Aktuális Cikkek
 

MAGYARORSZÁG

A lakosság vagy a multik fizetik az extra-adót?

A kormány extra-adót vetett ki a kereskedelmi láncokra, a telekommunikációs- és energiaszektorra. A döntés helyes, a válságból való kiutat ne csak a bérből és fizetésből élőkkel fizettessék meg. Ugyanakkor erősen kérdéses, hogy a kormány meg tudja-e, s egyáltalán meg akarja-e akadályozni, hogy a megsarcolt multik az adót továbbterheljék a fogyasztókra. Egyelőre úgy tűnik, hogy inkább csak a költségvetési lyukakat betömő gyors pénzbeszedésről van szó, s ha idén még nem is, jövőre mindenképpen a lakosságon csapódnak le az extra-adó terhei.

A parlament elfogadta az államot évi 160 milliárd forinttal gazdagító különadókról szóló törvényt. Az extraadók december első napjaiban léphetnek életbe, és a tervek szerint 2012 végéig fenn is maradnak. A bankok után tehát az energia- és telekommunikációs szektort és a nagy kereskedelmi láncokat is megsarcolja a kormány. A döntés erkölcsi része vitathatatlan: a gazdasági világválság következményeit ne csak a lakosság fizesse meg. Ráadásul az említett ágazatok az elmúlt húsz évben annyi támogatást kaptak az államtól, hogy az elkövetkező három évben ennek így is legfeljebb töredékét fizetik vissza. A banki segélycsomagokat alighanem kár is említeni, de mindenki emlékezhet arra, hogy Horn Gyula kormánya garantált árakkal biztosította a privatizált energiacégek hasznát. A telekommunikációs cégek jó másfél évtizedig szabadon „garázdálkodhattak” a piacon, a mindenkori kormány Nyugat-Európától eltérően lényegében nem szabályozta a versenyt. A nagy cégek szabadon összejátszhattak, felverhették az árakat. A kereskedelmi láncok pedig ott és úgy építhették fel hipermarketjeiket, ahol és ahogy nekik jól esett. Ráadásul az eladott áruk minősége felett is szemet hunyt a kormányzat, nem beszélve a magyar beszállítók kizsákmányolásáról.

Csak szép szavak?

Az előző kormányok idején az adót rendszerint a magyar kisemberek, valamint a magyar kis- és középvállalkozások fizették. Helyes tehát, hogy most azok fognak adót fizetni, akinél eddig a legtöbb profit keletkezett.

A kormány így a bankok 200 milliárdjával együtt összesen 360 milliárd forint extra bevételhez jut idén. Ezzel a Bajnai-kormány által okozott költségvetési lyukakat tömik be, s ezzel megfelelnek az Európai Unió és a Nemzetközi Valutaalap elvárásainak. Ne kételkedjünk benne, hogy az intézkedések propaganda-haszna mellett elsősorban ez az indok. Ez az alapvető oka annak is, hogy a bankok és a most megadóztatott három szektor különösebb zokszó nélkül vette tudomásul az intézkedést. No meg az, hogy egyelőre semmilyen biztosíték nincs arra, hogy az extra-adót ne tudnák továbbhárítani a lakosságra. A Fidesz szerint nincs mitől félni, hiszen a „piaci törvényszerűségek” miatt nem lesz gond. Az energiaellátókra jelenleg ármoratórium van érvényben, a mobilszolgáltatók körében pedig „gyilkos az árverseny”, ezért nem tudják az adót áthárítani. Míg a kereskedelmi áruházláncok nevében saját szervezetük, az Országos Kereskedelmi Szövetség támogatta a különadó bevezetését, hogy hozzájáruljon a válságból való kilábaláshoz. Szép szavak, de garanciának aligha tekinthetőek. Ha csak ezek a szólamok maradnak, a jelenlegi játékszabályok szerint bizony zömében áthárítható a teher.

Válság-kérdések

– Mikor és hogyan biztosítja a kormány, hogy a megadóztatni tervezett szektorok nem fogják áthárítani a különadót a fogyasztókra?

– Kapnak-e a megsarcolt multik a jövőben plusz-kedvezményeket a mostani adóért cserében?

– Jövőre és 2012-ben mire fordítják a befolyt pénzt?

Mi fizetünk?  

A különadók valamikor december első napjaiban léphetnek életbe, vagyis év végéig még egy hónap sem lesz hátra, ezért nem valószínű, hogy idén a fogyasztók áremeléssel szembesülnének. Azonban jövőre a 164 milliárd forintra becsült extraadó tekintélyes részét termékeik megdrágításával átháríthatják az ügyfelekre a bolti kiskereskedő cégek és a távközlési vállalatok, emiatt a fogyasztók 60 milliárd forint tehernövekedéssel fognak szembesülni. Rá egy évre is ennyit háríthatnak át az ügyfeleikre a sarccal sújtott cégek. Az energiaszektorban működő vállalkozások kevésbé tudnak az áremeléshez nyúlni, a hatóságilag szabályozott árak, az erős importverseny és a benzinturizmus miatt, ezért ott a fogyasztók pénztárcáját kevésbé apasztják a céges adók. Az a  dóval sújtott cégek másként is reagálni fognak a tehernövekedésre. Beruházásaik elhalasztását is sokan választják majd, a Költségvetési Tanács becslése szerint évente 40 milliárd forintnyi beruházást ütemeznek át. A beruházások késleltetése leginkább a távközlési szektorra és az energetikai cégekre lesz jellemző. A „beruházások késleltetése” magyarul elbocsátásokat, fizetési moratóriumot jelent.

