Aktuális Cikkek
 

VÉLEMÉNY

Van új metró – miért nem nálunk?

A sors úgy hozta, hogy idén augusztusban három hetet Moszkvában tölthettem. Ennek önmagában nem is lenne semmilyen hírértéke, ha nem láttam volna magyar szemmel az igazi csodát: igenis van, létezik, üzemel új metró!

Persze nem Budapesten, itt még ki tudja, meddig nem lesz – de az orosz fővárosban bizony nagyon is van!

Moszkvában ugyanis teljes mértékben elkerülhetetlen a metró használata. A város óriási, 10 millió ember él és dolgozik benne. Nem gondolkozhatunk magyar észjárással. Naponta a metróval hétköznaponként 9 millió ember közlekedik, 300 km-es a hálózat, 12 (!) vonalon, 500 szerelvény, 4500 kocsival érkezik a megállókba, 90 másodpercenként. És ez sem hír.

Az viszont már igenis hír, hogy teljes üzemben, sok vonalon, köztük az 1935-ben átadott legelsőn is, csak új metrószerelvények robognak a hálózaton!

Komolyan földbe gyökerezett a lábam, amikor az új szerelvényeket üzemeltető vonalakat megláttam. Erre nem voltam felkészülve. Mi, itt Budapesten nézegetjük, vitatkozunk,  méricskéljük, mit is kellene csinálnunk a négyes metróval, ott meg tömegesen rohannak az új metrókocsik.

Azt tudjuk, hogy alapvetően az orosz és a magyar metrók műszaki specifikációja az eddigiekben megegyezett. Miért nem tesszük ezeket a szerelvényeket a budapesti vágányokra, azonnal? Talán többe kerülnek, mint a kipécézett típusok? Talán nem volnának képesek leszállítani? Jó volna tudni melyek a döntés okai, mielőtt mi budapestiek találgatásokba bocsátkoznánk.

Valaki magyarázza ezt el nekem!

Az Alstom francia-lengyel metrószerelvények képeivel telis-tele van az Internet, látszik, hogy a cégnek jó a marketingje, akár több ezer darabot is megnézhetünk belőlük. Képeken. Szépek, elegánsak.

Készítettem néhány felvételt a moszkvai szerelvényekről is, azok is szépek és elegánsak. Élőben.

Feltételezem, hogy a műszaki tartalomban, pályaigényben, energiaellátásban sincsen lényeges különbség. A nagy különbség tehát nem a design vagy a kényelem.

A nagy különbség az, hogy az egyik üzemel, a másik meg nem.

A moszkvai új metró utasterének kialakítása is esztétikus. Világítása, üléseinek kialakítása nagyon is modern és megfelelő.

Az utastérben – a jelenlegi kiépítésben – automatikus hangbemondás, állomás-előrejelző sáv és digitális kijelző tájékoztatja az utasokat a szükséges utazási információkról.


A szerző a moszkvai szerelvénnyel

A metrószerelvények irányításában, a budapesti tervezettől eltérően, más koncepciót követ a moszkvai metró. Itt a szerelvények irányítását két egyenruhás személy, plusz a vezető jobb kezénél található, beépített számítógép végzi.

A francia-lengyel metrószerelvényeket köztudottan Demszky Gábor főpolgármester úr ajánlotta a budapesti közvéleménynek.

A magam részéről a moszkvai új metró alkalmazását ajánlanám a budapesti közönségnek. Elméleti demokráciánkban ezt meg is tehetem, mint turista, mint budapesti lakos, vagy akár egy kis – moszkvai kapcsolatokkal is rendelkező – cég vezetője. Ajánlhatom, még akkor is, ha ez Budapest volt és jövendő vezetőit ismerve a közlekedésén egy tapodtat sem fog változtatni.  

Mégis, jó lenne, ha valaki végre röviden, tömören, érthetően megválaszolná: miért is nem a már nagy tömegben működő, az utasok millióit már kiszolgáló, a mi metrórendszerünkkel kompatibilis metrószerelvények járnak már akár évek óta a budapesti metrónk vágányain?

Valaki magyarázza ezt el nekem!

Nagyon várom.

 BENYOVSZY GÁBOR