és az utasközpontúság teljes hiányát fenntartva rontja tovább a magyar vasúti közlekedés színvonalát, és ezzel egyébként minden létező uniós irányelvvel is szembefordul. Egy állatkert-igazgató is tudja, hogy a nyitvatartási idő csökkentésével csak a bevételei csökkennek, a kiadásai nem, hisz az állatok ugyanannyit esznek majd, és ugyanannyi gondozó is kell. Ez a gondolatmenet a Bajnai-kormány számára, úgy látszik, követhetetlenül nehéznek bizonyult, hisz ugyanez igaz a MÁV-ra is. A szolgáltatás csökkentése a bevételeket csökkenti, azonban a hatalmas vízfej és fix költségek miatt a kiadásokat nem. Vajon a miniszterelnök, a közlekedési miniszter, a kormánybiztos együtt sem okosabb bármelyik állatkert-igazgatónál? Vagy épp nem is az a céljuk, hogy Magyarországon jobb és hatékonyabb legyen a közlekedés? A vasútreformnak csúfolt átalakítás mögött a magánbuszos lobbi térnyerésének elősegítése húzódik, melynek csak egyik, igen káros eszköze a vasútvonalak bezárása. Eközben persze tovább folyik a MÁV pazarló és korrupt struktúrájának továbbéltetése. Ne feledjük: a BKV-val ellentétben mindmáig nem tették közzé a MÁV tanácsadói szerződéseinek és százmilliós végkielégítéseinek listáját, pedig ezek sokszor egy személyre vetítve is meghaladják egy vasútvonal bezárásával elérhető lehetséges megtakarításokat. Miközben a rombolás, a pazarlás és a titkolózás folytatódik, még csak reakció sem érkezett az országos ütemes menetrendre vonatkozó részletes javaslatunkra. A kormány csak kevesebb vasútvonalban, kevesebb utasban, de ugyanakkora MÁV-vízfejben és korrupcióban gondolkodik, valódi szolgáltatásjavításban, valódi reformban egyáltalán nem. Amíg a MÁV rossz struktúrája, elképesztően pazarló működése nem változik, a valódi regionális közlekedési szövetségek nem jönnek létre, a vasút nem fog jobban működni. Mivel a jelenlegi intézkedések csupán a vonalak bezárásáról, és a magánbuszos-lobbi helyzetbe hozásáról szólnak, kijelenthetjük, hogy szemenszedett hazugság a remélt milliárdos megtakarítás, az intézkedéstől a vasút bevételei csökkennek majd, kiadásai nem. Nehéz persze olyan számokkal vitatkozni, amelyek mögött semmilyen valós szakmai anyag nem áll, egy-két értékelhetetlen színvonalú, politikai felhangú dolgozaton túl. A miniszterelnök hagyjon fel a vasúti közlekedés rombolásával, vonja vissza a vasútbezárási terveket, és távolítsa el tisztségéből a feladatára alkalmatlan, a közvéleményt hamis utasszámokkal megtévesztő Hónig Péter minisztert és kormánybiztosát.
Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület
|
Volt egyszer egy sebesvonat…
|
Néhány évtizeddel ezelőtt közlekedett a Dél-Alföld fővonalán Békéscsabáról Szegeden át Dombóvárra, majd később csak Szeged és Pécs között – sebesvonat. Szinte zsúfolásig telve vitte-hozta az utasokat a Dél-Alföldről a Dél-Dunántúlra és vissza. Ez a vonat az Alföld-Fiume vasútvonal részén közlekedett motorvonatként. Ez azért lényeges, mert már akkor környezetkímélő volt. Mint vasútbarát, ma sem tartom eretnek gondolatnak, ha valamilyen formában újraindítanák, menetrendbe állítanák. Főként úgy, hogy emiatt bezárásra ítélt szárnyvonalakat menthetnének meg, újíthatnának fel – így tehervonatok is közlekedhetnének rajta. Még fantázianévvel is el lehetne nevezni ezt a vonatpárt, amely a Dél-Alföld és Dél-Dunántúl olyan településeit érinthetné, amelyek turisztikai szempontból sem elhanyagolhatóak. Elképzelhető a vonat, mely Gyuláról indulva Békéscsaba–Orosháza–Gyopárosfürdő, Szentes-Csongrád–Kiskunfélegyháza–Kiskunmajsa–Kiskunhalas–Bácsalmás–Baja–Bátaszék–Pécs–Villány–Harkányfürdőre és vissza „Termál Express” néven futna. De régen újra kellett volna indítani a Bácsalmás-Csikéria-Szabadka vonalszakaszt is. Modern, utasbarát, kényelmes, környezetkímélő szerelvényekkel, melyekhez megoldható az autóbuszos „ráhordás”, jól időzített csatlakozással közbeeső állomásokon. Nem szabad Magyarországon a vasútvonalak bezárására még csak gondolni sem, viszont fejleszteni annál inkább, a szárnyvonalakat is. Hogy miből? Természetesen szakértelemmel, pénzből! Magyarországon és az Európai Unióban van pénz, főleg egy olyan országban, ahol a bankok napi tiszta jövedelme több mint egy milliárd forint, illetve ahol prominens figurák végkielégítésére százmilliókat fizetnek. Megfelelő infrastruktúrával, utas-barát csatlakozással forgalmassá, élhetővé lehet, és helyzetbe kell hozni a szárnyvonalakat is.
FÜLÖP PÉTER
|