Mit kapnak cserébe? 

A fentieken kívül nem világos az sem, hogy mit kaptak a mostani adóért cserébe a multik. Ne legyenek ugyanis kétségeink, ahogy a bankok esetében, itt is sorjázniuk kellett a kormányzati ígéreteknek. Jelent-e ez jövőbeli adókedvezményt a kereskedelmi láncoknak? Elnézőbben fogják-e kezelni a különböző környezetvédelmi és termék-ellenőrzési szabályokat? Lazul-e az energiacégek árszabályozásának rendszere? Netán a kormányzat félrenéz, amikor a telekommunikációs cégek újra egyeztetik áraikat? Mindezekre nincs válasz, sőt, még ígéret sem. A kormány titokban tárgyal, titokban dönt, a parlament meg mindenre rábólint.  

Mit kellene tenni?  

A multikkal le kellene ülni tárgyalni, s tisztázni velük: monopolhelyzetüknek és kiváltságaiknak vége. Nem villám extra-adó lesz, hanem hosszú távon is nagyobb terheket kell vállalniuk. Az energiaszektor esetében pedig hosszú távon elkerülhetetlen az egyetlen logikus döntés: az államosítás. Rövid távon pedig a kormánynak meg kell teremteni azokat a törvényeket és struktúrákat, amelyek lehetővé teszik, hogy az állam beavatkozzon, ha a multik átterhelik az adót a lakosságra. Erre van példa Nyugaton is. Erről azonban számtalan látványtörvénye mellett a Fidesz „elfelejtett” dönteni.

 

Mi van a nyugdíjakkal?

A kormány felfüggeszti a magánnyugdíjpénztári átutalásokat, az állami rendszerbe való visszatérésre biztatja az embereket.

A Munkáspárt mindig is ellenezte a magánnyugdíjpénztári rendszert, hiszen az hosszú távon is bizonytalanná tette az idősek járulékfizetését, ellátását. Pilótajátékokra emlékeztető működése lehetővé tette a spekulációt, adott esetben kockáztatva a befizetett összegeket. Ráadásul az elmúlt évek bebizonyították, hogy a rendszer rosszul működik, költsége duplája az államinak, s a befizetések szabadabb felhasználása ellenére a kamataik is mindössze egy százalékkal haladták meg az inflációt az elmúlt 12 évben. Tehát egyetértünk azzal, hogy a kormányzat folyamatosan terelje át az embereket az állami nyugdíjrendszerbe, adott esetben akár államosítva is a pénztárakat. Az ugyanakkor nem működik, hogy a befizetéseket egyszerűen „lenyúlja” a kormány, ahogy teszi a mostani havi 30 milliárddal. Ráadásul nem tisztázza, hogy mire költik ezt az összeget, s főleg azt, hogy mikor és hogyan kerülnek vissza a nyugdíjkasszába – azaz leegyszerűsítve a befizetőkhöz – az elvett milliárdok.

Ezt nem tudjuk támogatni.

 

Munkanélküli Fiatalok Fóruma a válságadóról

A Munkanélküli Fiatalok Fóruma (MFF) örömmel értesült a kormány válságadó elképzeléseiről.

Társadalmilag és gazdaságilag egyaránt fontosnak tartjuk, hogy ne csak a kisembereket, a magyar vállalkozókat sújtsák adókkal, hanem azokat a multinacionális cégeket is, melyek évtizedek óta extraprofitot termelnek. Extraprofitot, melyet „kimenekítenek” Magyarországról, a hasznot saját országukban, saját területükön felhasználva.

Úgy igazságos, hogy aki sokat keres, többet vállaljon.

Jó döntésnek tartjuk, hogy a bankok után a telekommunikációs cégekre, az energia-szektorra és a bevásárlóközpontokra is kiterjeszti a kormány a válságadót.

Mégis aggodalmunkat fejezzük ki, mert - mint tudjuk - ezen cégeknél kizárólag a bevétel, a profit a fontos, így elbocsátásokra, létszámleépítésre lehet számítani, legjobb esetben is a bérek befagyasztására.

Felkérjük a kormányt, hogy a válságkezelő csomag mellett hozzon rendeletet, miszerint ezen cégeknél nem lehet létszámot leépíteni, nem lehet bért csökkenteni különböző jogcímeken. Javasoljuk, rendeletben kötelezzék az említett szektorok képviselőit, hogy szolgáltatásaik díjait ne emeljék meg, ne háríthassák kötelezettségüket a lakosságra.